Kontakt 2022, 24(2):109-113 | DOI: 10.32725/kont.2022.009

Komunikační postoje studentů ošetřovatelství: efektivita edukační intervence a klinických stážíOšetřovatelství - původní práce

Paolo Ferrara1 *, Anne Destrebecq2, Mauro Parozzi1, Paolo Formenti3, Stefano Terzoni1
1 ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Bachelor School of Nursing, Milan, Italy
2 University of Milan, Nursing Science, Milan, Italy
3 ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Teaching Hospital, Emergency Department, Milan, Italy

Úvod: Efektivní komunikace má pro studenty ošetřovatelství prvořadý význam a pozitivní přístup k učení může vést k dosažení efektivních komunikačních dovedností.

Cíl: Cílem této studie bylo zhodnotit vliv konkrétního komunikačního vzdělávacího kurzu a zkušenosti z klinické praxe na postoje studentů ošetřovatelství k efektivní komunikaci.

Metody: Byl použit design studie před-po. Komunikační postoj jsme hodnotili pomocí italské verze škály komunikačních dovedností Attitude Scale (I-CSAS). Škála byla předložena před zahájením nové vzdělávací intervence komunikačních dovedností (T0), jeden měsíc po ukončení intervence (T1) a po klinické stáži (T2).

Výsledky: The Positive Attitude Scale (PAS) byla 53,9 ± 5,3 u T0, zatímco Negative Attitude Scale (NAS) byla 26,9 ± 5,0. Skóre PAS se zvýšilo měsíc po edukační intervenci (T1) (Me = 55,8 ± 5,1, p = 0,058) a po zkušenostech ze stáže (T2) (57,2 ± 4,5, p = 1,243), zatímco průměrné skóre NAS se snížilo (24,0 ± 4,5 u T1, p = 0,0002, a 23,5 ± 3,7 u T2, p = 0,1120).

Závěr: Naše výsledky naznačují, že strukturovaná edukační intervence může výrazně zlepšit postoje studentů a že následný klinický výcvik pomáhá upevnit dosažené úrovně.

