Kontakt 2022, 24(4/2022):331-338 | DOI: 10.32725/kont.2022.040
Vplyv všímavosti a stratégií zvládania záťaže na well-being hospicových pracovníkov na Slovensku počas pandémie COVID-19Sociální vědy ve zdraví - původní práce
- Catholic University in Ružomberok, Faculty of Education, Department of Social Work, Ružomberok, Slovak Republic
Súhrn Úvod: Práca v zariadeniach hospicovej starostlivosti je z fyzického i psychického pohľadu veľmi náročná, pracovníci sú veľmi často konfrontovaní s náročnými a hraničnými životnými situáciami, v súčasnosti sa k tomu pridružila záťaž spojená s pandémiou COVID-19. Je nevyhnutné hľadať faktory, ktoré zvyšujú odolnosť pracovníkov a podporujú ich well-being.
Cieľ: Cieľom príspevku je vytvoriť model vplyvu všímavosti a stratégií zvládania záťaže na well-being pracovníkov hospicových zariadení na Slovensku.
Výsledky: Všímavosť korelovala s negatívnymi stratégiami zvládania záťaže. Z regresnej analýzy vyplynulo, že kombinovaný efekt všímavosti, negatívnych stratégií zvládania záťaže a pozitívnych stratégii kontroly vysvetľujú 39 % variancie well-being. Negatívne stratégie zvládania záťaže a stratégie kontroly sprostredkovali vzťah medzi všímavosťou a well-being.
Záver: Všímavosť prispieva k well-beingu pracovníkov hospicových zariadení priamo i sprostredkovane prostredníctvom negatívnych stratégií zvládania záťaže a pozitívnych stratégií (kontroly). Všímavejší jedinci menej inklinujú k používaniu negatívnych stratégií a naopak viac k pozitívnym stratégiám zvládania záťaže (konkrétne stratégiám kontroly). O implikáciách pre oblasť hospicovej starostlivosti sa diskutuje.
Klíčová slova: pracovníci hospicovej starostlivosti; stratégie zvládania záťaže; všímavosť; well-being
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare.
Vloženo: 27. duben 2022; Revidováno: 8. listopad 2022; Přijato: 9. prosinec 2022; Zveřejněno online: 15. prosinec 2022; Zveřejněno: 19. prosinec 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Allen TD, Eby LT, Conley KM, Williamson RL, Mancini VS, Mitchell ME (2015). What do we really know about the effects of mindfulness-based training in the workplace? Ind Organ Psychol 8: 652-661. DOI: 10.1017/iop.2015.95.
Přejít k původnímu zdroji...
- Altinyelken HK, Hoek L, Jiang L (2019). Improving the psychosocial wellbeing of international students: the relevance of mindfulness. Br J Guid Counc 48(4): 524-536. DOI: 10.1080/03069885.2019.1600189.
Přejít k původnímu zdroji...
- Baer RA (2006). Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review. Clin Psychol: Sci Pract 10(2): 125-143. DOI: 10.1093/clipsy.bpg015.
Přejít k původnímu zdroji...
- Barajas S, Garra L (2014). Mindfulness and psychopathology: Adaptation of the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) in a Spanish sample. Clin Salud 25(1): 49-56. DOI: 10.1016/S1130-5274(14)70026-X.
Přejít k původnímu zdroji...
- Benda J (2007). Všímavosť v psychologickém výzkumu a v klinické praxi [Mindfulness in psychological research and clinical practice]. Cesk Psychol 51(2): 129-141.
- Benda J (2010). Všímavosť: Buddhistická revoluce v psychologii? [Mindfulness: A Buddhist revolution in psychology?] Psychologie dnes 16(5): 48-50.
