Kontakt 2022, 24(4/2022):324-330 | DOI: 10.32725/kont.2022.031

Vliv sociálního vyloučení na kognitivní schopnosti romských dětíSociální vědy ve zdraví - původní práce

Tomáš Mrhálek1, Alena Hricová2, *, Stanislav Ondrášek2
1 University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Education, Department of Psychology, České Budějovice, Czech Republic
2 University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Social and Special-paedagogical Sciences, České Budějovice, Czech Republic

Cílem článku je analyzovat souvislost mezi faktory sociálního vyloučení a kognitivním rozvojem u romských dětí.

Metodika: Výzkumný soubor představovalo 400 romských dětí (etnicita na základě sebeidentifikace) vybraných kvótním výběrem ze všech krajů České republiky ze sociálně vyloučených lokalit i mimo ně, a to ve věku 7-11 let, a dále pak jejich rodičů. Jako výzkumný nástroj měřící kognitivní schopnosti byla použita baterie komplexního inteligenčního testu Woodcock-Johnson IV COG. Sociální exkluzi jsme měřili nově vytvořeným testem Škála sociálního vyloučení. Data byla zpracována pomocí korelací a regresní analýzy v programu SPSS.

Výsledky: Výzkum ukazuje souvislost mezi sociálním vyloučením a kognitivními schopnostmi romských dětí v České republice, které ale nejsou příliš korelačně silné. Jedná se především o nedostatečné jazykové znalosti a s nimi související dorozumívací schopnosti na úřadech, ve škole a dalších institucích. Dalším významným faktorem jsou pak kulturní specifika a odlišnosti romské minority. Pro praktickou sociální práci se jeví jako stěžejní pracovat na rozvoji znalosti českého jazyka u romských rodin a pomoci s nesrozumitelnou komunikací s úřady.

Klíčová slova: kognitivní schopnosti; romské děti; sociálně vyloučená lokalita; sociální vyloučení; vzdělávání; Woodcock-Johnson IV COG
Granty a financováni:

The paper is a partial output of the TAČR project TL2000187-Standardization of the WJ IV (Woodcock–Johnson IV) for the population of Romani children, which focuses on the reliability of this instrument in diagnosing the target group.

Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 14. červen 2022; Revidováno: 7. září 2022; Přijato: 3. říjen 2022; Zveřejněno online: 25. říjen 2022; Zveřejněno: 19. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mrhálek T, Hricová A, Ondrášek S. The influence of social exclusion on the cognitive abilities of Roma children. Kontakt. 2022;24(4):324-330. doi: 10.32725/kont.2022.031.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arnold DH, Zeljo A, Doctoroff GL, Ortiz, C (2008). Parent involvement in preschool: Predictors and the relation of involvement to preliteracy development. School Psych Rev 37(1): 74-90. DOI: 10.1080/02796015.2008.12087910. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Banerjee M, Harrell ZA, Johnson DJ (2011). Racial/Ethnic Socialization and Parental Involvement in Education as Predictors of Cognitive Ability and Achievement in African American Children. J Youth and Adolesc 40(1): 595-605. DOI: 10.1007/s10964-010-9559-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Barone C (2006). Cultural capital, ambition and the explanation of inequalities in learning outcomes: A comparative analysis. Sociology 40(6): 1039-1058. DOI: 10.1177/0038038506069843. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Čada K, Büchlerová D, Korecká Z, Samec T, Ouředníček M, Kopecká Z, et al. (2015). Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR. Praha: GAC spol, s.r.o., 116 p.
  5. Cakirpaloglu P, Kořínek R (2014). Předškolní vzdělávání a školní zralost dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Psychologie a její kontexty 5(Suppl.): 3-16.
  6. Daniele V (2021). Socioeconomic inequality and regional disparities in educational achievement: The role of relative poverty. Intelligence 84: 101515. DOI: 10.1016/j.intell.2020.101515. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Davidová E, et al. (2011). Kvalita života a sociální determinanty zdraví Romů v České a Slovenské republice. Praha: Triton, 256 p.
  8. De Graaf ND, De Graaf PM, Kraaykamp G (2000). Parental cultural capital and educational attainment in the Netherlands: A refinement of the cultural capital perspective. Sociol Educ 73(2): 92-111. DOI: 10.2307/2673239. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Dinnel DL, Forgays DK, Hayes SA, Lonner WJ (1998). Merging Past, Present, and Future in Cross-cultural Psychology. Netherland, Lisse: Swets & Zeitlinger, 531 p.
  10. Dixson DD, Keltner D, Worrell FC, Mello Z (2016). The magic of hope: Hope mediates the relationship between socioeconomic status and academic achievement. J Educ Res 111(4): 507-515. DOI: 10.1080/00220671.2017.1302915. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Dolean D, Melby-Lervag M, Tincas I, Damsa C, Lervag A (2019). Achievement gap: Socioeconomic status affects reading development beyond language and cognition in children facing poverty. Learn Instr 63(1): 101-218. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2019.101218. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Engelhardt LE, Church JA, Harden KP, Tucker-Drob EM (2018). Accounting for the shared environment in cognitive abilities and academic achievement with measured socioecological contexts. Dev Sci 22(1): e12699. DOI: 10.1111/desc.12699. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Ferjenčík J, Slavkovská M, Kresila J (2015). Executive functioning in three groups of pupils in D-KEFS: Selected issues in adapting the test battery for Slovakia. J Pedag 6(1): 73-92. DOI: 10.1515/jped-2015-0005. Přejít k původnímu zdroji...
  14. GAC (2006). Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a komunit a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti - souhrnné informace o projektu. Praha: MPSV, 6 p.
  15. GAC (2007). Analýza postojů a vzdělávacích potřeb romských dětí a mládeže - závěrečná zpráva výzkumného projektu. Praha: GAC, 56 p.
  16. Gaertner FR, Tellegen PJ (2008). The SON-R 5,5-17: A Valid Estimate of Intelligence for Minorities? In: Kopčanová D (ed.). Equal Access to Quality Education for Children from Socially Disadvantaged Settings. Bratislava: The Research Institute for Child Psychology and Pathopsychology & Education Section, Slovak Commission for UNESCO, pp. 81-97.
  17. Hessels MGP, Hamers JHM (1993). The Learning Potential Test for Ethnic Minorities. Taylor & Francis, 27 p.
  18. Hill NE, Tyson DF (2009). Parental involvement in middle school: a meta-analytic assessment of the strategies that promote achievement. Dev Psychol 45(3): 740-763. DOI: 10.1037/a0015362. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Jæger MM, Holm A (2003). Which background factors matter more in intergenerational educational attainment: Social class, cultural capital or cognitive ability? A random effects approach. A random effect approach. Centre for Applied Microeconometrics, Institute of Economics, University of Copenhagen.
  20. Kassis D (2020). Underachievement of Roma Children in Greece. In: Skourtou E, Kourtis-Kazoullis V, Aravossitas T, Trifonas P (Ed.). Language Diversity in Greece: Local Challenges with International Implications. Greece: Language Diversity. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Kronauer M (2019). 'Social exclusion'and 'underclass' - new concepts for the analysis of poverty. Empirical poverty research in a comparative perspective. Routledge, 26 p. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Kyuchukov H, Ushakova O, Yashina V (2019). Are the Roma children "Mentally retarded" if they do not Know the Syntax in their Second Language? Clinical Social Work and Health Intervention 10(2): 61-69. DOI: 10.22359/cswhi_10_2_09. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Maunah B (2020). Social and Cultural Capital and Learners' Cognitive Ability: Issues and Prospects for Educational Relevance, Access and Equity Towards Digital Communication in Indonesia. J Soc Stud Educ Res 11(1): 163-191.
  24. Ministry of Labour and Social Affairs (2020). Strategie sociálního začleňování 2021-2030. Praha: MPSV, 121 p.
  25. Nekorjak M, Souralová A, Vomastková K (2011). Stuck in Marginality: The Education Market 'Roma Schools' and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities. Czech Sociological Review 47(4): 657-680. DOI: 10.13060/00380288.2011.47.4.03. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Opálková M (2022). Verbálně komunikační kompetence romských žáků na počátku primárního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 192 p.
  27. Peace R (2001). Social Exclusion: A concept in need of definition? Social Policy J N Z 16(16): 17-36. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Peng P, Kievit RA (2020). The Development of Academic Achievement and Cognitive Abilities: A Bidirectional Perspective. Society for Research in Child Development 14(1): 15-20. DOI: 10.1111/cdep.12352. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Rindermann H, Becker D, Coyle TR (2016). Survey of Expert Opinion on Intelligence: Causes of International Differences in Cognitive Ability tests. Front Psychol 7(1). DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00399. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Rushton JP, Čvorovič J, Bons TA (2007). General mental ability in South Asians: Data from three Roma (Gypsy) communities in Serbia. Intelligence 35(1): 1-12. DOI: 10.1016/j. intell.2006.09.002. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Seifert M, Jelínek J (2019). Zkrácená verze škály sociálního znevýhodnění pro společný projekt NÚV a JČÚ [nepublikovaný pracovní text]. Národní ústav pro vzdělávání.
  32. Seifert M, et al. (2021). Představení diagnostické metody Škála sociálního znevýhodnění. Brno: Psychologická diagnostika. [online] [cit. 2022-01-22]. Available from: https://psychodiagnostika.fss.muni.cz/program/prispevky/id33
  33. Sharifian N, Manly JJ, Brickman AM, Zahodne LB (2019). Social network characteristics and cognitive functioning in ethnically diverse older adults: The role of network size and composition. Neuropsychology 33(7): 956-963. DOI: 10.1037/neu0000564. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Song H, Lewis NA, Jr., Ballew MT, Bravo M, Davydova J, Gao HO, et al. (2020). What counts as an "environmental" issue? Differences in issue conceptualization by race, ethnicity, and socioeconomic status. J Environ Psychol 68(1): 101404. DOI: 10.1016/j.jenvp.2020.101404. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Sullivan A (2008). Cultural capital, cultural knowledge and ability. Soc Res Online 12(6): 1-14. DOI: 10.5153/sro.1596. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Toušek L (2007). Sociální vyloučení a prostorová segregace. AntropoWEB. [online] [cit. 2021-01-22]. Available from: http://www.antropoweb.cz/cs/socialni-vylouceni-a-prostorova-segregace
  37. Vašat J (2021). Přístupy využívané v sociální práci v sociálně vyloučených lokalitách. Sociální práce/Sociálna práca 21(3): 36-52.
  38. Wascher CA, Kulahci IG, Langley EJ, Shaw RC (2018). How does cognition shape social relationships? Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci 373(1756): 20170293. DOI: 10.1098/rstb.2017.0293. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. Weiss LG, Saklofske DH (2020). Mediators of IQ test score differences across racial and ethnic groups: The case for environmental and social justice. Pers Individ Differ 161(1): 109962. DOI: 10.1016/j.paid.2020.109962. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.