Kontakt 2022, 24(1):12-19 | DOI: 10.32725/kont.2022.001

Možnosti zvýšení součinnosti při poskytování první pomoci dětemOšetřovatelství - původní práce

Luca Anna Ferkai1, *, Bence Schiszler2, Bálint Bánfai2, Attila Pandúr2, József Betlehem2, Krisztina Deutsch2
1 University of Pécs, Doctoral School of Health Sciences, Pécs, Hungary
2 University of Pécs, Faculty of Health Sciences, Institute of Emergency Care and Health Pedagogy, Pécs, Hungary

Úvod: Efektivita první pomoci a akutní péče o děti je ovlivněna řadou vnějších i vnitřních faktorů, kterým často není při samotném ošetření věnována dostatečná pozornost. Cílem našeho výzkumu bylo posoudit faktory, které ovlivňují součinnost dětí v reálných situacích.

Metody: Naši cílovou skupinu tvořilo 80 dětí (<16 let), které potřebovaly první pomoc u jezera Balaton během letních prázdnin v roce 2016. Na rozdíl od běžné péče byl sledován vliv hudby, vybavení vhodného pro děti a odměn na součinnost dětí při poskytování první pomoci. Pro sběr dat byly použity pozorování, dokumentace zákroku, Wong-Bakerova škála a škála PSS (Pain Severity Score). Pro statistickou analýzu byla použita popisná statistika, χ2-test a Cramerův koeficient.

Výsledky: Výzkum zjistil, že hudba nevedla k žádným pozitivním změnám v chování a nesnížila strach ani bolest a že dokumentace zákroku se stala obtížnější. Barevné pomůcky a odměny však vedly k významnému zlepšení nálady dětí (p < 0,001), snížení bolesti (p = 0,001) a lepšímu chování (p = 0,07).

Závěr: V rámci školení první pomoci a odborné lékařské přípravy by měl být kladen větší důraz na specifika péče o děti s důrazem na rozdíly v používaném vybavení a komunikaci. Mělo by být široce dostupné vybavení vhodné pro děti, například barevné pomůcky a jednoduché dárky, a během ošetření by měla být věnována větší pozornost zajištění součinnosti dítěte. Vhodná komunikace by mohla pomoci snížit množství analgetik podávaných v rámci dětské akutní péče.

