Kontakt 2021, 23(4):232-239 | DOI: 10.32725/kont.2021.046
Psychometrické vlastnosti polské verze dotazníku Quality of Discharge Teaching Scale (QDTS) pro matky po poroduOšetřovatelství - původní práce
- University of Rzeszow, Medical College, Institute of Medical Sciences, Rzeszów, Poland
Úvod: Porod je důležitou událostí v životě rodiny a zároveň představuje značnou výzvu vzhledem k novým povinnostem po porodu. Příprava na mateřství je pro ženy velmi podstatná a dodává jim pocit jistoty a sebedůvěry. Během pobytu v porodnici dostávají matky od zdravotnického personálu mnoho informací o péči o sebe po porodu i o péči o dítě. Quality of Discharge Teaching Scale (QDTS) pro matky po porodu je nástroj používaný k hodnocení kvality zdravotní výchovy žen po porodu.
Cíl: Cílem výzkumu bylo přeložit a analyzovat psychometrické vlastnosti polské verze nástroje Quality of Discharge Teaching Scale.
Metody: Studie byla provedena v období od června 2017 do října 2017 mezi 142 dospělými ženami po porodu v den propuštění z porodnice Klinické vojvodské nemocnice č. 2 v polském městě Rzeszowě. Ke sběru dat byla použita průřezová studie a dotazníky.
Výsledky: K posouzení vnitřní konzistence nástroje byla použita Cronbachova alfa. Pokud je hodnota Cronbachova alfa vyšší než 0,7, znamená to, že nástroj má vysokou spolehlivost.
Závěr: Analýza potvrdila, že v polských podmínkách má dotazník velmi vysokou spolehlivost při hodnocení kvality zdravotní výchovy matek po porodu.
Klíčová slova: matky po porodu; perinatální péče; propuštění z nemocnice; QDTS; zdravotní výchova
Granty a financováni:
The study was partially financed under the grant for statutory activity (Research Potential) of the Institute of Clinical and Experimental Medicine, Faculty of Medicine, University of Rzeszow for 2018/2019.
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare.
Vloženo: 9. květen 2021; Revidováno: 8. červen 2021; Přijato: 30. září 2021; Zveřejněno online: 4. listopad 2021; Zveřejněno: 6. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Augustyniuk K, Rudnicki J, Grochans E (2012). Standard edukacji poporodowej realizowany w Szkole Matek i Ojców na oddziale neonatologiczno-położniczym. Perinatol Neonatol Ginekol 5(1): 46-50.
- Brzyski P (2012). Aspekty metodologiczne użycia skal jako instrumentów pomiarowych w badaniach epidemiologicznych. Przegl Lek 69(12): 1287-1292.
Přejít na PubMed...
- Buchko BL, Gutshall CH, Jordan ET (2012). Improving quality and efficiency of postpartum hospital education. J Perinat Educ 21(4): 238-247. DOI: 10.1891/1058-1243.21.4.238.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chan ZCY, Wong KS, Lam WM, Wong KY, Kwok YC (2013). An exploration of postpartum women's perspective on desired obstetric nursing qualities. J Clin Nurs 23(1-2): 103-112. DOI: 10.1111/jocn.12093.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Congden KA (2016). Perinatal Education and Support Program: Baystate's New Beginnings. J Perinat Educ 25(2): 97-104. DOI: 10.1891/1058-1243.25.2.97.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Drwal R (1990). Problemy kulturowej adaptacji kwestionariuszy osobowości. In: Ciechanowicz A (Ed.). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Laboratorium Technik Diagnostycznych im. Bohdana Zawadzkiego.
- Gregory KD, Niebyl JR, Johnson TR (2016). Preconception and prenatal care: part of the continuum. In: Gabbe S, Niebyl J, Simpson J, Landon M, Galan H, Jauniaux E, et al. (Eds). Obstetrics: normal and problem pregnancies. 7th ed. Philadelphia: Elsevier Sounders, pp. 101-124.
Přejít k původnímu zdroji...
