Kontakt 2022, 24(3):192-198 | DOI: 10.32725/kont.2022.004

Hodnocení efektivity simulačního procesu pro výuku ošetřovatelstvíOšetřovatelství - přehledový článek

Jan Neugebauer*, Jitka Doležalová, František Dolák, Andrea Hudáčková
University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice, Czech Republic

Úvod: Simulační strategie je ve světě velmi oblíbená technika pro výuku ošetřovatelství. Jedním z mnoha benefitů je realizace předem připravených situací v bezpečném prostředí. Zavedení simulace do teoretické přípravy je velmi přínosné nejen pro studenty, ale také pro lektory i samotnou fakultu.

Cíl: Prozkoumat efektivitu simulačního procesu pro výuku ošetřovatelství.

Metodika: Práce má design literárního přehledu a je zpracována pomocí čtyřkrokového systému. Pro naši práci byl použit akronym PECOT a vyhledávání odborných publikací probíhalo přes online platformy PubMed, Web of Science, Science Direct, EBSCO a Scopus a přímou návštěvou Akademické knihovny Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a Národní knihovny v Praze.

Výsledky: Celkem bylo identifikováno 7 studií, které podléhalo kritériím pro zařazení (čtyři experimentální studie, dvě přehledové studie a jedna kvantitativně-explorativní studie). Simulační proces je ve všech studiích považován za vysoce efektivní metodu výuky, ze kterých má prospěch nejen student, ale také lektor i samotná fakulta.

Závěr: Simulační proces je jednou z moderních technik výuky ošetřovatelství. Uvedené výsledky hovoří o vysoké efektivitě výuky pomocí této metody a ve všech evidovaných případech je simulační strategie hodnocena jako efektivnější než ostatní doposud používané metody, např. frontální výuka, videoukázky, prosté demonstrace.