- Brown K, Ryan RM (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. J Pers Soc Psychol 84(4): 822-848. DOI: 10.1037/0022-3514.84.4.822.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Cole NL (2019). What is path analysis? [online] [cit. 2022-01-22]. Available from: https://www.greelane.com > path-analysis-3026444
- de Vibe M, Solhaug I, Rosenvinge JH, Tyssen R, Hanley A, Garland E (2018). Six-year positive effects of a mindfulness-based intervention on mindfulness, coping and well-being in medical and psychology students; Results from a randomized controlled trial. PLoS One 13(4): e0196053. DOI: 10.1371/journal.pone.0196053.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Dillard AJ, Meier BP (2021). Trait mindfulness is negatively associated with distress related to COVID-19. Pers Individ Dif 179: 110955. DOI: 10.1016/j.paid.2021.110955.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Dvořáková K, Kishida M, Li J, Elavsky S, Broderick PC, Agrusti MR, Greenberg MT (2017). Promoting healthy transition to college through mindfulness training with first-year college students: Pilot randomized controlled trial. J Am Coll Health 64(4): 259-267. DOI: 10.1080/07448481.2017.1278605.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Eriksson T, Germundsjö L, Åström E, Rönnlund M (2018). Mindful Self-Compassion Training Reduces Stress and Burnout Symptoms Among Practicing Psychologists: A Randomized Controlled Trial of a Brief Web-Based Intervention. Front Psychol 9: 2340. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.02340.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ghawadra F, Abdullah LK, Choo WY, Danaee M, Phang CK (2020). The effect of mindfulness-based training on stress, anxiety, depression and job satisfaction among ward nurses: A randomized control trial. J Nurs Manag 28(5): 1088-1097. DOI: 10.1111/jonm.13049.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Greeson JM, Juberg MK, Maytan M, James K, Rogers H (2014). A Randomized Controlled Trial of Koru: A Mindfulness Program for College Students and Other Emerging Adults. J Am Coll Health 62(4): 222-233. DOI: 10.1080/07448481.2014.887571.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Grossman P, Niemann L, Schmidt S, Walach H (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits. A meta-analysis. J Psychosom Res 57(1): 35-43. DOI: 10.1016/S0022-3999(03)00573-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hotchkiss JT (2018). Mindful Self-Care and Secondary Traumatic Stress Mediate a Relationship Between Compassion Satisfaction and Burnout Risk Among Hospice Care Professionals. Am J Hosp Palliat Care 35(8): 1099-1108. DOI: 10.1177/1049909118756657.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Islam MA, Siddique S (2016). Validation of the Bangla Mindful Attention Awareness Scale. Asian J Psychiatr 24: 10-16. DOI: 10.1016/j.ajp.2016.08.011.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Janke W, von Erdmann G (2003). Stragegie zvládání stresu - SVF 78. Príručka 124-2. Translated Jan Švancara. Praha: Testcentrum, 10 p.
- Janke W, von Erdmann G, Kallus KW (1997). Streßverarbeitungsfragebogen (SVF); mit SVF 120. 2., erw. Aufl. Göttingen: Hogrefe Verl. für Psychologie.
- Jensen CG, Niclasen J, Vangkilde SA, Petersen A, Hasselbalch SG (2016). General inattentiveness is a long-term reliable trait independently predictive of psychological health: Danish validation studies of the Mindful Attention Awareness Scale. Psycholog Assess 28(5): e70-87. DOI: 10.1037/pas0000196.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kabat-Zinn J (2003). Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Constructivism in the Human Sciences 8(2) 73-107.
- Kato T (2015). Frequently Used Coping Scales: A Meta-Analysis. Stress Health 31(4): 315-323. DOI: 10.1002/smi.2557.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Klingbeil DA, Renshaw TL (2018). Mindfulness-based interventions for teachers: A meta-analysis of the emerging evidence base. Sch Psychol Q 33(4): 501-511. DOI: 10.1037/spq0000291.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kriakous SA, Elliott KA, Lamers C, Owen R (2021). The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on the Psychological Functioning of Healthcare Professionals: A Systematic Review. Mindfulness (N Y) 12(1): 1-28. DOI: 10.1007/s12671-020-01500-9.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ma Y, Fung-ying Siu A (2019). Dispositional mindfulness and mental health in Hong Kong college students: The mediating roles of decentering and self-acceptance. Aust J Psychol 72(2). DOI: 10.1111/ajpy.12269.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mak WW, Chio FH, Chan AT, Lui WW, Wu EK (2017). The Efficacy of Internet-Based Mindfulness Training and Cognitive-Behavioral Training with Telephone Support in the Enhancement of Mental Health Among College Students and Young Working Adults: Randomized Controlled Trial. J Med Internet Res 19(3): e84. DOI: 10.2196/jmir.6737.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Markovič D (2015). Kariérové poradenstvo v prostredí vysokých škôl na Slovensku. Ružomberok: Verbum.
