Kontakt 2020, 22(1):33-39 | DOI: 10.32725/kont.2019.053
Komunikační kompetence: téma celoživotního vzdělávání všeobecných sester manažerek v nemocnicíchOšetřovatelství - původní práce
- 1 University of Pardubice, Faculty of Health Studies, Department of Clinical Subspecialities, Pardubice, Czech Republic
- 2 University of Pardubice, Faculty of Health Studies, Department of Midwifery and Health and Social Work, Pardubice, Czech Republic
Úvod: Významnými faktory, které ovlivňují spokojenost v zaměstnání, jsou mimo jiné manažerské vedení a řízení, resp. manažerský styl, péče o zaměstnance a systém řízení. Proto by v rámci zvyšování spokojenosti zaměstnanců měly být manažerské komunikační dovednosti jedním z významných témat celoživotního vzdělávání manažerů v nemocnici stejně jako v kterékoliv jiné organizaci. Tento článek představuje nastavení tématu manažerských komunikačních kompetencí do rámce celoživotního vzdělávání s využitím na důkazech založené strategie zapojení všech zainteresovaných stran.
Metody: Ke sledování a hodnocení spokojenosti v zaměstnání byl použit kvantitativní průzkum inspirovaný dotazníkem organizace Gallup. Komunikační kompetence manažerů byly následně ověřovány během vzdělávacího workshopu, a to pomocí modelu komunikačních dovedností Dewhursta a FitzPatricka. Oba průzkumy byly součástí strategie zapojení zúčastněných stran, která pracuje s důkazy jako argumenty pro zapojení všech relevantních účastníků do procesu dosažení jednotného cíle.
Výsledky: Výsledky průzkumu spokojenosti zaměstnanců podnítily rozhodnutí podpořit úsilí zaměřené na zlepšení manažerských komunikačních dovedností. Statistická analýza potvrdila rozdíl mezi potřebami a dovednostmi manažerek z řad všeobecných sester, čímž identifikovala příležitost ke zlepšení a podložila zařazení tohoto tématu do celoživotního vzdělávání.
Závěr: Všechna zjištění průzkumů ukazují, že manažerské komunikační dovednosti všeobecných sester jsou významné. Konkrétní model komunikačních kompetencí umožnil podrobně identifikovat potřeby rozvoje jednotlivých kompetencí. Pro nastavení tématu celoživotního vzdělávání byla využita implementační strategie všech zainteresovaných stran (zaměstnanci, management střední i top management), která by měla vést k dosažení společného dlouhodobého cíle: zvyšování spokojenosti zaměstnanců.
Klíčová slova: komunikační dovednosti; spokojenost v zaměstnání; všeobecná sestra manažerka
Vloženo: 18. duben 2019; Přijato: 18. říjen 2019; Zveřejněno online: 24. říjen 2019; Zveřejněno: 28. únor 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Alromaihi AM, Alshomaly ZA, Geore S (2017). Job satisfaction an employee performance: a theoretical review of the relationship between the two variables. IJARMSS 6(1): 1-20.
- Armstrong M (2007). Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada.
- Aziri B (2011). Job satisfaction: a literature review. Manag Res Pract 3(4): 77-86.
- Bártlová I (2006). Pracovní spokojenost zdravotních sester v České republice. Zdravotnictví v České republice, 9(4): 166-169.
- Covell C (2008). The middle-range theory of nursing intellectual capital. J Adv Nurs 63(1): 94-103. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2008.04626.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Covell C, Sidani S (2013). Nursing intellectual capital theory: testing selected propositions. J Adv Nurs 11(69): 2432-2445. DOI: 10.1111/jan.12118.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gallangher-Ford L, Fineout-Overholt E, Melnyk BM, Stillwell SB (2011). Implementing an evidence-based practice change. Am J Nurs 111(3): 54-60. DOI: 10.1097/10.1097/01.NAJ.0000395243.14347.7e.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gallup Q12 Employee Engagement Survey. [online] [cit. 2018-04-03]. Available from: https://q12.gallup.com/public/en-us/Features
- Hamed H, De Lusignan S (2013). Literature review: the role of intangible resources in improving quality of care in hospitals. In: Green A (Ed.). Proceedings of the international conference on intellectual capital, knowledge management, pp. 514-523.
- Holá J, Čapek J (2015). Evaluation of the Relevance and Effectiveness of the Internal Communication Elements. In Proceedings of the 12th International Conference Liberec Economic Forum, pp. 161-169.
Přejít k původnímu zdroji...
- Holá J, Pikhart M (2014). The implementation of internal communication system as a way to company efficiency. E+M Economics and Management. Liberec: EF TU. DOI: 10.15240/tul/001/2014-2-012.
Přejít k původnímu zdroji...
- Indermun V, Bayat M (2013). The Job Satisfaction-Employee performance relationship, a theoretical perspective. IJIREM 11(2): 1-9.
- Kalish BJ, Lee H, Rochman M (2010). Nursing Staff teamwork and Job Satisfaction. J Nurs Manag 18(8): 938-947. DOI: 10.1111/j.1365-2834.2010.01153.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Miller K (2009). Organizational communication. Approaches and processes. Boston: Wadsworth.
- Novotný O, Pecáková I (2014). Angažovanost zaměstnanců v ČR. Výzkumná zpráva. Praha: VŠE.
- Putra TR (2019). The role of organizational climate and work motivation on job satisfaction in ACEH Government Health Office. J Acad Res Econom 11(1): 98-106.
- Smith L (2008). Effective Internal Communication. London: Kogan Page.
- Vermeir P, Vandijck D, Degroote S, Peleman R, Verhaeghe R, Mortier E, et al. (2015). Communication in healthcare: a narrative review of the literature and practical reccomendations. Int J Clin Pract 69(11): 1257-1267. DOI: 10.1111/ijcp.12686.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wright M (2009). Gower Handbook of Internal Communication. Dewhurst and FitzPatrick's Communication Competencies Model. Farnham: Gower Publishing Limited.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.