Klíčová slova: komunikace; muzikoterapie; pediatrie; první pomoc; součinnost
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 14. červen 2021; Revidováno: 28. listopad 2021; Přijato: 16. prosinec 2021; Zveřejněno online: 3. leden 2022; Zveřejněno: 15. březen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ferkai LA, Schiszler B, Bánfai B, Pandúr A, Betlehem J, Deutsch K. Opportunities to increase compliance when administering first aid to children. Kontakt. 2022;24(1):12-19. doi: 10.32725/kont.2022.001.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aalbers S, Fusar-Poli L, Freeman RE, Spreen M, Cf Ket J, Vink AC, et al. (2017). Music therapy for depression. Cochrane Database Syst Rev 11(11): CD004517. DOI: 10.1002/14651858.CD004517.pub3. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Albert NM, Burke J, Bena JF, Albert NM, Morrison SM, Forney J, Krajewski S (2013). Nurses' uniform color and feelings/emotions in school-aged children receiving health care. J Pediatr Nurs 28(2): 141-149. DOI: 10.1016/j.pedn.2012.03.032. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Baverstock A, Finlay F (2019). Positivity and reward. Arch Dis Child Educ Pract Ed 104(4): 182. DOI: 10.1136/archdischild-2019-317210. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Béres A, Lelovics Z, Antal P, Hajós G, Gézsi A, Czéh Á, et al. (2011). Can the smile cure? Diseased children's immune response can improve by visit of The Smiling Hospital Foundation's artists. Orv Hetil 152(43): 1739-1744. DOI: 10.1556/OH.2011.29228. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Blackburn J, Ousey K, Goodwin E (2019). Information and communication in the emergency department. Int Emerg Nurs 42: 30-35. DOI: 10.1016/j.ienj.2018.07.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Byczkowski TL, Gillespie GL, Kennebeck SS, Fitzgerald MR, Downing KA, Alessandrini EA (2016). Family-centered pediatric emergency care: A framework for measuring what parents want and value. Acad Pediatr 16(4): 327-335. DOI: 10.1016/j.acap.2015.08.011. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Cardona V, Ansotegui IJ, Ebisawa M, El-Gamal Y, Fernandez Rivas M, Fineman S, et al. (2020). World Allergy Organization Anaphylaxis Guidance 2020. World Allergy Organ J 13(10): 100472. DOI: 10.1016/j.waojou.2020.100472. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Cristal NS, Staab J, Chatham R, Ryan S, McNair B, Grubenhoff JA (2018). Child Life Reduces Distress andPain and Improves Family Satisfaction in the Pediatric Emergency Department. Clin Pediatr 57(13): 1567-1575. DOI: 10.1177/0009922818798386. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Drake J, Johnson N, Stoneck AV, Martinez DM, Massey M (2012). Evaluation of a coping kit for children with challenging behaviors in a pediatric hospital. Pediatr Nurs 38(4): 215-221. Přejít na PubMed...
  10. Grootens-Wiegers P, Hein IM, van den Broek JM, de Vries MC (2017). Medical decision-making in children and adolescents: developmental and neuroscientific aspects. BMC Pediatr 17(1): 120-130. DOI: 10.1186/s12887-017-0869-x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Hunka B, Kisiván Cs (2020). Handbook of first aid. Budapest: Medicina, 13 p.
  12. Jennings PA, Lord B, Smith K (2015). Clinically meaningful reduction in pain severity in children treated by paramedics. Am J Emerg Med 33(11): 1587-1590. DOI: 10.1016/j.ajem.2015.06.026. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Jones S, Tyson S, Davis N, Yorke J (2020). Qualitative study of the needs of injured children and their families after a child's traumatic injury. BMJ Open 10(11): e036682. DOI: 10.1136/bmjopen-2019-036682. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Jullien S (2021). Prevention of unintentional injuries in children under five years. BMC Pediatr 21(1): 311-322. DOI: 10.1186/s12887-021-02517-2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Kendrick D (2019). Unintentional injuries and their prevention. In: Emond A (Ed.). Health for all children. Oxford: Oxford University Press, pp. 160-180. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Moutte SD, Brudvik C, Morken T (2015). Physicians' use of pain scale and treatment procedures among children and youth in emergency primary care - a cross sectional study. BMC Emerg Med 15: 33. DOI: 10.1186/s12873-015-0059-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Pancekauskaitė G, Jankauskaitė L (2018). Paediatric Pain Medicine: Pain Differences, Recognition and Coping Acute Procedural Pain in Paediatric Emergency Room. Medicina (Kaunas) 54(6): 94-114. DOI: 10.3390/medicina54060094. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Panesar K (2012). Patient Compliance and Health Behavior Models. US Pharm 37(4): 12-14.
  19. Patel SJ, Landrigan CP (2019). Communication at Transitions of Care. Pediatr Clin North Am 66(4): 751-773. DOI: 10.1016/j.pcl.2019.03.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Siegel J, Iida H, Rachlin K, Yount G (2016). Expressive arts therapy with hospitalized children: A pilot study of co-creating healing sock creatures. J Pediatr Nurs 31(1): 92-98. DOI: 10.1016/j.pedn.2015.08.006. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Stegemann T, Geretsegger M, Quoc EP, Riedl H, Smetana M (2019). Music Therapy and Other Music-Based Interventions inPediatric Health Care: An Overview. Medicines (Basel) 6(1): 25. DOI: 10.3390/medicines6010025. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Yaman Aktaş Y, Karabulut N (2019). Relief of Procedural Pain in Critically Ill Patients by Music Therapy: A Randomized Controlled Trial. Complement Med Res 26(3): 156-165. DOI: 10.1159/000495301. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Young VB (2017). Effective Management of Pain and Anxiety for the Pediatric Patient in the Emergency Department. Crit Care Nurs Clin North Am 29(2): 205-216. DOI: 10.1016/j.cnc.2017.01.007. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.