- Knier S, Stichler JF, Ferber L, Catterall K (2015). Patients' perceptions of the quality of discharge teaching and readiness for discharge. Rehabil Nurs 40(1): 30-39. DOI: 10.1002/rnj.164.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Liu CC, Chen YC, Yeh YP, Hsieh YS (2012). Effects of maternal confidence and competence on maternal parenting stress in newborn care. J Adv Nurs 68(4): 908-918. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2011.05796.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Malagon-Maldonado G, Connelly CD, Bush RA (2017). Predictors of readiness for hospital discharge after birth: Building evidence for practice. Worldviews Evid Based Nurs 14(2): 118-127. DOI: 10.1111/wvn.12208.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Maloney LR, Weiss ME (2008). Patients' perceptions of hospital discharge informational content. Clin Nurs Res 17(3): 200-219. DOI: 10.1177/1054773808320406.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mselle LT, Aston M, Kohi TW, Mbekenga C, Macdonald D, White M, et al. (2017). The challenges of providing postpartum education in Dar es Salaam, Tanzania: narratives of nurse-midwives and obstetricians. Qual Health Res 27(12): 1792-1803. DOI: 10.1177/1049732317717695.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nagórska M, Darmochwal-Kolarz D (2019). The adaptation of Polish version of the Readiness for Hospital Discharge Scale (RHDS) for postpartum mothers. Ginekol Pol 90(7): 376-380. DOI: 10.5603/GP.2019.0065.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Regulation of the Minister of Health of 20 September 2012 on the standards of medical procedure for the provision of health services in the field of perinatal care provided to a woman during physiological pregnancy, physiological childbirth, puerration and care for a newborn, Dz.U. 2012 poz. 1100 z późn. zm. [online] [cit. 2021-04-03]. Available at: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120001100 (Polish).
- Regulation of the Minister of Health of 16 August 2018 on the organizational standard of perinatalcare, Dz.U. 2018 poz. 1756. [online] [cit. 2021-04-03]. Available at: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001756 (Polish).
- Wagner DL, Bear M (2009). Patient satisfaction with nursing care: A concept analysis within a nursing framework. J Adv Nurs 65(3): 692-701. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2008.04866.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wagner DL, Washington C (2016). Patient Satisfaction with Postpartum Teaching Methods. J Perinat Educ 25(2): 129-136. DOI: 10.1891/1058-1243.25.2.129.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wagner DL, Bear M, Davidson NS (2011) Measuring patient satisfaction with postpartum teaching methods used by nurses within the interaction model of client health behavior. Res Theory Nurs Pract 25(3): 176-190. DOI: 10.1891/1541-6577.25.3.176.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Weiss ME, Lokken L (2009). Predictors and Outcomes of Postpartum Mothers' Perceptions of Readiness for Discharge after Birth. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs 38(4): 406-17. DOI: 10.1111/j.1552-6909.2009.01040.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Weiss ME, Piacentini LB, Lokken L, Ancona L, Archer J, Gresser S, et al. (2007). Perceived readiness for hospital discharge in adult medical-surgical patients. Clin Nurs Spec 21(1): 31-42. DOI: 10.1097/00002800-200701000-00008.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wild D, Grove A, Martin M, Martin M, Eremenco S, McElroy S, et al. (2005). Principles of good practice for the translation and cultural adaptation process for patient-reported outcomes (PRO) measures: report of the ISPOR Task Force for Translation and Cultural Adaptation. Value Health 8(2): 94-104. DOI: 10.1111/j.1524-4733.2005.04054.
Přejít k původnímu zdroji...
- WHO (2013). Postnatal care of the mother and newborn. Geneva, Switzerland. [online] [cit. 2021-04-03]. Available at: https://www.healthynewbornnetwork.org/hnn-content/uploads/Postnatal_Care_Guidelines_web_v2.pdf
- WHO (2014). WHO recommendations on postnatal care of the mother and newborn. [online] [cit. 2021-04-03]. Available at: https://apps.who.int/iris/handle/10665/97603
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.