Kontakt 2020, 22(3):165-171 | DOI: 10.32725/kont.2020.031

Znalosti a sebehodnocení sester z ordinací praktických lékařů v oblasti diabetu mellituOšetřovatelství - původní práce

Pavla Kudlová1,*, Ilona Kočvarová2
1 Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Department of Health Care Sciences, Zlín, Czech Republic
2 Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Research Centre, Zlín, Czech Republic

V ordinacích všeobecných praktických lékařů (VPL) sestry ošetřují i osoby s diabetem mellitem (DM).

Cíl: Naším cílem bylo zjistit míru znalostí a úroveň sebehodnocení sester z ordinací VPL souvisejících s péčí o osoby s DM a analyzovat vztahy mezi závisle proměnnou (celková úroveň znalostí o DM) a vybranými nezávisle proměnnými.

Metodika: Průřezová studie byla realizována na výběrovém vzorku sester v roce 2018. Ke sběru dat byl použit 64položkový dotazník, jehož součástí byl standardizovaný Rev. Diabetes Knowledge Test (revDKT). V rámci analýzy dat byla dále realizována regresní analýza v exploračním režimu.

Výsledky: Studie se zúčastnilo 237 sester (průměrný věk 38 ± 10,6 let) z ordinací VPL. Celková úroveň sebehodnocení byla v rámci analýzy pojata jako průměr z 25 položek hodnocených na škále 1-5, čím nižší hodnota, tím pozitivnější sebehodnocení, v našem případě s průměrem 3,35. Celková úroveň všeobecných znalostí DM byla v rámci analýzy pojata jako součet bodů z celkem 33 znalostních položek (max. 43 bodů). Respondenti získali průměrně 22 bodů, což je 51% úspěšnost v testu. Jednoznačně největší vliv na celkovou míru znalostí má získané vysokoškolské nebo vyšší odborné vzdělání.

Závěr: V ordinacích VPL pracují sestry s různou profesní kvalifikací, vzděláním a pracovním zařazením. Sebehodnocení a celkové vědomostní skóre týkající se DM komparovaných skupin (VS a ostatní) je spíše nízké. Vzhledem k avizovanému navýšení kompetencí sester v ordinaci VPL je třeba seznámit VPL s kategoriemi sester a zajistit další vzdělání sester v oblasti DM.

Klíčová slova: diabetes mellitus; ordinace VPL; revDKT; sebehodnocení; sestra; znalost