Klíčová slova: akademické prostředí; edukace; hodnocení efektivity; simulace; výuka ošetřovatelství
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 20. srpen 2021; Revidováno: 24. leden 2022; Přijato: 9. únor 2022; Zveřejněno online: 15. únor 2022; Zveřejněno: 5. říjen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Neugebauer J, Doležalová J, Dolák F, Hudáčková A. Evaluation of the effectiveness of the simulation process for teaching nursing. Kontakt. 2022;24(3):192-198. doi: 10.32725/kont.2022.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aslam S, Emmanuel P (2010). Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian J Sex Transm Dis AIDS 31(1): 47-50. DOI: 10.4103/2589-0557.69003. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Banks S, Stanley MJ, Brown S, Matthew W (2019). Simulation-Based Interprofessional Education: A Nursing and Social Work Collaboration. J Nurs Educ 58(2): 110-113. DOI: 10.3928/01484834-20190122-09. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Benner P (1982). From Novice to Expert. Am J Nurs 82(3): 402-407. DOI: 10.1097/00000446-198282030-00004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Calleja JL, Soublette Sánchez A, Radedek Soto P (2020). Is clinical simulation an effective learning tool in teaching clinical ethics? Medwave 20(2): 7824. DOI: 10.5867/medwave.2020.01.7824. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Cason ML, Gilbert GE, Schmoll HH, Dolinar SM, Anderson J, Nickles BM, et al. (2015). Cooperative Learning Using Simulation to Achieve Mastery of Nasogastric Tube Insertion. J Nurs Educ 54(3 Suppl.): S47-51. DOI: 10.3928/01484834-20150218-09. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Colicchia C, Strozzi F (2012). Supply chain risk management: a new methodology for a systematic literature review. Int J Supply Chain Manag 17(4): 403-418. DOI: 10.1108/13598541211246558. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Čukljek S, Jureša V, Ledinski Fičko, S, Hošnjak AM, Smrekar M (2019). Changes in attitudes of full-time and part-time nursing students in Croatia on nursing during their education. Cent Eur J Nurs Midw 10(1): 977-985. DOI: 10.15452/CEJNM.2019.10.0004. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Cunningham S, Foote L, Sowder M, Cunningham C (2018).Interprofessional education and collaboration: A simulation-based learning experience focused on common and complementary skills in an acute care environment. J Interprof Care 32(3): 395-398. DOI: 10.1080/13561820.2017.1411340. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Garrett-Wright D, Haughtigan K, Link K (2021). Interactive Poverty Simulation. Nursing Students' Perceptions of Poverty. Nurs Educ Perspect. DOI: 10.1097/01.NEP.0000000000000777. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Ghimire S, Kachapati A (2020). Simulation in the Nursing Education: Review of Research. J Univers Coll Med Sci 8(2): 82-86. DOI: 10.3126/jucms.v8i02.34308. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Gülpinar O, Güçlü AG (2014). How to write a review article? Turk J Urol 39(1): 44-48. DOI: 10.5152/tud.2013.054. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Hawkins K, Todd M, Manz J (2008). A Unique Simulation Teaching Method. J Nurs Educ 47(11): 524-527. DOI: 10.3928/01484834-20081101-04. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Hernandez-Acevedo B (2021). Nursing faculty integrate simulation instruction into their teaching practice: A phenomenological study. Teach Learn Nurs 16(3): 205-209. DOI: 10.1016/j.teln.2021.03.003. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Herron EK, Powers K, Mullen L, Burkhart B (2019). Effect of case study versus video simulation on nursing students' satisfaction, self-confidence, and knowledge: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today 79(1): 129-134. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.05.015. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Honkavuo L (2021). Ethics simulation in nursing education: Nursing students' experience. Nurs Ethics 28(7-8): 1269-1281. DOI: 10.1177/0969733021994188. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Jenkinson AK, Hartman N (2021). Interprofessional End-of-Life Simulation in Nursing Education. Clin Simul Nurs 51(C): 14-18. DOI: 10.1016/j.ecns.2020.12.001. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Karabulut NY, Yaman Aktaș Y, Alemdar DK (2015). The relationship of clinical learning environment to nursing students' academic motivation. Kontakt 17(1): 6-12. DOI: 10.1016/j.kontakt.2015.01.003. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Khan A, Begum H, Rehman AU, Khan (2020). Experiences of healthcare students and the challenges posed by their clinical learning environment. Cent Eur J Nurs Midw 11(1): 19-24. DOI: 10.15452/cejnm.2020.11.0004. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Koukourikos K, Tsaloglidou A, Kourkouta L, Papathanasiou I, Iliadis C, Fratzana A, Panagiotou A (2021). Simulation in Clinical Nursing Education. Acta Inform Med 29(1): 15-20. DOI: 10.5455/aim.2021.29.15-20. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Krueger L, Ernstmeyer K, Kirking E (2017). Impact of Interprofessional Simulation on Nursing Students' Attitudes Toward Teamwork and Collaboration. J Nurs Educ 56(6): 321-327. DOI: 10.3928/01484834-20170518-02. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Lewis KA, Ricks TN, Rowin A, Ndlovu C, Goldstein L, McElvogue C (2019). Does Simulation Training for Acute Care Nurses Improve Patient Safety Outcomes: A Systematic Review to Inform Evidence-Based Practice. Worldviews Evid Based Nurs 16(5): 389-396 DOI: 10.1111/wvn.12396. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. MacKinnon K, Marcellus L, Rivers J, Gordon C, Ryan M, Butcher D (2017). Student and educator experiences of maternal-child simulation-based learning: a systematic review of qualitative evidence. JBI Database System Rev Implement Rep 15(11): 2666-2706. DOI: 10.11124/JBISRIR-2016-003147. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Maguire MBR, White A (2021). Immediate repeat of a septic shock simulation: Nursing students' lived experience. J Nurs Educ Pract 11(9). DOI: 10.5430/jnep.v11n9p9. Přejít k původnímu zdroji...
  24. McGuinness TM (2011). Simulation in Psychiatric Nursing Education. J Psychosoc Nur Ment Health Serv 49(5): 9-10. DOI: 10.3928/02793695-20110329-05. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. J Clin Epidemiol 62(10): 1006-1012. DOI: 10.1016/j.jclinepi.2009.06.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Nagai Y, Noguchi H (2002). How designers transform keywords into visual images. In: Proceedings of the fourth conference on Creativity & cognition - C&C '02. New York, New York, USA: ACM Press, pp. 118-125. DOI: 10.1145/581710.581729. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Neugebauer J, Bártlová S (2019). Is there stigmatization in the nursing profession? Kontakt 21(3): 263-268. DOI: 10.32725/kont.2019.037. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Patelarou AE, Mechili EA, Ruzafa-Martinez M, Dolezel J, Gotlib J, Skela-Savič B, et al. (2020). Educational Interventions for Teaching Evidence-Based Practice to Undergraduate Nursing Students: A Scoping Review. Int J Environ Res Public Health 17(17): 6351. DOI: 10.3390/ijerph17176351. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Pearce PF, Hicks RW, Pierson CA (2018). Keywords matter: A critical factor in getting published work discovered. J Am Assoc Nurse Pract 30(4): 179-181. DOI: 10.1097/JXX.0000000000000048. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Shin S, Park J-H, Kim J-H (2015). Effectiveness of patient simulation in nursing education: Meta-analysis. Nurse Educ Today 35(1): 176-182. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.09.009. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Sugathapala RDUP, Chandrika MGR (2021). Student nurses' knowledge acquisition on oral medication administration: comparison of lecture demonstration vs. video demonstration. BMC Nurs 20(9). DOI: 10.1186/s12912-020-00527-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Tomová Š, Kilíková M, Bartoníčková D, Kalánková D (2020). Combination of the role-playing method and video training in undergraduate nursing studies. Kontakt 22(1): 27-32. DOI: 10.32725/kont.2020.002. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.