Kontakt 2020, 22(2):92-95 | DOI: 10.32725/kont.2020.016

Nové kvalifikace potřebné pro zdravotní sestry ve srovnání se současnými kvalifikačními standardy ve VietnamuOšetřovatelství - původní práce

Do Thi Ha1,*, Khanitta Nuntaboot2
1 Pham Ngoc Thach University of Medicine, Faculty of Nursing and Medical Technology, Ho Chi Minh City, Vietnam
2 Khon Kaen University, Faculty of Nursing, Thailand

Úvod: Kvalifikace zdravotních sester je kritickým komponentem, který určuje kvalitu zdravotní péče. Identifikování potřebných nových kvalifikací je nutné pro rozvoj ošetřovatelských služeb.

Cíl: Kvalitativní výzkum byl zaměřen na prozkoumání nových kvalifikací, které zdravotní sestry potřebují - dle jejich vlastního názoru a i názoru jiných zainteresovaných stran - ve srovnání se současnými kvalifikačními standardy (Core Competencies for Vietnamese Nurses - CCVN) vydanými vietnamským ministerstvem zdravotnictví v roce 2012.

Metodika: Výzkum byl proveden ve Vietnamu v Ho Či Minově Městě na vzorku 31 účastníků. Sběr dat probíhal pomocí hloubkových interview a skupinových diskusí. Data byla vyhodnocena pomocí obsahové analýzy.

Výsledky: Výsledky ukázaly, že nové kompetence požadované pro vietnamské zdravotní sestry jsou základem pro ošetřovatelskou péči, založenou na postojích, hodnotách a transkulturních kompetencích.

Závěr: Poznatky získané touto studií ukazují na to, že kvalifikační standardy CCVN by bylo vhodné modernizovat.

Klíčová slova: kompetence; kvalifikační standardy; Vietnam; zdravotní sestry

Vloženo: 10. listopad 2019; Revidováno: 19. březen 2020; Přijato: 19. březen 2020; Zveřejněno online: 30. duben 2020; Zveřejněno: 6. květen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Thi Ha D, Nuntaboot K. New competencies required for nurses as compared to the national nursing competency standards in Vietnam. Kontakt. 2020;22(2):92-95. doi: 10.32725/kont.2020.016.
Stáhnout citaci

Reference

  1. American Association of Colleges of Nursing [AACN] (2008). The Essentials of Baccalaureate Education for Professional Nursing Practice. [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: http://www.aacn.nche.edu/education-resources/BaccEssentials08.pdf
  2. Benner P (1984). From novice to expert: Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley, pp. 13-34. Přejít k původnímu zdroji...
  3. College of Registered Nurses of British Columbia [CRNBC] (2018). Applying the Competencies Required for Nurse Practitioners in British Columbia. [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: https://www.bccnp.ca/becoming_a_nurse/Documents/NP_applying_completencies_440PLAR.pdf
  4. Ha DT, Nuntaboot K (2016). Actual Nursing Competency among Nurses in Hospital in Vietnam. World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Nursing and Health Sciences 10(3): 1002-1009. DOI: 10.5281/zenodo.1125365. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Fukada M (2018). Nursing Competency: Definition, Structure and Development. Yonago Acta Med 61(1): 1-7. PMC5871720. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. International Council of Nurses [ICN] (2002). [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: http://www.icn.ch/who-we-are/icn-definition-of-nursing/
  7. International Council of Nurses [ICN] (2008). Nursing Care Continuum Framework and Competencies. [online] [cit. 2019-09-18]. Available from: https://siga-fsia.ch/files/user_upload/07_ICN_Nursing_Care_Continuum_Framework_and_Competencies.pdf
  8. International Council of Nurses [ICN] (2009). ICN Framework of Competencies for the Nurse Specialist. [online] [cit. 2019-09-18]. Available from: https://siga-fsia.ch/files/user_upload/08_ICN_Framework_for_the_nurse_specialist.pdf.
  9. Kajander-Unkuri S, Meretoja R, Katajisto J, Saarikoski M, Salminen L, Suhonen R, Leino-Kilpi H (2014). Self-assessed level of competence of graduating nursing students and factors related to it. Nurse Educ Today 34(5): 795-801. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.08.009. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Lenburg CB (1999). The framework, concepts and methods of the competency outcomes and performance assessment (COPA) model. Online Journal of Issues in Nursing 4(2): 1-12.
  11. Massachusetts Department of Higher Education [MDHE] (2016). The Future Nursing Core Competencies. [online] [cit. 2019-09-18]. Available from: http://www.mass.edu/nahi/documents/NOFRNCompetencies_updated_March2016.pdf.
  12. Ministry of Health of Vietnam [MOH] (2012). Core Competency for Vietnamese Nurses. Ha Noi, Vietnam.
  13. Ray MA (2016). Transcultural caring dynamics in nursing and health care. Philadelphia; F. A. Davis Company.
  14. Salmond SW, Echevarria M (2017). Healthcare Transformation and Changing Roles for Nursing. Orthop Nurs 36(1): 12-25. DOI: 10.1097/NOR.0000000000000308. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Tariman JD, Katz P, Bishop-Royse J, Hartle L, Szubski KL, Enecio T, et al. (2018). Role competency scale on shared decision-making nurses: Development and psychometric properties. SAGE Open Med 6: 1-10. DOI: 10.1177/2050312118807614. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. World Health Organization [WHO] (2006). The world health report: Working together for health. Geneva, Switzerland: World Health Organization. Přejít k původnímu zdroji...
  17. World Health Organization [WHO] (2016). Global strategic directions for strengthening nursing and midwifery 2016-2020. [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/global-strategic-midwifery2016-2020.pdf?ua=1. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.