Kontakt 2020, 22(2):92-95 | DOI: 10.32725/kont.2020.016
Nové kvalifikace potřebné pro zdravotní sestry ve srovnání se současnými kvalifikačními standardy ve VietnamuOšetřovatelství - původní práce
- 1 Pham Ngoc Thach University of Medicine, Faculty of Nursing and Medical Technology, Ho Chi Minh City, Vietnam
- 2 Khon Kaen University, Faculty of Nursing, Thailand
Úvod: Kvalifikace zdravotních sester je kritickým komponentem, který určuje kvalitu zdravotní péče. Identifikování potřebných nových kvalifikací je nutné pro rozvoj ošetřovatelských služeb.
Cíl: Kvalitativní výzkum byl zaměřen na prozkoumání nových kvalifikací, které zdravotní sestry potřebují - dle jejich vlastního názoru a i názoru jiných zainteresovaných stran - ve srovnání se současnými kvalifikačními standardy (Core Competencies for Vietnamese Nurses - CCVN) vydanými vietnamským ministerstvem zdravotnictví v roce 2012.
Metodika: Výzkum byl proveden ve Vietnamu v Ho Či Minově Městě na vzorku 31 účastníků. Sběr dat probíhal pomocí hloubkových interview a skupinových diskusí. Data byla vyhodnocena pomocí obsahové analýzy.
Výsledky: Výsledky ukázaly, že nové kompetence požadované pro vietnamské zdravotní sestry jsou základem pro ošetřovatelskou péči, založenou na postojích, hodnotách a transkulturních kompetencích.
Závěr: Poznatky získané touto studií ukazují na to, že kvalifikační standardy CCVN by bylo vhodné modernizovat.
Klíčová slova: kompetence; kvalifikační standardy; Vietnam; zdravotní sestry
Vloženo: 10. listopad 2019; Revidováno: 19. březen 2020; Přijato: 19. březen 2020; Zveřejněno online: 30. duben 2020; Zveřejněno: 6. květen 2020 Zobrazit citaci
Reference
- American Association of Colleges of Nursing [AACN] (2008). The Essentials of Baccalaureate Education for Professional Nursing Practice. [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: http://www.aacn.nche.edu/education-resources/BaccEssentials08.pdf
- Benner P (1984). From novice to expert: Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley, pp. 13-34.
Přejít k původnímu zdroji... - College of Registered Nurses of British Columbia [CRNBC] (2018). Applying the Competencies Required for Nurse Practitioners in British Columbia. [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: https://www.bccnp.ca/becoming_a_nurse/Documents/NP_applying_completencies_440PLAR.pdf
- Ha DT, Nuntaboot K (2016). Actual Nursing Competency among Nurses in Hospital in Vietnam. World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Nursing and Health Sciences 10(3): 1002-1009. DOI: 10.5281/zenodo.1125365.
Přejít k původnímu zdroji... - Fukada M (2018). Nursing Competency: Definition, Structure and Development. Yonago Acta Med 61(1): 1-7. PMC5871720.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - International Council of Nurses [ICN] (2002). [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: http://www.icn.ch/who-we-are/icn-definition-of-nursing/
- International Council of Nurses [ICN] (2008). Nursing Care Continuum Framework and Competencies. [online] [cit. 2019-09-18]. Available from: https://siga-fsia.ch/files/user_upload/07_ICN_Nursing_Care_Continuum_Framework_and_Competencies.pdf
- International Council of Nurses [ICN] (2009). ICN Framework of Competencies for the Nurse Specialist. [online] [cit. 2019-09-18]. Available from: https://siga-fsia.ch/files/user_upload/08_ICN_Framework_for_the_nurse_specialist.pdf.
- Kajander-Unkuri S, Meretoja R, Katajisto J, Saarikoski M, Salminen L, Suhonen R, Leino-Kilpi H (2014). Self-assessed level of competence of graduating nursing students and factors related to it. Nurse Educ Today 34(5): 795-801. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.08.009.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - Lenburg CB (1999). The framework, concepts and methods of the competency outcomes and performance assessment (COPA) model. Online Journal of Issues in Nursing 4(2): 1-12.
- Massachusetts Department of Higher Education [MDHE] (2016). The Future Nursing Core Competencies. [online] [cit. 2019-09-18]. Available from: http://www.mass.edu/nahi/documents/NOFRNCompetencies_updated_March2016.pdf.
- Ministry of Health of Vietnam [MOH] (2012). Core Competency for Vietnamese Nurses. Ha Noi, Vietnam.
- Ray MA (2016). Transcultural caring dynamics in nursing and health care. Philadelphia; F. A. Davis Company.
- Salmond SW, Echevarria M (2017). Healthcare Transformation and Changing Roles for Nursing. Orthop Nurs 36(1): 12-25. DOI: 10.1097/NOR.0000000000000308.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - Tariman JD, Katz P, Bishop-Royse J, Hartle L, Szubski KL, Enecio T, et al. (2018). Role competency scale on shared decision-making nurses: Development and psychometric properties. SAGE Open Med 6: 1-10. DOI: 10.1177/2050312118807614.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - World Health Organization [WHO] (2006). The world health report: Working together for health. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
Přejít k původnímu zdroji... - World Health Organization [WHO] (2016). Global strategic directions for strengthening nursing and midwifery 2016-2020. [online] [cit. 2019-09-23]. Available from: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/global-strategic-midwifery2016-2020.pdf?ua=1. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.