Klíčová slova: edukační intervence; komunikace; ošetřovatelství; postoj; studenti
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 25. listopad 2021; Revidováno: 9. únor 2022; Přijato: 16. březen 2022; Zveřejněno online: 22. březen 2022; Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ferrara P, Destrebecq A, Parozzi M, Formenti P, Terzoni S. Nursing students' communication attitudes: the effectiveness of an educational intervention and clinical-internships. Kontakt. 2022;24(2):109-113. doi: 10.32725/kont.2022.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Allenbaugh J, Corbelli J, Rack L, Rubio D, Spagnoletti C (2019). A Brief Communication Curriculum Improves Resident and Nurse Communication Skills and Patient Satisfaction. J Gen Intern Med 34(7): 1167-1173. DOI: 10.1007/s11606-019-04951-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Bollo M, Terzoni S, Ferrara P, Destrebecq A, Bonetti L (2019). Nursing students' attitudes towards nutritional care of older people: A multicentre cross-sectional survey incorporating a pre post design. Nurse Educ Today 78: 19-24. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.03.016. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bullington J, Söderlund M, Bos Sparén E, Kneck Å, Omérov P, Cronqvist A (2019). Communication skills in nursing: A phenomenologically-based communication training approach. Nurse Educ Pract 39: 136-141. DOI: 10.1016/j.nepr.2019.08.011. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Busch A-K, Rockenbauch K, Schmutzer G, Brähler E (2015). Do medical students like communication? Validation of the German CSAS (Communication Skills Attitude Scale). GMS Z Med Ausbild 32(1): Doc 11. DOI: 10.3205/ZMA000953. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Castello M, Ferrara P, Destrebecq A, Terzoni S (2019). The perception of clinical risk among students of different health professions: A multicentre study. Br J Nurs 28(3): 193-197. DOI: 10.12968/bjon.2019.28.3.193. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Ferrara P, Terzoni S, Davì S, Bisesti A, Destrebecq A (2017). A tool for assessing the quality of nursing handovers: A validation study. Br J Nurs 26(15): 882-888. DOI: 10.12968/bjon.2017.26.15.882. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Ferrari A, Terzoni S, Ferrara P, Provenzano M, Destrebecq A (2017). L'attitudine degli studenti di infermieristica a sviluppare adeguate abilità comunicative: Validazione in italiano della Communication Skills Attitude Scale (CSAS). L'Infermiere 1: 7-15.
  8. Gutiérrez-Puertas L, Márquez-Hernández VV, Gutiérrez-Puertas V, Granados-Gámez G, Aguilera-Manrique G (2020). Educational Interventions for Nursing Students to Develop Communication Skills with Patients: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health 17(7): 2241. DOI: 10.3390/ijerph17072241. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Kerr D, Ostaszkiewicz J, Dunning T, Martin P (2020). The effectiveness of training interventions on nurses' communication skills: A systematic review. Nurse Educ Today 89: 104405. DOI: 10.1016/j.nedt.2020.104405. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Laurence B, Bertera EM, Feimster T, Hollander R, Stroman C (2012). Adaptation of the Communication Skills Attitude Scale (CSAS) to dental students. J Dent Educ 76(12): 1629-1638. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. MacLean S, Kelly M, Geddes F, Della P (2017). Use of simulated patients to develop communication skills in nursing education: An integrative review. Nurse Educ Today 48: 90-98. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.09.018. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Molinuevo B, Torrubia R (2011). Validation of the Catalan version of the communication skills attitude scale (CSAS) in a cohort of south European medical and nursing students. Educ Health (Abingdon) 24(1): 499. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Murray LA, Buckley K (2017). Using Simulation to Improve Communication Skills in Nurse Practitioner Preceptors. J Nurses Prof Dev 33(1): 33-39. DOI: 10.1097/NND.0000000000000325. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Nourein AAE, Shahadah RF, Alnemer MA, Al-Harbi SS, Fadel HT, Kassim S (2021). Comparative Study of Attitudes Towards Communication Skills Learning between Medical and Dental Students in Saudi Arabia. Int J Environ Res Public Health 18: 128. DOI: 10.3390/ijerph18010128. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Palese A, Destrebecq A, Terzoni S, Grassetti L, Altini P, Bevilacqua A, et al. (2016). Strumento di Valutazione Italiano degli Ambienti di Tirocinio per gli studenti infermieri (SVIAT): Protocollo di validazione. Assist Inferm Ric 35: 29-35. DOI: 10.1702/2228.24018. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Panczyk M, Iwanow L, Zarzeka A, Jaworski M, Gotlib J (2019). Communication skills attitude scale: A translation and validation study in asample of registered nurses in Poland. BMJ Open 9(5): e028691. DOI: 10.1136/bmjopen-2018-028691. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Przymuszała P, Cerbin-Koczorowska M, Marciniak-Stępak P, Zielińska-Tomczak Ł, Piszczek M, Jasiński J, Marciniak R (2021). Affective and cognitive components of students' attitudes towards communication learning - Validation of the Communication Skills Attitude Scale in a cohort of Polish medical students. BMC Med Educ 21(1): 190. DOI: 10.1186/s12909-021-02626-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Ruta F, Gallo G, Ferrara P, Terzoni S, Della Monica A, Dal Mas F, Cobianchi L (2021). Translating Knowledge about organ and tissue donation using webinars: an exploratory study in Italy. Transplant Proc 53(6): 1792-1797. DOI: 10.1016/j.transproceed.2021.06.018. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Tuohy D (2019). Effective intercultural communication in nursing. Nurs Stand 34(2): 45-50. DOI: 10.7748/ns.2019.e11244. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Zhang Y, Jiang G, Sun Y, Zhao X, Yu X (2018). Cross-cultural adaptation and psychometric properties of the Chinese version of the Communication Skills Attitude Scale among medical students in Liaoning province, China: A cross-sectional study. BMJ Open 8(9): e020931. DOI: 10.1136/bmjopen-2017-020931. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.