Kontakt 2021, 23(4):217-224 | DOI: 10.32725/kont.2021.025
Psychická zátěž dětských zdravotních sester při péči o děti v nemocniciOšetřovatelství - původní práce
- 1 Semmelweis University, Faculty of Health Science, Department of Nursing, Budapest, Hungary
- 2 Semmelweis University, School of Ph.D. Studies, Budapest, Hungary
- 3 Péterfy Hospital-Polyclinic and Jenő Manninger National Traumatology Institution, Budapest, Hungary
- 4 Semmelweis University, Faculty of Health Science, Department of Applied Psychology, Budapest, Hungary
Práce s dětmi vyžaduje od zdravotní sestry velkou dávku pozornosti a trpělivosti a je také nezbytné zdůraznit obrovskou míru odpovědnosti, která tuto profesi provází. Zdravotní události spojené s dětmi s sebou nesou větší míru stresu, což může způsobovat zvýšenou míru psychické zátěže sester, která - pokud s ní není dále pracováno - může vést k příznakům sekundární traumatizace, jež může vyústit ve vyhoření. V rámci tohoto výzkumu jsme zkoumali psychologické nároky kladené na zdravotní sestry pracující v pediatrickém oboru. Naším cílem bylo poznat názory a aktivity dětských sester v souvislosti s psychologickou přípravou a podporou dětí a jejich rodičů, což je téma, které dosud nebylo v Maďarsku analyzováno. Ve světle výsledků výzkumu je naším dalším cílem prokázat potřebu zavést systém péče, který se stal mezinárodně rozšířeným, s prokázanými pozitivními účinky (role Child life specialist). Byla provedena deskriptivní a multivariační analýza opírající se o výsledky z kvantitativních online dotazníků vyplněných členy Komory maďarských zdravotníků (pediatrická sekce). Z odpovědí 361 dětských zdravotních sester, které vyplnily náš dotazník, vyplývá, že psychologickou přípravu dětí prováděly především sestry. Vysoká pracovní zátěž jim však bránila v uspokojení emocionálních potřeb dětí a rodičů. Při péči o pacienty se sestry často dostávaly do situací, kdy nebyly schopny adekvátně reagovat na psychické potřeby dítěte. Jejich práce je pro ně natolik psychicky náročná, že má vliv i na jejich soukromý život. Emoční stav dětí sestry velmi ovlivňuje, a proto je v nemocniční péči nutná přítomnost odborníka, který je schopen děti na zdravotní zákroky připravit a poskytnout jim i jejich rodinám emoční podporu. Kromě všech těchto faktorů je nezbytné také poskytovat psychologickou podporu samotným zdravotním sestrám.
Klíčová slova: dítě; emoční práce; péče o dítě; sekundární traumatizace; zdravotní sestra
Granty a financováni:
EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00009, the development of scientific workshops of the Medical, Healthcare and Pharmaceutical Studies.
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to disclose.
Vloženo: 27. leden 2021; Revidováno: 7. květen 2021; Přijato: 24. květen 2021; Zveřejněno online: 28. květen 2021; Zveřejněno: 6. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Beck CT (2011). Secondary Traumatic Stress in Nurses: A Systematic Review. Arch Psychiatr Nurs 25(1): 1-10. DOI: 10.1016/j.apnu.2010.05.005.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Berger J, Polivka B, Smoot EA, Owens H (2015). Compassion Fatigue in Pediatric Nurses. J Pediatr Nurs 30(6): e11-e17. DOI: 10.1016/j.pedn.2015.02.005.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Boles J, Fraser C, Bennett K, Jones M, Dunbar J, Woodburn A, et al. (2020). The Value of Certified Child Life Specialists: Direct and Downstream Optimization of Pediatric Patient and Family Outcomes. [online] [cit. 2021-01-03]. Available from: https://www.childlife.org/docs/default-source/the-child-life-profession/value-of-cclss-full-report.pdf
- Bride BE, Robinson MM, Yegidis B, Figley CR (2004). Development and Validation of the Secondary Traumatic Stress Scale. Res Soc Work Pract 14(1): 27-35. DOI: 10.1177/1049731503254106.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bursch B, Emerson ND, Arevian AC, Aralis H, Galuska L, Bushman J, Bulut Y (2018). Feasibility of Online Mental Wellness Self-assessment and Feedback for Pediatric and Neonatal Critical Care Nurses. J Pediatr Nurs 43: 62-68. DOI: 10.1016/j.pedn.2018.09.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Czaja AS, Moss M, Mealer M (2012). Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder Among Pediatric Acute Care Nurses. J Pediatr Nurs 27(4): 357-365. DOI: 10.1016/j.pedn.2011.04.024.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- da Silva RDM, Austregésilo SC, Ithamar L, de Lima LS (2017). Therapeutic play to prepare children for invasive procedures: a systematic review. J Pediatr (Rio J) 93(1): 6-16. DOI: 10.1016/j.ped.2016.06.005.
