Kontakt 2019, 21(2):214-221 | DOI: 10.32725/kont.2019.009

Postoje, znalosti a zkušenosti studentů zdravotní péče a sociální práce v oblasti doplňkové a alternativní medicíny a jeho rozdíly mezi studenty prezenčního a dálkového studia v MaďarskuSociální vědy ve zdraví - původní práce

Andrea Sárváry1,*, Péter Takács2, Krisztina Éles Gebriné3, Attila Sárváry4
1 University of Debrecen, Faculty of Health, Department of Psychology, Nyíregyháza, Hungary
2 University of Debrecen, Faculty of Health, Department of Health Informatics, Nyíregyháza, Hungary
3 University of Debrecen, Faculty of Health, Department of Health Visitor Methodology and Public Health, Nyíregyháza, Hungary
4 University of Debrecen, Faculty of Health, Department of Nursing Science, Nyíregyháza, Hungary

Úvod: Cílem této studie bylo porovnání postojů studentů zdravotní péče a sociální práce k poznání a osobnímu využití doplňkové a alternativní medicíny. Studovali jsme také názory studentů na integraci doplňkové a alternativní medicíny do vysokoškolského vzdělávání a zdravotní péče v Maďarsku. Byla provedena srovnání mezi studenty prezenčního a dálkového studia.

Metodika: Celkový počet 725 studentů (601 zdravotní péče a 124 sociální práce) se zúčastnil průřezového průzkumu pomocí dotazníku. Data byla analyzována pomocí popisné statistiky.

Výsledky: Postoje studentů dálkového studia v oblasti sociální práce byly výrazně pozitivnější než postoje studentů prezenčního studia v oblasti zdravotní péče. Nejznámějšími postupy doplňkové a alternativní medicíny byly masáže, relaxace, homeopatie, akupunktura a bylinná medicína. Nejčastěji používané modality doplňkové a alternativní medicíny byly masáže a bylinná medicína. Znalosti studentů v oblasti zdravotní péče byly vyšší než studentů sociální práce v oblasti homeopatie, akupunktury a tradiční čínské medicíny. Studenti dálkového studia měli více znalostí a zkušeností s několika praktikami doplňkové a alternativní medicíny než studenti prezenčního studia. Většina studentů souhlasila s tím, že doplňková a alternativní medicína by měla být začleněna do vysokoškolského vzdělávání a systému zdravotní péče.

Závěr: Sociální pracovníci a studenti dálkového studia jsou otevřenější vůči doplňkové a alternativní medicíně. Pozitivnější postoje, vyšší znalosti a více zkušeností s CAM, které byly nalezeny mezi studenty dálkového studia, nelze vysvětlit samotným věkem.

Klíčová slova: postoj; doplňková a alternativní medicína; studenti prezenčního a dálkového studia; studenti v oblasti zdravotní péče a sociální práce; znalosti

