Kontakt 2022, 24(3):192-198 | DOI: 10.32725/kont.2022.004
Hodnocení efektivity simulačního procesu pro výuku ošetřovatelstvíOšetřovatelství - přehledový článek
- University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Nursing, Midwifery and Emergency Care, České Budějovice, Czech Republic
Úvod: Simulační strategie je ve světě velmi oblíbená technika pro výuku ošetřovatelství. Jedním z mnoha benefitů je realizace předem připravených situací v bezpečném prostředí. Zavedení simulace do teoretické přípravy je velmi přínosné nejen pro studenty, ale také pro lektory i samotnou fakultu.
Cíl: Prozkoumat efektivitu simulačního procesu pro výuku ošetřovatelství.
Metodika: Práce má design literárního přehledu a je zpracována pomocí čtyřkrokového systému. Pro naši práci byl použit akronym PECOT a vyhledávání odborných publikací probíhalo přes online platformy PubMed, Web of Science, Science Direct, EBSCO a Scopus a přímou návštěvou Akademické knihovny Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a Národní knihovny v Praze.
Výsledky: Celkem bylo identifikováno 7 studií, které podléhalo kritériím pro zařazení (čtyři experimentální studie, dvě přehledové studie a jedna kvantitativně-explorativní studie). Simulační proces je ve všech studiích považován za vysoce efektivní metodu výuky, ze kterých má prospěch nejen student, ale také lektor i samotná fakulta.
Závěr: Simulační proces je jednou z moderních technik výuky ošetřovatelství. Uvedené výsledky hovoří o vysoké efektivitě výuky pomocí této metody a ve všech evidovaných případech je simulační strategie hodnocena jako efektivnější než ostatní doposud používané metody, např. frontální výuka, videoukázky, prosté demonstrace.
Klíčová slova: akademické prostředí; edukace; hodnocení efektivity; simulace; výuka ošetřovatelství
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare.
Vloženo: 20. srpen 2021; Revidováno: 24. leden 2022; Přijato: 9. únor 2022; Zveřejněno online: 15. únor 2022; Zveřejněno: 5. říjen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Aslam S, Emmanuel P (2010). Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian J Sex Transm Dis AIDS 31(1): 47-50. DOI: 10.4103/2589-0557.69003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Banks S, Stanley MJ, Brown S, Matthew W (2019). Simulation-Based Interprofessional Education: A Nursing and Social Work Collaboration. J Nurs Educ 58(2): 110-113. DOI: 10.3928/01484834-20190122-09.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Benner P (1982). From Novice to Expert. Am J Nurs 82(3): 402-407. DOI: 10.1097/00000446-198282030-00004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Calleja JL, Soublette Sánchez A, Radedek Soto P (2020). Is clinical simulation an effective learning tool in teaching clinical ethics? Medwave 20(2): 7824. DOI: 10.5867/medwave.2020.01.7824.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Cason ML, Gilbert GE, Schmoll HH, Dolinar SM, Anderson J, Nickles BM, et al. (2015). Cooperative Learning Using Simulation to Achieve Mastery of Nasogastric Tube Insertion. J Nurs Educ 54(3 Suppl.): S47-51. DOI: 10.3928/01484834-20150218-09.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Colicchia C, Strozzi F (2012). Supply chain risk management: a new methodology for a systematic literature review. Int J Supply Chain Manag 17(4): 403-418. DOI: 10.1108/13598541211246558.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čukljek S, Jureša V, Ledinski Fičko, S, Hošnjak AM, Smrekar M (2019). Changes in attitudes of full-time and part-time nursing students in Croatia on nursing during their education. Cent Eur J Nurs Midw 10(1): 977-985. DOI: 10.15452/CEJNM.2019.10.0004.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cunningham S, Foote L, Sowder M, Cunningham C (2018).Interprofessional education and collaboration: A simulation-based learning experience focused on common and complementary skills in an acute care environment. J Interprof Care 32(3): 395-398. DOI: 10.1080/13561820.2017.1411340.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Garrett-Wright D, Haughtigan K, Link K (2021). Interactive Poverty Simulation. Nursing Students' Perceptions of Poverty. Nurs Educ Perspect. DOI: 10.1097/01.NEP.0000000000000777.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ghimire S, Kachapati A (2020). Simulation in the Nursing Education: Review of Research. J Univers Coll Med Sci 8(2): 82-86. DOI: 10.3126/jucms.v8i02.34308.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gülpinar O, Güçlü AG (2014). How to write a review article? Turk J Urol 39(1): 44-48. DOI: 10.5152/tud.2013.054.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hawkins K, Todd M, Manz J (2008). A Unique Simulation Teaching Method. J Nurs Educ 47(11): 524-527. DOI: 10.3928/01484834-20081101-04.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hernandez-Acevedo B (2021). Nursing faculty integrate simulation instruction into their teaching practice: A phenomenological study. Teach Learn Nurs 16(3): 205-209. DOI: 10.1016/j.teln.2021.03.003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Herron EK, Powers K, Mullen L, Burkhart B (2019). Effect of case study versus video simulation on nursing students' satisfaction, self-confidence, and knowledge: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today 79(1): 129-134. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.05.015.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Honkavuo L (2021). Ethics simulation in nursing education: Nursing students' experience. Nurs Ethics 28(7-8): 1269-1281. DOI: 10.1177/0969733021994188.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jenkinson AK, Hartman N (2021). Interprofessional End-of-Life Simulation in Nursing Education. Clin Simul Nurs 51(C): 14-18. DOI: 10.1016/j.ecns.2020.12.001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Karabulut NY, Yaman Aktaș Y, Alemdar DK (2015). The relationship of clinical learning environment to nursing students' academic motivation. Kontakt 17(1): 6-12. DOI: 10.1016/j.kontakt.2015.01.003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Khan A, Begum H, Rehman AU, Khan (2020). Experiences of healthcare students and the challenges posed by their clinical learning environment. Cent Eur J Nurs Midw 11(1): 19-24. DOI: 10.15452/cejnm.2020.11.0004.
