Kontakt 2022, 24(4/2022):331-338 | DOI: 10.32725/kont.2022.040

Vplyv všímavosti a stratégií zvládania záťaže na well-being hospicových pracovníkov na Slovensku počas pandémie COVID-19Sociální vědy ve zdraví - původní práce

Katarína Kohútová *, Lenka Štefáková, Filip Gerec
Catholic University in Ružomberok, Faculty of Education, Department of Social Work, Ružomberok, Slovak Republic

Súhrn Úvod: Práca v zariadeniach hospicovej starostlivosti je z fyzického i psychického pohľadu veľmi náročná, pracovníci sú veľmi často konfrontovaní s náročnými a hraničnými životnými situáciami, v súčasnosti sa k tomu pridružila záťaž spojená s pandémiou COVID-19. Je nevyhnutné hľadať faktory, ktoré zvyšujú odolnosť pracovníkov a podporujú ich well-being.

Cieľ: Cieľom príspevku je vytvoriť model vplyvu všímavosti a stratégií zvládania záťaže na well-being pracovníkov hospicových zariadení na Slovensku.

Výsledky: Všímavosť korelovala s negatívnymi stratégiami zvládania záťaže. Z regresnej analýzy vyplynulo, že kombinovaný efekt všímavosti, negatívnych stratégií zvládania záťaže a pozitívnych stratégii kontroly vysvetľujú 39 % variancie well-being. Negatívne stratégie zvládania záťaže a stratégie kontroly sprostredkovali vzťah medzi všímavosťou a well-being.

Záver: Všímavosť prispieva k well-beingu pracovníkov hospicových zariadení priamo i sprostredkovane prostredníctvom negatívnych stratégií zvládania záťaže a pozitívnych stratégií (kontroly). Všímavejší jedinci menej inklinujú k používaniu negatívnych stratégií a naopak viac k pozitívnym stratégiám zvládania záťaže (konkrétne stratégiám kontroly). O implikáciách pre oblasť hospicovej starostlivosti sa diskutuje.

