Kontakt 2021, 23(2):62-68 | DOI: 10.32725/kont.2021.015

Psychologická podpora hospitalizovaných dětí a jejich rodičů v MaďarskuOšetřovatelství - původní práce

Nikoletta Páll1, 2, 3, *, Erzsébet Gorove3, Ildikó Baji4
1 Semmelweis University, Faculty of Health Science, Department of Nursing, Budapest, Hungary
2 Semmelweis University School of Ph.D. Studies, Budapest, Hungary
3 Péterfy Hospital-Polyclinic and Manninger Jenő National Institute of Traumatology, Budapest, Hungary
4 Semmelweis University, Faculty of Health Science, Department of Applied Psychology, Budapest, Hungary

Úvod: Během pobytu dětí v nemocniční péči je důležitá psychologická podpora. Ta zahrnuje poskytování prostředí a péče vhodné pro děti, informace a přípravu na vyšetření přiměřené věku dítěte, metody pro snížení stresu odpovídající intelektuální úrovni dítěte a přítomnost rodičů. Cíle výzkumu: V průběhu studie jsme zkoumali prostřednictvím názorů rodičů psychologickou přípravu a podporu poskytovanou dětem během nemocniční péče v Maďarsku. Naším cílem bylo poznat aktivity dětských sester v souvislosti s psychologickou přípravou a podporou dětí. Na základě výsledků bylo dalším cílem výzkumu ukázat na potřebu vytvořit v Maďarsku systém psychologické podpory dětí, který je již v zahraničí rozšířený a má prokazatelně pozitivní účinky.

Metodika: Deskriptivní a multivarietní analýza výstupů získaných z kvantitativních online dotazníků vyplněných rodiči dětí ve věku od 0 do 14 let, které strávily alespoň tři dny v nemocnici.

Výsledky: Dle názoru 566 rodičů, kteří vyplnili dotazníky, byla v maďarské nemocniční péči psychologická příprava dětí poskytována v minimálním počtu případů. Během léčby v nemocnici rodiče hodnotili svou vlastní úroveň úzkosti jako vyšší než u svých dětí a uvedli, že by si sami přáli psychologickou podporu.

Závěr: V maďarské pediatrické péči je psychologická podpora poskytovaná dětem a rodičům nedostatečná. Práce odborníků na dětský život (Child life specialists) je v systému péče o děti zásadní a je nezbytné najít cestu, jak tuto profesi zavést a zapojit do péče o děti v Maďarsku.

Klíčová slova: dítě; péče o děti; psychologická podpora; rodiče; specialisté na dětský život
Granty a financováni:

EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00009, the development of scientific workshops of the Medical, Healthcare and Pharmaceutical Studies.