Přejít k původnímu zdroji...
- Koukourikos K, Tsaloglidou A, Kourkouta L, Papathanasiou I, Iliadis C, Fratzana A, Panagiotou A (2021). Simulation in Clinical Nursing Education. Acta Inform Med 29(1): 15-20. DOI: 10.5455/aim.2021.29.15-20.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Krueger L, Ernstmeyer K, Kirking E (2017). Impact of Interprofessional Simulation on Nursing Students' Attitudes Toward Teamwork and Collaboration. J Nurs Educ 56(6): 321-327. DOI: 10.3928/01484834-20170518-02.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lewis KA, Ricks TN, Rowin A, Ndlovu C, Goldstein L, McElvogue C (2019). Does Simulation Training for Acute Care Nurses Improve Patient Safety Outcomes: A Systematic Review to Inform Evidence-Based Practice. Worldviews Evid Based Nurs 16(5): 389-396 DOI: 10.1111/wvn.12396.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MacKinnon K, Marcellus L, Rivers J, Gordon C, Ryan M, Butcher D (2017). Student and educator experiences of maternal-child simulation-based learning: a systematic review of qualitative evidence. JBI Database System Rev Implement Rep 15(11): 2666-2706. DOI: 10.11124/JBISRIR-2016-003147.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Maguire MBR, White A (2021). Immediate repeat of a septic shock simulation: Nursing students' lived experience. J Nurs Educ Pract 11(9). DOI: 10.5430/jnep.v11n9p9.
Přejít k původnímu zdroji...
- McGuinness TM (2011). Simulation in Psychiatric Nursing Education. J Psychosoc Nur Ment Health Serv 49(5): 9-10. DOI: 10.3928/02793695-20110329-05.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. J Clin Epidemiol 62(10): 1006-1012. DOI: 10.1016/j.jclinepi.2009.06.005.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nagai Y, Noguchi H (2002). How designers transform keywords into visual images. In: Proceedings of the fourth conference on Creativity & cognition - C&C '02. New York, New York, USA: ACM Press, pp. 118-125. DOI: 10.1145/581710.581729.
Přejít k původnímu zdroji...
- Neugebauer J, Bártlová S (2019). Is there stigmatization in the nursing profession? Kontakt 21(3): 263-268. DOI: 10.32725/kont.2019.037.
Přejít k původnímu zdroji...
- Patelarou AE, Mechili EA, Ruzafa-Martinez M, Dolezel J, Gotlib J, Skela-Savič B, et al. (2020). Educational Interventions for Teaching Evidence-Based Practice to Undergraduate Nursing Students: A Scoping Review. Int J Environ Res Public Health 17(17): 6351. DOI: 10.3390/ijerph17176351.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pearce PF, Hicks RW, Pierson CA (2018). Keywords matter: A critical factor in getting published work discovered. J Am Assoc Nurse Pract 30(4): 179-181. DOI: 10.1097/JXX.0000000000000048.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Shin S, Park J-H, Kim J-H (2015). Effectiveness of patient simulation in nursing education: Meta-analysis. Nurse Educ Today 35(1): 176-182. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.09.009.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sugathapala RDUP, Chandrika MGR (2021). Student nurses' knowledge acquisition on oral medication administration: comparison of lecture demonstration vs. video demonstration. BMC Nurs 20(9). DOI: 10.1186/s12912-020-00527-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tomová Š, Kilíková M, Bartoníčková D, Kalánková D (2020). Combination of the role-playing method and video training in undergraduate nursing studies. Kontakt 22(1): 27-32. DOI: 10.32725/kont.2020.002.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.