Vloženo: 10. květen 2020; Revidováno: 12. červenec 2020; Přijato: 24. srpen 2020; Zveřejněno online: 25. srpen 2020; Zveřejněno: 28. srpen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kudlová P, Kočvarová I. Knowledge and self-assessment of general practitioner nurses in the area of diabetes mellitus. Kontakt. 2020;22(3):165-171. doi: 10.32725/kont.2020.031.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Act 96/2004 Coll., on the conditions of acquiring and acknowledgement of eligibility to perform nonmedical health care professions, and to perform activities relating to providing health care, and on changes to some related laws (Act on Nonmedical Health Care Professions)]. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 30/2004. [online] [cit. 2019-03-28]. Available from: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96
  2. ADA (2019). Lifestyle Management: Standards of Medical Care in Diabetes - 2019. Diabetes Care 42(Suppl. 1): S46-S60. DOI: 10.2337/dc19-S005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bastable SB (2008). Nurse as educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Ontario, Sudbury: Jones and Bartlett Publishers.
  4. Býma S, Seifert B, Šmatlák V, Štolfa J (2014). Koncepce oboru všeobecné praktické lékařství. [Conception of the field of general practical medicine]. Prakt Lék 94(1): 3-9.
  5. Daly BM, Aroll B, Scragg RKR (2019). Diabetes knowledge of primary health care and specialist nurses in a major urban area. J Clin Nurs 28(1-2): 125-137. DOI: 10.1111/jocn.14684. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Davies MJ, D'Alessio DA, Fradkin J, Kernan WN, Mathieu C, Mingrone G, et al. (2018). Management of hyperglycaemia in type 2 diabetes, 2018. A consensus report by the American Diabetes Association (ADA) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetologia 61(12): 2461-2498. DOI: 10.1007/s00125-018-4729-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Decree 391/2017 Coll., on the competences of health care professionals and other professionals]. [online] [cit. 2019-03-28]. Available from: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-391
  8. Fitzgerald JT, Funnell MM, Hess GE, Barr PA, Anderson RM, Hiss RG, Davis WK (1998). The reliability and validity of a brief diabetes knowledge test. Diabetes Care 21(5): 706-710. DOI: 10.2337/diacare.21.5.706. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Fitzgerald JT, Funnel MM, Anderson RM, Nwankwo R, Stantsfield RB, Piatt GA (2016). Validation of the Revised Brief Diabetes Knowledge Test (DKT2). Diabetes Educ 42(2): 178-187. DOI: 10.1177/0145721715624968. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Haugstvedt A, Aarflot M, Ingland J, Landbakk T, Graue M (2016). Diabetes knowledge in nursing homes and home-based care services: a validation study of the Michigan Diabetes Knowledge Test adapted for use among nursing personnel. BMC Nurs 15: 40. DOI: 10.1186/s12912-016-0159-1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Hearnshaw H, Hopkins J, Hudges N, Dale J (2004). A model of effective distributed delivery to healthcare professionals of education in diabetes care. Educ Prim Care 15(4): 596-605.
  12. Hollis M, Glaister K, Lapsley JA (2014). Do practice nurses have the knowledge to provide diabetes self-management education? Contemp Nurse 46(2): 234-41. DOI: 10.5172/conu.2014.46.2.234. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Journal of Ministry of Health of the Czech Republic 8/2010]. [online] [cit. 2019-03-28]. Available from: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/4025/36348/V%C4%9Bstn%C3%ADk%20MZ%20%C4%8CR%208-2010.pdf
  14. Karen I, Svačina Š (2016). Prediabetes - novelizace 2016. [Prediabetes - as amended in 2016]. [online] [cit. 2020-05-15]. Available from: https://www.svl.cz/files/files/Doporucene-postupy-od-2013/Prediabetes-2016.pdf
  15. Karen I, Svačina Š (2018). Diabetes mellitus - novelizace 2018. [Diabetes mellitus - as amended in 2018]. [online] [cit. 2020-05-15]. Available from: https://www.svl.cz/files/files/Doporucene-postupy/2017/DP-DM-2018.pdf
  16. Karen I, Svačina Š, Jurášková B (2019). Diabetes mellitus - léčba u starších pacientů v ČR. [Diabetes mellitus - treatment of older patients in the Czech Republic]. [online] [cit. 2020-05-15]. Available from: https://www.svl.cz/files/files/Doporucene-postupy/2017/DM-u-starsich-pac-2019.pdf
  17. Kudlová P, Chlup R, Zapletalová J (2017). The benefits of postgraduate therapeutic education in diabetology in the Czech Republic. EpSBS 30: 217-227. DOI: 10.15405/epsbs.2017.09.20. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kudlová P, Chlup R, Zapletalová J, Olecká I (2019). Continual and final testing within postgraduate course in diabeotology. In: ICERI 2019 Proceedings. Valencia: IATED Academy, pp. 908-917. Přejít k původnímu zdroji...
  19. LaSalle JR, Berria R (2013). Insulin Therapy in Type 2 Diabetes Mellitus: A Practical Approach for Primary Care Physicians and Other Health Care Professionals. J Am Osteopath Assoc 113(2): 152-62. PMID: 23412677. Přejít na PubMed...
  20. Livingston R, Dunning T (2010). Practice nurses' role and knowledge about diabetes management within rural and remote Australian general practices. EDN 7(2): 55-62. DOI: 10.1002/edn.158. Přejít k původnímu zdroji...
  21. NZIS REPORT No. K/17 (08/2018). Zdravotnictví ČR: Stručný přehled činnosti oboru praktický lékař pro dospělé 2007-2017. Brief outline of the field of general practitioner for adults 2007-2017]. [online] [cit. 2020-05-20]. Available from: https://www.uzis.cz/sites/default/files/knihovna/nzis_rep_2018_K17_A040_prakticky_lekar_pro_dospele_2017.pdf
  22. Pelikánová T, Bartoš V (2018). Praktická diabetologie. [Practical diabetology]. 6th updated and amended ed. Praha: Maxdorf.
  23. Rubin DJ, Moshang J, Jabbour SA (2007). Diabetes knowledge: are resident physicians and nurses adequately prepared tomanage diabetes? Endocr Pract 13(1): 17-21. DOI: 10.4158/EP.13.1.17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Rybka J, et al. (2006). Diabetologie pro sestry. [Diabetology for Nurses]. Praha: Grada.
  25. Seifert B, Beneš V, Býma S (2013). Všeobecné praktické lékařství. [General practitioners']. 2nd suppl. and amended ed. Praha: Galén.
  26. Škrha J, Pelikánová T, Kvapil M (2017). Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu. [Recommended procedure of care for (patients with) diabetes mellitus]. [online] [cit. 2020-04-05]. Available from: http://www.diab.cz/dokumenty/standard_lecba_dm_typ_II.pdf
  27. Šonka P, Býma S (2019). Koncepce změn primární péče v ČR. Materiál Pracovní skupiny pro reformu primární péče. [The concept of changes in primary care in the Czech Republic. Material of the Working Group for Primary Care Reform]. [online] [cit. 2020-05-14]. Available from: https://www.lkcr.cz/aktuality-322.html?do[loadData]=1&itemKey=cz_99853
  28. Turlichová M, Kafková J (2007). Studie "Sestra v ordinaci PL". [Study "Nurse in the office of a GP"]. Practicus 6(4): 152-153.
  29. Vojtíšková J (2006). Kompetence všeobecné sestry v ordinaci praktického lékaře. [Competences of a registered nurse in a general practitioner's office]. Medicína pro praxi 2: 94-96. [online] [cit. 2019-03-28]. Available from: https://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/med/2006/02/12.pdf

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.