Klíčová slova: pracovníci hospicovej starostlivosti; stratégie zvládania záťaže; všímavosť; well-being
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 27. duben 2022; Revidováno: 8. listopad 2022; Přijato: 9. prosinec 2022; Zveřejněno online: 15. prosinec 2022; Zveřejněno: 19. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kohútová K, Štefáková L, Gerec F. Impact of mindfulness and coping strategies on the well-being of hospice workers in Slovakia during the Covid-19 pandemic. Kontakt. 2022;24(4):331-338. doi: 10.32725/kont.2022.040.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Allen TD, Eby LT, Conley KM, Williamson RL, Mancini VS, Mitchell ME (2015). What do we really know about the effects of mindfulness-based training in the workplace? Ind Organ Psychol 8: 652-661. DOI: 10.1017/iop.2015.95. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Altinyelken HK, Hoek L, Jiang L (2019). Improving the psychosocial wellbeing of international students: the relevance of mindfulness. Br J Guid Counc 48(4): 524-536. DOI: 10.1080/03069885.2019.1600189. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Baer RA (2006). Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review. Clin Psychol: Sci Pract 10(2): 125-143. DOI: 10.1093/clipsy.bpg015. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Barajas S, Garra L (2014). Mindfulness and psychopathology: Adaptation of the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) in a Spanish sample. Clin Salud 25(1): 49-56. DOI: 10.1016/S1130-5274(14)70026-X. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Benda J (2007). Všímavosť v psychologickém výzkumu a v klinické praxi [Mindfulness in psychological research and clinical practice]. Cesk Psychol 51(2): 129-141.
  6. Benda J (2010). Všímavosť: Buddhistická revoluce v psychologii? [Mindfulness: A Buddhist revolution in psychology?] Psychologie dnes 16(5): 48-50.
  7. Brown K, Ryan RM (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. J Pers Soc Psychol 84(4): 822-848. DOI: 10.1037/0022-3514.84.4.822. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Cole NL (2019). What is path analysis? [online] [cit. 2022-01-22]. Available from: https://www.greelane.com > path-analysis-3026444
  9. de Vibe M, Solhaug I, Rosenvinge JH, Tyssen R, Hanley A, Garland E (2018). Six-year positive effects of a mindfulness-based intervention on mindfulness, coping and well-being in medical and psychology students; Results from a randomized controlled trial. PLoS One 13(4): e0196053. DOI: 10.1371/journal.pone.0196053. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Dillard AJ, Meier BP (2021). Trait mindfulness is negatively associated with distress related to COVID-19. Pers Individ Dif 179: 110955. DOI: 10.1016/j.paid.2021.110955. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Dvořáková K, Kishida M, Li J, Elavsky S, Broderick PC, Agrusti MR, Greenberg MT (2017). Promoting healthy transition to college through mindfulness training with first-year college students: Pilot randomized controlled trial. J Am Coll Health 64(4): 259-267. DOI: 10.1080/07448481.2017.1278605. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Eriksson T, Germundsjö L, Åström E, Rönnlund M (2018). Mindful Self-Compassion Training Reduces Stress and Burnout Symptoms Among Practicing Psychologists: A Randomized Controlled Trial of a Brief Web-Based Intervention. Front Psychol 9: 2340. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.02340. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Ghawadra F, Abdullah LK, Choo WY, Danaee M, Phang CK (2020). The effect of mindfulness-based training on stress, anxiety, depression and job satisfaction among ward nurses: A randomized control trial. J Nurs Manag 28(5): 1088-1097. DOI: 10.1111/jonm.13049. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Greeson JM, Juberg MK, Maytan M, James K, Rogers H (2014). A Randomized Controlled Trial of Koru: A Mindfulness Program for College Students and Other Emerging Adults. J Am Coll Health 62(4): 222-233. DOI: 10.1080/07448481.2014.887571. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Grossman P, Niemann L, Schmidt S, Walach H (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits. A meta-analysis. J Psychosom Res 57(1): 35-43. DOI: 10.1016/S0022-3999(03)00573-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Hotchkiss JT (2018). Mindful Self-Care and Secondary Traumatic Stress Mediate a Relationship Between Compassion Satisfaction and Burnout Risk Among Hospice Care Professionals. Am J Hosp Palliat Care 35(8): 1099-1108. DOI: 10.1177/1049909118756657. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Islam MA, Siddique S (2016). Validation of the Bangla Mindful Attention Awareness Scale. Asian J Psychiatr 24: 10-16. DOI: 10.1016/j.ajp.2016.08.011. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Janke W, von Erdmann G (2003). Stragegie zvládání stresu - SVF 78. Príručka 124-2. Translated Jan Švancara. Praha: Testcentrum, 10 p.
  19. Janke W, von Erdmann G, Kallus KW (1997). Streßverarbeitungsfragebogen (SVF); mit SVF 120. 2., erw. Aufl. Göttingen: Hogrefe Verl. für Psychologie.