Vloženo: 27. leden 2021; Revidováno: 1. březen 2021; Přijato: 7. duben 2021; Zveřejněno online: 12. duben 2021; Zveřejněno: 5. květen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Páll N, Gorove E, Baji I. Psychological support of hospitalised children and their parents in Hungary. Kontakt. 2021;23(2):62-68. doi: 10.32725/kont.2021.015.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bairda K, Kracen AC (2006). Vicarious traumatization and secondary traumatic stress: A research synthesis. Counsell Psychol Quart 19(2): 181-188. DOI: 10.1080/09515070600811899. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Basak RB, Momaya R, Guo J, Rathi P (2019). Role of Child Life Specialists in Pediatric Palliative Care. J Pain Symptom Manage 58(4): 735-737. DOI: 10.1016/j.jpainsymman.2019.05.022. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Boles J, Fraser C, Bennett K, Jones M, Dunbar J, Woodburn A, et al. (2020). The Value of Certified Child Life Specialists: Direct and Downstream Optimization of Pediatric Patient and Family Outcomes. [online] [cit. 2020-10-06]. Available from: https://www.childlife.org/docs/default-source/the-child-life-profession/value-of-cclss-full-report.pdf?sfvrsn=5e238d4d_2
  4. Boztepe H, Kerimoğlu Yildiz G (2017). Nurses perceptions of barriers to implementing family-centered care in a pediatric setting: A qualitative study. J Spec Pediatr Nurs 22(2): e12175. DOI: 10.1111/jspn.12175. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Brown RC, Nugent NR, Hawn SE, Koenen KC, Miller A, Amstadter AB, Saxe G (2016). Predicting the Transition from Acute Stress Disorder to Posttraumatic Stress Disorder in Children With Severe Injuries. J Pediatr Health Care 30(6): 558-568. DOI: 10.1016/j.pedhc.2015.11.015. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. da Silva RDM, Austregésilo SC, Ithamar L, de Lima LS (2017). Therapeutic play to prepare children for invasive procedures: a systematic review. J Pediatr (Rio J) 93(1): 6-16. DOI: 10.1016/j.jped.2016.06.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Drayton NA, Waddups S, Walker T (2019). Exploring distraction and the impact of a child life specialist: Perceptions from nurses in a pediatric setting. J Spec Pediatr Nurs 24(3). DOI: 10.1111/jspn.12242. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Durand DJ, Young M, Nagy P, Tekes A, Huisman TAGM (2015). Mandatory Child Life Consultation and Its Impact on Pediatric MRI Workflow in an Academic Medical Center. J Am Coll Radiol 12(6): 594-598. DOI: 10.1016/j.jacr.2014.12.015. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Eichner JM, Johnson BH (2012). Patient- and Family-Centered Care and the Pediatrician's Role. Pediatrics 129(2): 394-404. DOI: 10.1542/peds.2011-3084. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Franck LS, Wray J, Gay C, Dearmun AK, Lee K, Cooper BA (2015). Predictors of parent post-traumatic stress symptoms after child hospitalization on general pediatric wards: A prospective cohort study. Int J Nurs Stud 52(1): 10-21. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2014.06.011. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Grissom S, Boles J, Bailey K, Cantrell K, Kennedy A, Sykes A, Mandrell BN (2015). Play-based procedural preparation and support intervention for cranial radiation. Support Care Cancer 24(6): 2421-2427. DOI: 10.1007/s00520-015-3040-y. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Hárdi I (1995). A gyermek, a betegség és a kórház. In: Pszichológia a betegágynál: orvos, nővér és a beteg (6. átd., bőv. kiad.) (pp. 247-259). Budapest: Medicina.
  13. Horowitz M, Wilner N, Alvarez W (1979). Impact of Event Scale: a measure of subjective stress. Psychosom Med 41(3): 209-218. DOI: 10.1097/00006842-197905000-00004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. LeBlanc CK, Naugler K, Morrison K, Parker JA, Chambers CT (2014). Parent Perceptions and Satisfaction with Inpatient Child Life Specialist Interventions and the Role of ChildTemperament. Children's Health Care 43(3): 253-272. DOI: 10.1080/02739615.2013.845732. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Lerwick JL (2013). Psychosocial implications of pediatric surgical hospitalization. Semin Pediatr Surg 22(3): 129-133. DOI: 10.1053/j.sempedsurg.2013.04.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Meletti DP, Meletti JFA, Camargo RPS, Silva LM, Módolo NSP (2018). Psychological preparation reduces preoperative anxiety in children. Randomized and double-blind trial. J Pediatr (Rio J) 95(5): 545-551. DOI: 10.1016/j.jped.2018.05.009. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Mendess MG (2016). The Inpatient Children: Partnership Care and Family-centered Care. J Womens Health Care 5: 3. DOI: 10.4172/2167-0420.1000e123. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Mérei F, Binét VÁ (2016). Gyermeklélektan (16th improved edition). Budapest: Libri.
  19. Novick KK, Novick J (2014). Munka szülőkkel gyermekterápiában (pp. 28-29). Budapest: Animula.
  20. Olsson C, Björk M, Ringnér A (2018). The Pediatric Inventory for Parents - Swedish Translation and Psychometric Testing. J Pediatr Nurs 42: e97-e102. DOI: 10.1016/j.pedn.2018.02.013. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Panella JJ (2016). Preoperative Care of Children: Strategies From a Child Life Perspective. AORN J 104(1): 11-22. DOI: 10.1016/j.aorn.2016.05.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Perczel-Forintos D, Ajtay G, Barna C, Kiss Z, Komlósi Z (2018). Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában. Budapest: Semmelweis Kiadó.
  23. Scott MT, Todd KE, Oakley H, Bradley JA, Rotondo RL, Morris CG, Klein S, et al. (2016). Reducing Anesthesia and Health Care Cost Through Utilization of Child Life Specialists in Pediatric Radiation Oncology. Int J Radiat Oncol Biol Phys 96(2): 401-405. DOI: 10.1016/j.ijrobp.2016.06.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Slifer KJ (2014). A clinician's guide to helping children cope and cooperate with medical care: an applied behavioral approach. Baltimore: The John Hopkins University. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Smith JG, Desai PP, Sira N, Engelke SC (2014). Family-Centered Developmentally Supportive Care in the Neonatal Intensive Care Unit: Exploring the Role and Training of Child Life Specialists. Children's Health Care 43(4): 345-368. DOI: 10.1080/02739615.2014.880917. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Tucker JA, McCann LH (2013). Collaborating for Family-Centered Care: Integrating Child Life Specialists in the Prenatal Setting. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs 42(Suppl. 1): S49. DOI: 10.1111/1552-6909.12121. Přejít k původnímu zdroji...
  27. White HL (2017). The working life of a play specialist. Paediatr Child Health 27(10): 476-480. DOI: 10.1016/j.paed.2017.07.002. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Zhang J, Zhu S, Du C, Zhang Y (2015). Posttraumatic stress disorder and somatic symptoms among child and adolescent survivors following the Lushan earthquake in China: A six-month longitudinal study. J Psychosom Res 79(2): 100-106. DOI: 10.1016/j.jpsychores.2015.06.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.