Přejít k původnímu zdroji...
- Drayton NA, Waddups S, Walker T (2019). Exploring distraction and the impact of a child life specialist: Perceptions from nurses in a pediatric setting. J Spec Pediatr Nurs 2019: e12242. DOI: 10.1111/jspn.12242.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Elwood LS, Mott J, Lohr JM, Galovski TE (2011). Secondary trauma symptoms in clinicians: A critical review of theconstruct, specificity, and implications for trauma-focused treatment. Clin Psychol Rev 31(1): 25-36. DOI: 10.1016/j.cpr.2010.09.004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Fülöp E, Devecsery Á, Hausz K, Kovács Z, Csabai M (2011). Relationship between empathy and burnout among psychiatric residents. New Medicine 4: 98-102.
- Fülöp E, Páll N, Csabai M (2016). Amikor elfogy az energia. Kiégés és hozzá kapcsolódó jelenségek a gyógyításban. Gyermekgyógyászati Továbbképző Szemle 21(4).
- Hárdi I (1995). A gyermek, a betegség és a kórház In: Pszichológia a betegágynál: orvos, nővér és a beteg (6th ed.) (pp. 247-259). Budapest: Medicina.
- He H-G, Zhu L, Chan SWC, Klainin-Yobas P, Wang W (2015). The Effectiveness of Therapeutic Play Intervention in Reducing Perioperative Anxiety, Negative Behaviors, and Postoperative Pain in Children Undergoing Elective Surgery: A Systematic Review. Pain Manag Nurs 16(3): 425-439. DOI: 10.1016/j.pmn.2014.08.011.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hilliard C, O'Neill M (2010). Nurses' emotional experience of caring for children with burns. J Clin Nurs 19(19-20): 2907-2915. DOI: 10.1111/j.1365-2702.2009.03177.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LeBlanc CK, Naugler K, Morrison K, Parker JA, Chambers CT (2014). Parent Perceptions and Satisfaction with Inpatient Child Life Specialist Interventions and the Role of Child Temperament. Child Health Care 43(3): 253-272. DOI: 10.1080/02739615.2013.845732.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lerwick JL (2013). Psychosocial implications of pediatric surgical hospitalization. Semin Pediatr Surg 22(3): 129-133. DOI: 10.1053/j.sempedsurg.2013.04.003.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lombardo B, Eyre C (2011). Compassion Fatigue: A Nurse's Primer. Online J Issues Nurs 16(1): 3. DOI: 10.3912/OJIN.Vol16No01Man03.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Martin HA (2017). The Power of Lidocaine, Epinephrine, and Tetracaine (LET) and a Child Life Specialist When Suturing Lacerations in Children. J Emerg Nurs 43(2): 169-170. DOI: 10.1016/j.jen.2016.12.019.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mendess MG (2016). The Inpatient Children: Partnership Care and Family-centered Care. J Women's Health Care 5: 3. DOI: 10.4172/2167- 0420.1000e123.
Přejít k původnímu zdroji...
- Páll N, Fülöp E (2013). Traumán átesett gyermekekkel való munka hatása a gyermekápolókra. Nővér 26(5): 3-11.
- Perczel-Forintos D (szerk.) (2018). Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában. Budapest: Semmelweis Kiadó.
- Sabo B (2011). Reflecting on the Concept of Compassion Fatigue. Online J Issues Nurs 16(1): 1. DOI: 10.3912/OJIN.Vol16No01Man01.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Slifer KJ (2014). A clinician's guide to helping children cope and cooperate with medical care: an applied behavioral approach. Baltimore: The John Hopkins University.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang J, Zhu S, Du C, Zhang Y (2015). Posttraumatic stress disorder and somatic symptoms among child and adolescent survivors following the Lushan earthquake in China: A six-month longitudinal study. J Psychosom Res 79(2): 100-106. DOI: 10.1016/j.jpsychores.2015.06.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.