  20. Jensen CG, Niclasen J, Vangkilde SA, Petersen A, Hasselbalch SG (2016). General inattentiveness is a long-term reliable trait independently predictive of psychological health: Danish validation studies of the Mindful Attention Awareness Scale. Psycholog Assess 28(5): e70-87. DOI: 10.1037/pas0000196. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Kabat-Zinn J (2003). Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Constructivism in the Human Sciences 8(2) 73-107.
  22. Kato T (2015). Frequently Used Coping Scales: A Meta-Analysis. Stress Health 31(4): 315-323. DOI: 10.1002/smi.2557. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Klingbeil DA, Renshaw TL (2018). Mindfulness-based interventions for teachers: A meta-analysis of the emerging evidence base. Sch Psychol Q 33(4): 501-511. DOI: 10.1037/spq0000291. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Kriakous SA, Elliott KA, Lamers C, Owen R (2021). The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on the Psychological Functioning of Healthcare Professionals: A Systematic Review. Mindfulness (N Y) 12(1): 1-28. DOI: 10.1007/s12671-020-01500-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Ma Y, Fung-ying Siu A (2019). Dispositional mindfulness and mental health in Hong Kong college students: The mediating roles of decentering and self-acceptance. Aust J Psychol 72(2). DOI: 10.1111/ajpy.12269. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Mak WW, Chio FH, Chan AT, Lui WW, Wu EK (2017). The Efficacy of Internet-Based Mindfulness Training and Cognitive-Behavioral Training with Telephone Support in the Enhancement of Mental Health Among College Students and Young Working Adults: Randomized Controlled Trial. J Med Internet Res 19(3): e84. DOI: 10.2196/jmir.6737. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Markovič D (2015). Kariérové poradenstvo v prostredí vysokých škôl na Slovensku. Ružomberok: Verbum.
  28. McCullough ME, Orsulak P, Brandon A, Akers L (2007). Rumination, fear and cortisol: An in vivo study of interpersonal transgressions. Health Psychol 26(1): 126-132. DOI: 10.1037/0278-6133.26.1.126. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Meiklejohn J, Phillips C, Freedman ML, Griffin ML, Biegel G, Roach A, et al. (2012). Integrating mindfulness training into K-12 education: fostering the resilience of. Mindfulness 3(4): 291-307. DOI: 10.1007/s12671-012-0094-5. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Montemurro N (2020). The emotional impact of COVID-19: From medical staff to common people. Brain Behav Immun 87: 23-24. DOI: 10.1016/j.bbi.2020.03.032. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Murphy MJ, Mermelstein RC, Edwards KM, Gidycz CA (2012). The Benefits of Dispositional Mindfulness in Physical Health: A Longitudinal Study of Female College Students. J Am Coll Health 60(5): 341-348. DOI: 10.1080/07448481.2011.629260. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. O'Driscoll M, Byrne S, Mc Gillicuddy A, Lambert S, Sahm LJ (2017). The effects of mindfulness-based interventions for health and social care undergraduate students - a systematic review of the literature. Psychol Health Med 22(7): 851-865. DOI: 10.1080/13548506.2017.1280178. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. O'Mahony S, Gerhart JI, Grosse J, Abrams I, Levy MM (2016). Posttraumatic stress symptoms in palliative care professionals seeking mindfulness training: Prevalence and vulnerability. Palliat Med 30(2): 189-192. DOI: 10.1177/0269216315596459. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Palmer A, Rodger S (2009). Mindfulness, Stress, and Coping Among University Students. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy / Revue canadienne de counseling et de psychothérapie 43(3): 198-212.
  35. Penque S (2019). Mindfulness to promote nurses' well-being. Nurs Manage 50(5): 38-44. DOI: 10.1097/01.NUMA.0000557621.42684.c4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Scheepers RA, Emke H, Epstein RM, Kiki MJ, Lombarts KMJMH (2019). The impact of mindfulness-based interventions on doctors' well-being and performance: A systematic review. Med Educ 54(2): 138-149. DOI: 10.1111/medu.14020. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  37. Stefakova L, Kohutova K, Gerec F (2021). Stress Management Strategies for Hospice Care Professionals During the Covid-19 Pandemic. Acta Missiologica 15(2): 172-185.
  38. Topp CW, Østergaard SD, Søndergaard S, Bech P (2015). The WHO-5 Well-Being Index: A Systematic Review of the Literature. Psychother Psychosom 84(3): 167-176. DOI: 10.1159/000376585. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. Wang Y, Wang C, Liao Z, Zhang X, Zhao M (2020). A comparative analysis of anxiety and depression level among people and epidemic characteristics between COVID-19 and SARS (in Chinese). Life Sci Res 24: 180-186.
  40. Weinstein N, Brown WK, Ryan RM (2009). A multi-method examination of the effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being. J Res Pers 43(3): 374-385. DOI: 10.1016/j.jrp.2008.12.008. Přejít k původnímu zdroji...
  41. WHO-5 Index emoční pohody (1998). Psychiatric Research Unit, WHO Collaborating Centre in Mental Health. [online] [cit. 2022-11-03]. Available from: https://www.psykiatri-regionh.dk/who-5/Documents/WHO5_Czech.pdf
  42. Wu IHC, Buchanan NT (2019). Pathways to Vitality: the Role of Mindfulness and Coping. Mindfulness 10: 481-491. DOI: 10.1007/s12671-018-0989-x. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.