Kontakt 2022, 24(4/2022):264-272 | DOI: 10.32725/kont.2022.033
Adaptace a psychometrická analýza české verze Nurse Competence ScaleOšetřovatelství - původní práce
- 1 University of Ostrava, Faculty of Medicine, Department of Nursing and Midwifery, Ostrava, Czech Republic
- 2 University of Prešov in Prešov, Faculty of Health Care, Department of Nursing, Prešov, Slovak Republic
- 3 University of Turku, Department of Nursing Science, Turku, Finland
- 4 Palacký University in Olomouc, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Olomouc, Czech Republic
Cíl: Hlavním cílem studie byla transkulturální adaptace, lingvistická validace a testování psychometrických vlastností české verze Nurse Competence Scale (CZNCS).
Metodika: Design - průřezová observační studie. Soubor tvořilo 274 studentů třetích ročníků bakalářských studijních programů ošetřovatelství na českých univerzitách. Pro sběr dat byla využita česká verze Nurse Competence Scale, obsahující 73 položek seskupených do sedmi subškál. Sběr dat byl realizován v období od roku 2018 do roku 2021. Vnitřní konzistence škály byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu alfa. Obsahová validita byla hodnocena indexem obsahové validity, konstruktová validita byla testována pomocí Analýzy hlavních komponent. Rozdíly v hodnocení kompetencí byly testovány užitím Mann-Whitneyova testu a Pearsonova chí-kvadrát testu.
Výsledky: Index obsahové validity S-CVI/Ave dosáhl u české verze NCS hodnoty 0,95, index obsahové validity S-CVI/UA dosáhl hodnoty 0,75. Cronbachova alpha české verze Nurse Competence Scale bylo 0,981. Faktorová analýza poukázala na šestifaktorové řešení.
Závěr: Česká verze Nurse Competence Scale prokázala dobrou úroveň obsahové validity a reliability. Česká verze NCS může sloužit jako vhodný nástroj pro sebehodnocení kompetencí studentů závěrečných ročníků studijních programů ošetřovatelství.
Klíčová slova: kompetence; Nurse Competence Scale; psychometrické vlastnosti; student ošetřovatelství
Granty a financováni:
This contribution was supported by Grant SGS: Clinical learning environment and development of competence of nursing students (SGS04/LF/2020-2021).
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare with respect to the research, authorship, and/or publication of this article.
Vloženo: 22. duben 2022; Revidováno: 21. říjen 2022; Přijato: 3. listopad 2022; Zveřejněno online: 7. listopad 2022; Zveřejněno: 19. prosinec 2022 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Acquadro C, Conway K, Giroudet C, Mear I (2012). Linguistic validation manual for health outcomes assessments (2nd ed.). MAPI Institute.
- Benner P (1984). From novice to expert: excellence and power in clinical nursing practice. Adison-Wesley. Am Journal Nurs 84(12): 1480. DOI: 10.1097/00000446-198412000-00025.
Přejít k původnímu zdroji...
- Flinkman M, Leino-Kilpi H, Numminen O, Jeon Y, Kuokkanen L, Meretoja R (2017). Nurse Competence Scale: a systematic and psychometric review. J Adv Nurs 73(5): 1035-1050. DOI: 10.1111/jan.13183.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Juntasopeepun P, Turale S, Kawabata H, Thientong H, Uesugi Y, Matsuo H (2019). Psychometric evaluation of the Nurse Competence Scale: A cross-sectional study. Nurs Health Sci 21(4): 487-493. DOI: 10.1111/nhs.12627.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kajander-Unkuri S, Koskinen S, Brugnolli A, Cerezuela Torre MA, Elonen I, Kiele V, et al. (2021). The level of competence of graduating nursing students in 10 European countries - Comparison between countries. Nurs Open 8(3): 1048-1062. DOI: 10.1002/nop2.712.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kajander-Unkuri S, Meretoja R, Katajisto J, Leino-Kilpi H, Suikkala A (2020). Students' Self-assessed Competence Levels during Nursing Education Continuum - A Cross-sectional Survey. Int J Nurs Educ Scholarsh 17(1). DOI: 10.1515/ijnes-2019-0050.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kajander-Unkuri S, Salminen L, Saarikoski M, Suhonen R, Leino-Kilpi H (2013). Competence areas of nursing students in Europe. Nurse Educ Today 33(6): 625-632. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.01.017.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lejonqvist GB, Kajander-Unkuri S (2022). Evaluating nursing competence with the Nurse Competence Scale from an ontological and contextual point of view: An integrative literature review. Nord J Nurs Res 42(1): 7-17. DOI: 10.1177/20571585211000972.
Přejít k původnímu zdroji...
- McMullan M, Endacott R, Gray MA, Jasper M, Miller CML, Scholes J, Webb C (2003). Portfolios and assessment of competence: a review of the literature. J Adv Nurs 41(3): 283-294. DOI: 10.1046/j.1365-2648.2003.02528.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Meretoja R, Isoaho H, Leino-Kilpi H (2004). Nurse Competence Scale: development and psychometric testing. J Adv Nurs 47(2): 124-133. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2004.03071.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nemcová J, Hlinková E, Ovšonková A, Grendár M, Poliaková N, Kajander-Unkuri S (2020). Validácia slovenskej verzie nástroja sesterských kompetencií: Nurse Competence Scale. Zdravotnicke listy 8(3): 6-13.
- Norman IJ, Watson R, Murrells T, Calman L, Redfern S (2002). The validity and reliability of methods to assess the competence to practise of pre-registration nursing and midwifery students. Int J Nurs Stud 39(2): 133-145. DOI: 10.1016/S0020-7489(01)00028-1.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Notarnicola I, Stievano A, De Jesus Barbarosa MR, Gambalunga F, Iacorossi L, Petrucci C, et al. (2018). Nurse Competence Scale: Psychometric assessment in the Italian context. Ann Ig 30(6): 458-469. DOI: 10.7416/ai.2018.2246.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Oermann MH, Gaberson KB (2014). Evaluation and testing in nursing education (4th ed). New York: Springer Publishing Company, 434 p.
- Polit DF, Beck CT, Owen SV (2007). Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Res Nurs Health 30(4): 459-467. DOI: 10.1002/nur.20199.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Toprak A, Aslan M (2020). Transcultural Adaptation and Validity of the Nurse Competence Scale. Int J Caring Sci 13(2): 1135-1147.
- Wangensteen S, Johansson IS, Nordström G (2015). Nurse Competence Scale - Psychometric testing in a Norwegian context. Nurse Educ Pract 15(1): 22-29. DOI: 10.1016/j.nepr.2014.11.007.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Watson R, Stimpson A, Topping A, Porock D (2002). Clinical competence assessment in nursing: a systematic review of the literature. J Adv Nurs 39(5): 421-431. DOI: 10.1046/j.1365-2648.2002.02307.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Yanhua C, Watson R (2011). A review of clinical competence assessment in nursing. Nurs Educ Today 31(8): 832-836. DOI: 10.1016/j.nedt.2011.05.003.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.