Kontakt 2021, 23(3):207-213 | DOI: 10.32725/kont.2021.034

Zkušenosti účastníků rekondičních pobytůSociální vědy ve zdraví - původní práce

Zuzana Rodová1, 2, *, Petra Sládková1, Anna Kuželková1, 3
1 Charles University, First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague, Department of Rehabilitation Medicine, Prague, Czech Republic
2 Charles University, First Faculty of Medicine, Department of Addictology, Prague, Czech Republic
3 University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, České Budějovice, Czech Republic

Úvod: Umožnit osobám po získaném poškození mozku (ABI) návrat do samostatného života je výzvou pro rehabilitaci. Ve spolupráci s Klinikou rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze organizuje obecně prospěšná společnost Rehalb týdenní rekondiční pobyty (RC). Jde o cílené odvezení osob s postižením z nemocničního prostředí do náročnějších podmínek v přírodě, aby se podpořila a povzbudila jejich samostatnost.

Cíl: Cílem této studie bylo odhalit a popsat osobní zkušenosti účastníků rekondičního pobytu.

Metody: Byl použit fenomenologický přístup. Data byla získána z 6 hloubkových rozhovorů.

Výsledky: RC přináší více příležitostí pro pozměněný potenciál (kapacitu) účastníků. Aktivity prováděné během pobytu jim poskytují příležitosti pro snadnější opětovné začlenění do společnosti. Významný pokrok byl pozorován v souvisejících aspektech. Bylo identifikováno šest témat, která zahrnovala několik kategorií: "Dělat více"; "Uniknutí stereotypům"; "Objevování skrytého potenciálu"; "Hledání nezávislosti"; "Přenos do normálního života" a "Budování vztahů".

Závěr: Přirozené, podnětné rehabilitační prostředí pobytů je považováno za velmi vhodné pro interdisciplinární stimulaci a trénink nezávislosti klientů s ABI. V tomto ohledu lze RC považovat za důležitou součást rehabilitačního procesu u osob s diagnózou ABI.

Klíčová slova: dospělý; ergoterapie; interdisciplinární tým; rekondiční pobyt; získané poškození mozku
Granty a financováni:

This study was supported by the Specific University Research (SVV) Programme No. 260500.

Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 15. prosinec 2020; Revidováno: 13. květen 2021; Přijato: 12. červenec 2021; Zveřejněno online: 3. srpen 2021; Zveřejněno: 3. září 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rodová Z, Sládková P, Kuželková A. Participants' experiences of rehabilitation camp. Kontakt. 2021;23(3):207-213. doi: 10.32725/kont.2021.034.
Stáhnout citaci

Reference

  1. American Camp Association (2005). Directions: Youth Development Outcomes of the Camp Experience, A study conducted by Phillibier Research Associates and the American Camp Association. [online] [cit. 2020-10-30]. Available from: http://www.acacamps.org/research/enhance/directions
  2. Blinde EM, McClung LR (1997). Enhancing the physical and social self through recreational activity: Accounts of individual with physical disabilities. Adapt Phys Activ Q 14(4): 327-344. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Briery BG, Rabian B (1999). Psychosocial changes associated with participation in a pediatric summer camp. J Pediatr Psychol 24(2): 183-190. DOI: 10.1093/jpepsy/24.2.183. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Damianakis T, Woodford MR (2012). Qualitative Research With Small Connected Communities Generating New Knowledge While Upholding Research Ethics. Qual Health Res 22(5): 708-718. DOI: 10.1177/1049732311431444. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. DePoy E, Gitlin LN (2019). Introduction to research: Understanding and applying multiple strategies. 6th ed. St. Louis: Elsevier Mosby.
  6. Dohnálek J (2012). S čím se chlubíme? [online] [2020-10-30]. Available from: http://www.ictus.cz/cim_se_chubime
  7. Goodwin DL, Staples K (2005). The meaning of summer camp experiences to youths with disabilities. Adapt Phys Activ Q 22(2): 160-178. DOI: 10.1123/apaq.22.2.160. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Guillemin M, Gillam L (2004). Ethics, Reflexivity, and "Ethically Important Moments" in Research. Qual Inq 10(2): 261-280. DOI: 10.1177/1077800403262360. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hanson CS, Nabavi D, Yuen HK (2001). The effect of sports on level of community integration as reported by persons with spinal cord injury. Am J Occup Ther 55(3): 332-338. DOI: 10.5014/ajot.55.3.332. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Hendl J (2016). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 4th ed. Praha: Portál.
  11. Kejklíčková I (2011). Logopedie v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 128 p.
  12. Kielhofner G (2006). Research in Occupational Therapy: Methods of Inquiry for Enhancing Practice. Philadelphia, PA: F. A. Davis Company.
  13. Kiernan G, Gormley M, MacLachlan M (2004). Outcomes associated with participation in a therapeutic recreation camping programme for children from 15 European countries: Data from the 'Barretstown Studies'. Soc Sci Med 59(5): 903-913. DOI: 10.1016/j.socscimed.2003.12.010. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Kvale S, Brinkmann S (2009). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publication, Inc.
  15. Maršálek P, Švestková O, Janečková M, Žílová T (2011). Doporučení k organizaci systému zdravotně-sociální péče o pacienty po získaném poškození mozku. Praha: Cerebrum.
  16. Martin JJ (2010). The Psychosocial Dynamics of Youth Disability Sport. Sport Sci Rev XIX(5-6). DOI: 10.2478/v10237-011-0032-9. Přejít k původnímu zdroji...
  17. O'Mahar K, Holmbeck GN, Jandasek B, Zukerman J (2010). A Camp-based Intervention Targeting Independence Among Individuals with Spina Bifida. J Pediatr Psychol 35(8): 848-856. DOI: 10.1093/jpepsy/jsp125. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Rodová Z, Nováková O (2011). Rekondiční pobyty - most mezi teorií a praxí, Sborník příspěvků z 23. celostátní odborné konference České asociace ergoterapeutů. Praha: Česká asociace ergoterapeutů.
  19. Shenton AK (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Educ Inf 22(2): 63-75. DOI: 10.3233/EFI-2004-22201. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Švestková O, Angerová Y, Druga R, Pfeiffer J, Votava J (2017). Rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 320 p.
  21. Townsend EA, Polatajko HJ (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation. Canadian Association of Occupational Therapists. 2nd ed. Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE.
  22. Vacková J (Ed.), et al. (2020). Sociální práce v systému koordinované rehabilitace. Praha: Grada, 208 p. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Wilcock AA, Hocking C (2015). An Occupational Perspective of Health. 3rd ed. Thorofare, NJ: Slack Incorporated.
  24. WHO (2017). Rehabilitation in health systems. Geneva: World Health Organization. [online] [cit. 2021-05-01]. Available from: https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1175964/retrieve Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.