Kontakt 2022, 24(2):109-113 | DOI: 10.32725/kont.2022.009
Komunikační postoje studentů ošetřovatelství: efektivita edukační intervence a klinických stážíOšetřovatelství - původní práce
- 1 ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Bachelor School of Nursing, Milan, Italy
- 2 University of Milan, Nursing Science, Milan, Italy
- 3 ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Teaching Hospital, Emergency Department, Milan, Italy
Úvod: Efektivní komunikace má pro studenty ošetřovatelství prvořadý význam a pozitivní přístup k učení může vést k dosažení efektivních komunikačních dovedností.
Cíl: Cílem této studie bylo zhodnotit vliv konkrétního komunikačního vzdělávacího kurzu a zkušenosti z klinické praxe na postoje studentů ošetřovatelství k efektivní komunikaci.
Metody: Byl použit design studie před-po. Komunikační postoj jsme hodnotili pomocí italské verze škály komunikačních dovedností Attitude Scale (I-CSAS). Škála byla předložena před zahájením nové vzdělávací intervence komunikačních dovedností (T0), jeden měsíc po ukončení intervence (T1) a po klinické stáži (T2).
Výsledky: The Positive Attitude Scale (PAS) byla 53,9 ± 5,3 u T0, zatímco Negative Attitude Scale (NAS) byla 26,9 ± 5,0. Skóre PAS se zvýšilo měsíc po edukační intervenci (T1) (Me = 55,8 ± 5,1, p = 0,058) a po zkušenostech ze stáže (T2) (57,2 ± 4,5, p = 1,243), zatímco průměrné skóre NAS se snížilo (24,0 ± 4,5 u T1, p = 0,0002, a 23,5 ± 3,7 u T2, p = 0,1120).
Závěr: Naše výsledky naznačují, že strukturovaná edukační intervence může výrazně zlepšit postoje studentů a že následný klinický výcvik pomáhá upevnit dosažené úrovně.
Klíčová slova: edukační intervence; komunikace; ošetřovatelství; postoj; studenti
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare.
Vloženo: 25. listopad 2021; Revidováno: 9. únor 2022; Přijato: 16. březen 2022; Zveřejněno online: 22. březen 2022; Zveřejněno: 15. červen 2022 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Allenbaugh J, Corbelli J, Rack L, Rubio D, Spagnoletti C (2019). A Brief Communication Curriculum Improves Resident and Nurse Communication Skills and Patient Satisfaction. J Gen Intern Med 34(7): 1167-1173. DOI: 10.1007/s11606-019-04951-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bollo M, Terzoni S, Ferrara P, Destrebecq A, Bonetti L (2019). Nursing students' attitudes towards nutritional care of older people: A multicentre cross-sectional survey incorporating a pre post design. Nurse Educ Today 78: 19-24. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.03.016.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bullington J, Söderlund M, Bos Sparén E, Kneck Å, Omérov P, Cronqvist A (2019). Communication skills in nursing: A phenomenologically-based communication training approach. Nurse Educ Pract 39: 136-141. DOI: 10.1016/j.nepr.2019.08.011.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Busch A-K, Rockenbauch K, Schmutzer G, Brähler E (2015). Do medical students like communication? Validation of the German CSAS (Communication Skills Attitude Scale). GMS Z Med Ausbild 32(1): Doc 11. DOI: 10.3205/ZMA000953.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Castello M, Ferrara P, Destrebecq A, Terzoni S (2019). The perception of clinical risk among students of different health professions: A multicentre study. Br J Nurs 28(3): 193-197. DOI: 10.12968/bjon.2019.28.3.193.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ferrara P, Terzoni S, Davì S, Bisesti A, Destrebecq A (2017). A tool for assessing the quality of nursing handovers: A validation study. Br J Nurs 26(15): 882-888. DOI: 10.12968/bjon.2017.26.15.882.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ferrari A, Terzoni S, Ferrara P, Provenzano M, Destrebecq A (2017). L'attitudine degli studenti di infermieristica a sviluppare adeguate abilità comunicative: Validazione in italiano della Communication Skills Attitude Scale (CSAS). L'Infermiere 1: 7-15.
- Gutiérrez-Puertas L, Márquez-Hernández VV, Gutiérrez-Puertas V, Granados-Gámez G, Aguilera-Manrique G (2020). Educational Interventions for Nursing Students to Develop Communication Skills with Patients: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health 17(7): 2241. DOI: 10.3390/ijerph17072241.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kerr D, Ostaszkiewicz J, Dunning T, Martin P (2020). The effectiveness of training interventions on nurses' communication skills: A systematic review. Nurse Educ Today 89: 104405. DOI: 10.1016/j.nedt.2020.104405.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Laurence B, Bertera EM, Feimster T, Hollander R, Stroman C (2012). Adaptation of the Communication Skills Attitude Scale (CSAS) to dental students. J Dent Educ 76(12): 1629-1638.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MacLean S, Kelly M, Geddes F, Della P (2017). Use of simulated patients to develop communication skills in nursing education: An integrative review. Nurse Educ Today 48: 90-98. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.09.018.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Molinuevo B, Torrubia R (2011). Validation of the Catalan version of the communication skills attitude scale (CSAS) in a cohort of south European medical and nursing students. Educ Health (Abingdon) 24(1): 499.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Murray LA, Buckley K (2017). Using Simulation to Improve Communication Skills in Nurse Practitioner Preceptors. J Nurses Prof Dev 33(1): 33-39. DOI: 10.1097/NND.0000000000000325.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nourein AAE, Shahadah RF, Alnemer MA, Al-Harbi SS, Fadel HT, Kassim S (2021). Comparative Study of Attitudes Towards Communication Skills Learning between Medical and Dental Students in Saudi Arabia. Int J Environ Res Public Health 18: 128. DOI: 10.3390/ijerph18010128.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Palese A, Destrebecq A, Terzoni S, Grassetti L, Altini P, Bevilacqua A, et al. (2016). Strumento di Valutazione Italiano degli Ambienti di Tirocinio per gli studenti infermieri (SVIAT): Protocollo di validazione. Assist Inferm Ric 35: 29-35. DOI: 10.1702/2228.24018.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Panczyk M, Iwanow L, Zarzeka A, Jaworski M, Gotlib J (2019). Communication skills attitude scale: A translation and validation study in asample of registered nurses in Poland. BMJ Open 9(5): e028691. DOI: 10.1136/bmjopen-2018-028691.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Przymuszała P, Cerbin-Koczorowska M, Marciniak-Stępak P, Zielińska-Tomczak Ł, Piszczek M, Jasiński J, Marciniak R (2021). Affective and cognitive components of students' attitudes towards communication learning - Validation of the Communication Skills Attitude Scale in a cohort of Polish medical students. BMC Med Educ 21(1): 190. DOI: 10.1186/s12909-021-02626-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ruta F, Gallo G, Ferrara P, Terzoni S, Della Monica A, Dal Mas F, Cobianchi L (2021). Translating Knowledge about organ and tissue donation using webinars: an exploratory study in Italy. Transplant Proc 53(6): 1792-1797. DOI: 10.1016/j.transproceed.2021.06.018.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tuohy D (2019). Effective intercultural communication in nursing. Nurs Stand 34(2): 45-50. DOI: 10.7748/ns.2019.e11244.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Zhang Y, Jiang G, Sun Y, Zhao X, Yu X (2018). Cross-cultural adaptation and psychometric properties of the Chinese version of the Communication Skills Attitude Scale among medical students in Liaoning province, China: A cross-sectional study. BMJ Open 8(9): e020931. DOI: 10.1136/bmjopen-2017-020931.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.