Vloženo: 19. duben 2018; Přijato: 27. listopad 2018; Zveřejněno online: 4. březen 2019; Zveřejněno: 17. červen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sárváry A, Takács P, Éles Gebriné K, Sárváry A. Health care and social worker students' attitudes, knowledge and experience of complementary and alternative medicine and its differences between full-time and part-time students in Hungary. Kontakt. 2019;21(2):214-221. doi: 10.32725/kont.2019.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akan H, Izbirak G, Kaspar EC, Kaya CA, Aydin S, Demircan N, et al. (2012). Knowledge and attitudes towards complementary and alternative medicine among medical students in Turkey. BMC Complement Altern Med 3(12): 115. DOI: 10.1186/1472-6882-12-115. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Awad AI, Al-Ajmi S, Waheedi MA (2012). Knowledge, Perceptions and Attitudes toward Complementary and Alternative therapies among Kuwaiti Medical and Pharmacy Students. Med Princ Pract 21(4): 350-354. DOI: 10.1159/000336216. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Balouchi A, Mahmoudirad G, Hastings-Tolsma M, Shorofi SA, Shahdadi H, Abdollahimohammad A (2018). Knowledge, attitude and use of complementary and alternative medicine among nurses: A systematic review. Complement Ther Clin Pract 31: 146-157. DOI: 10.1016/j.ctcp.2018.02.008. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Ben-Arye E, Frenkel M, Klein A, Scharf M (2008). Attitudes toward integration of complementary and alternative medicine in primary care: Perspectives of patients, physicians and complementary practitioners. Patient Educ Couns 70: 395-402. DOI: 10.1016/j.pec.2007.11.019. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Booth-Laforce C, Scott CS, Heitkemper MM, Cornman BJ, Lan MC, Bond EF, Swanson KM (2010). Complementary and Alternative Medicine (CAM) attitudes and competencies of nursing students and faculty: results of integrating CAM into the nursing curriculum. J Prof Nurs 26(5): 293-300. DOI: 10.1016/j.profnurs.2010.03.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Çamurdan Ç, Gül A (2013). Complementary and alternative medicine use among undergraduate nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Educ Pract 13(5): 350-354. DOI: 10.1016/j.nepr.2012.09.015. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Clarke TC, Black LI, Stussman BJ, Barnes PM, Nahin RL (2015). Trends in the use of complementary health approaches among adults: United States, 2002-2012. Natl Health Stat Report 79: 1-16.
  8. Cook CA, Becvar DS, Pontious SL (2000). Complementary alternative medicine in health and mental health: implications for social work practice. Soc Work Health Care 31(3): 39-57. DOI: 10.1300/J010v31n03_03. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Fox P, Coughlan B, Butler M, Kelleher C. (2010). Complementary alternative medicine (CAM) use in Ireland:a secondary analysis of SLAN data. Complement Ther Med 18(2): 95-103. DOI: 10.1016/j.ctim.2010.02.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Hegyi G (2010). A komplementer medicina színes palettája és jelenlegi helyzete Magyarországon. [The colorfull palette of complementer medicine and its present situation in Hungary]. Komplementer Medicina 3: 39-42.
  11. Henderson L (2000). The knowledge and use of alternative therapeutic techniques by social work practitioners: a descriptive study. Soc Work Health Care 30(3): 55-71. DOI: 10.1300/J010v30n03_04. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Hussain S, Malik F, Hameed A, Ahmed S, Riaz H, Abbasi N, Malik M (2012). Pakistani Pharmacy Students' Perception About Complementary and Alternative Medicine. Am J Pharm Educ 76(2): 21. DOI: 10.5688/ajpe76221. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. James PB, Bah AJ, Kondorvoh IM (2016). Exploring self-use, attitude and interest to study complementary and alternative medicine (CAM) among final year undergraduate medical, pharmacy and nursing students in Sierra Leone: a comparative study. BMC Complement Altern Med 16: 121. DOI: 10.1186/s12906-016-1102-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Joyce P, Wardle J, Zaslawski C (2016). Medical student attitudes towards complementary and alternative medicine (CAM) in medical education: a critical review. J Complement Integr Med 13(4): 333-345. DOI: 10.1515/jcim-2014-0053. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Klafke N, Homberg A, Glassen K, Mahler C (2016). Addressing holistic healthcare needs of oncology patients: Implementation and evaluation of a complementary and alternative medicine (CAM) course within an elective module designed for healthcare professionals. Complement Ther Med 29: 190-195. DOI: 10.1016/j.ctim.2016.10.011. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Lee MY, Benn R, Wimsatt L, Cornman J, Hedgecock J, Gerik S, et al. (2007). Integrating complementary and alternative medicine instruction into health professions education: organizational and instructional strategies. Acad Med 82: 939-945. DOI: 10.1097/ACM.0b013e318149ebf8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Lorenc A, Blair M, Robinson N (2014). Personal and professional influences on practitioners' attitudes to traditional and complementary approaches to health in the UK. J Tradit Chin Med 1: 148-155. DOI: 10.1016/j.jtcms.2014.09.002. Přejít k původnímu zdroji...
  18. NCCIH - National Center for Complementary and Integrative Health (2018). Complementary, Alternative, or Integrative Health: What's In a Name? [online] [cit. 2018-08-23]. Available from: https://nccih.nih.gov/health/integrative-health#cvsa
  19. Pearson NJ, Chesney MA (2007). The CAM education program of the national education center for complementary and alternative medicine: an overview. Acad Med 82: 921-926. DOI: 10.1097/ACM.0b013e31814a5014. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Peltzer K, Pengpid S (2018). Prevalence and determinants of traditional, complementary and alternative medicine provider use among adults from 32 countries. Clin J Integr Med 24(8): 584-590. DOI: 10.1007/s11655-016-2748-y. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Poreddi V, Thiyagarajan S, Swamy P, Gandhi S, Thimmaiah R, BadaMath S (2016). Nursing Students Attitudes and Understanding of Complementary and Alternative Therapies: An Indian Perspective. Nurs Educ Perspect 37(1): 32-37. DOI: 10.5480/14-1319 7. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Runfola JF, Levine E, Sherman P (2006). Helping patients make decisions about complementary and alternative treatments: the social work role. J Psychosoc Oncol 24(1): 81-106. DOI: 10.1300/J077v24n01_07. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Sárváry A, Demcsák HL, Radó S, Takács P, Sárváry A (2016). Student nurses, midwives and health visitors' attitudes, knowledge, and experience of complementary and alternative medicine in Hungary. Eur J Integr Med 8: 552-559. DOI: 10.1016/j.eujim.2016.04.005. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Soós SÁ, Jeszenői N, Darvas K, Harsányi L (2015). Herbal medicine use by surgery patients in Hungary: a descriptive study. BMC Complement Altern Med 15: 358. DOI: 10.1186/s12906-015-0890-2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Soós SÁ, Jeszenői N, Darvas K, Harsányi L (2016). Complementary and alternative medicine: attitudes, knowledge and use among surgeons and anaesthesiologists in Hungary. BMC Complement Altern Med 16: 443. DOI: 10.1186/s12906-016-1426-0. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Tan AC, Mak JC (2015). Complementary and alternative medicine in diabetes (CALMIND) - a prospective study. J Complement Integr Med 12: 95-99. DOI: 10.1515/jcim-2014-0038. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Taylor B (2002). Becoming a reflective nurse or midwife: using complementary therapies while practising holistically. Complement Ther Nurs Midwifery 8(2): 62-68. DOI: 10.1054/ctnm.2001.0595. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Tiralongo E, Wallis M (2008). Integrating complementary and alternative medicine education into the pharmacy curriculum. Am J Pharm Educ 72(4): 74. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Walker BF, Armson A, Hodgetts C, Jacques A, Chin FE, Kow G, et al. (2017). Knowledge, attitude, influences and use of complementary and alternative medicine (CAM) among chiropractic and nursing students. Chiropr Man Therap 25: 29. DOI: 10.1186/s12998-017-0160-0. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. WHO (2013). WHO Traditional Medicine Strategy 2014-2023. [online] [cit. 18-08-23]. Available from: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/92455/1/9789241506090_eng.pdf?ua=1

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.