- McCullough ME, Orsulak P, Brandon A, Akers L (2007). Rumination, fear and cortisol: An in vivo study of interpersonal transgressions. Health Psychol 26(1): 126-132. DOI: 10.1037/0278-6133.26.1.126.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Meiklejohn J, Phillips C, Freedman ML, Griffin ML, Biegel G, Roach A, et al. (2012). Integrating mindfulness training into K-12 education: fostering the resilience of. Mindfulness 3(4): 291-307. DOI: 10.1007/s12671-012-0094-5.
Přejít k původnímu zdroji...
- Montemurro N (2020). The emotional impact of COVID-19: From medical staff to common people. Brain Behav Immun 87: 23-24. DOI: 10.1016/j.bbi.2020.03.032.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Murphy MJ, Mermelstein RC, Edwards KM, Gidycz CA (2012). The Benefits of Dispositional Mindfulness in Physical Health: A Longitudinal Study of Female College Students. J Am Coll Health 60(5): 341-348. DOI: 10.1080/07448481.2011.629260.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- O'Driscoll M, Byrne S, Mc Gillicuddy A, Lambert S, Sahm LJ (2017). The effects of mindfulness-based interventions for health and social care undergraduate students - a systematic review of the literature. Psychol Health Med 22(7): 851-865. DOI: 10.1080/13548506.2017.1280178.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- O'Mahony S, Gerhart JI, Grosse J, Abrams I, Levy MM (2016). Posttraumatic stress symptoms in palliative care professionals seeking mindfulness training: Prevalence and vulnerability. Palliat Med 30(2): 189-192. DOI: 10.1177/0269216315596459.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Palmer A, Rodger S (2009). Mindfulness, Stress, and Coping Among University Students. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy / Revue canadienne de counseling et de psychothérapie 43(3): 198-212.
- Penque S (2019). Mindfulness to promote nurses' well-being. Nurs Manage 50(5): 38-44. DOI: 10.1097/01.NUMA.0000557621.42684.c4.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Scheepers RA, Emke H, Epstein RM, Kiki MJ, Lombarts KMJMH (2019). The impact of mindfulness-based interventions on doctors' well-being and performance: A systematic review. Med Educ 54(2): 138-149. DOI: 10.1111/medu.14020.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Stefakova L, Kohutova K, Gerec F (2021). Stress Management Strategies for Hospice Care Professionals During the Covid-19 Pandemic. Acta Missiologica 15(2): 172-185.
- Topp CW, Østergaard SD, Søndergaard S, Bech P (2015). The WHO-5 Well-Being Index: A Systematic Review of the Literature. Psychother Psychosom 84(3): 167-176. DOI: 10.1159/000376585.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wang Y, Wang C, Liao Z, Zhang X, Zhao M (2020). A comparative analysis of anxiety and depression level among people and epidemic characteristics between COVID-19 and SARS (in Chinese). Life Sci Res 24: 180-186.
- Weinstein N, Brown WK, Ryan RM (2009). A multi-method examination of the effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being. J Res Pers 43(3): 374-385. DOI: 10.1016/j.jrp.2008.12.008.
Přejít k původnímu zdroji...
- WHO-5 Index emoční pohody (1998). Psychiatric Research Unit, WHO Collaborating Centre in Mental Health. [online] [cit. 2022-11-03]. Available from: https://www.psykiatri-regionh.dk/who-5/Documents/WHO5_Czech.pdf
- Wu IHC, Buchanan NT (2019). Pathways to Vitality: the Role of Mindfulness and Coping. Mindfulness 10: 481-491. DOI: 10.1007/s12671-018-0989-x.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.