Kontakt 2023, 25(1):18-24 | DOI: 10.32725/kont.2023.003

Identifikace prediktorů duševní pohody vysokoškolských studentů během pandemie covidu-19Sociální vědy ve zdraví - původní práce

Siti Raba'ah Hamzah *, Siti Nur Syuhada Musa, Muhammad Nur Waafi Bin Badruldin, Nurul Afifah Amiludin, Qurratul Ain Zameram, Muhd Jamil Muhshi Kamaruzaman, Nur Najwa Said, Nursyamimi Amirah Ahmad Haniff
Universiti Putra Malaysia, Faculty of Educational Studies, Serdang, Selangor, Malaysia

Pandemie covidu-19 byla široce zkoumána jako ekonomická i zdravotní krize s důrazem na zvyšování duševního zdraví a pohody vysokoškolských studentů. Tato studie zkoumá vztahy mezi fyzickým zdravím, sociální podporou a gramotností v oblasti duševního zdraví s duševní pohodou studentů malajsijských univerzit během pandemie covidu-19. Studijní soubor tvořilo 199 studentů. Průřezový průzkum byl proveden pomocí dotazníků, které si sami zadali. Tyto dotazníky využívaly Short Warwick Edinburgh Mental Well-Being Scale (SWEMWBS), nástroj Multidimenzionální škála vnímané sociální podpory a nástroj Škála duševního zdraví. Průzkum zahrnoval i položky z dotazníku Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ). Výsledky této studie ukázaly, že fyzické zdraví má pozitivní a silný vztah k duševní pohodě. Podobně výsledky ukázaly, že sociální podpora má významný a pozitivní vztah k duševní pohodě. Nicméně duševní zdravotní gramotnost nebyla významně spojena s duševní pohodou. Výsledky tohoto výzkumu by mohly poskytnout zákonodárcům, odborníkům z praxe a vedení univerzit užitečné poznatky, které podporují pozitivní výsledky provádění intervenčních programů ke zlepšení duševní pohody studentů.

Klíčová slova: duševní pohoda; fyzické zdraví; gramotnost v oblasti duševního zdraví; malajsijští vysokoškolští studenti; pandemie covidu-19; sociální podpora
Granty a financováni:

This research was funded by the Ministry of Higher Education FRGS/1/2019/SS06/UPM/02/10, (05-01-19-2115FR) and Universiti Putra Malaysia (5540240).

Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 10. srpen 2022; Revidováno: 20. listopad 2022; Přijato: 23. leden 2023; Zveřejněno online: 7. únor 2023; Zveřejněno: 30. březen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hamzah SR, Musa SNS, Waafi Bin Badruldin MN, Amiludin NA, Ain Zameram Q, Kamaruzaman MJM, et al.. Identifying predictors of university students' mental well-being during the COVID-19 pandemic. Kontakt. 2023;25(1):18-24. doi: 10.32725/kont.2023.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adelinejad F, Alipour F (2022). Investigating the relationship between perceived social support and preventive behaviors in the COVID-19 epidemic mediated by hope and mental wellbeing: A case study of women living in Tehran City, Iran. Health Emerg Disasters 7(2): 87-96. DOI: 10.32598/hdq.7.2.419.1. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ahmed W, Minnaert A, van der Werf G, Kuyper H (2010). Perceived social support and early adolescents' achievement: The mediational roles of motivational beliefs and emotions. J Youth Adolesc 39(1): 36-46. DOI: 10.1007/s10964-008-9367-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Allen SF, Stevenson J, Lazuras L, Akram U (2022). The role of the COVID-19 pandemic in altered psychological well-being, mental health and sleep: An online cross-sectional study. Psychol Health Med 27(2): 343-351. DOI: 10.1080/13548506.2021.1916963. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Aristovnik A, Keržič D, Ravšelj D, Tomaževič N, Umek L (2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability 12(20): 8438. DOI: 10.3390/su12208438. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Armstrong T, Bull F (2006). Development of the World Health Organization Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ). J Public Health 14(2): 66-70. DOI: 10.1007/s10389-006-0024-x. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Arnett JJ, Žukauskienė R, Sugimura K (2014). The new life stage of emerging adulthood at ages 18-29 years: Implications for mental health. Lancet Psychiatry 1(7): 569-576. DOI: 10.1016/S2215-0366(14)00080-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Bewick B, Koutsopoulou G, Miles J, Slaa E, Barkham M (2010). Changes in undergraduate students' psychological well-being as they progress through university. Stud High Educ 35(6): 633-645. DOI: 10.1080/03075070903216643. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Bíró É, Balajti I, Adány R, Kósa K (2010). Determinants of mental well-being in medical students. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 45(2): 253-258. DOI: 10.1007/s00127-009-0062-0. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Bjørnsen HN, Espnes GA, Eilertsen MEB, Ringdal R, Moksnes UK (2019). The relationship between positive mental health literacy and mental well-being among adolescents: Implications for school health services. J Sch Nurs 35(2): 107-116. DOI: 10.1177/1059840517732125. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Brett L, Traynor V, Stapley P (2016). Effects of physical exercise on health and well-being of individuals living with a dementia in nursing homes: A systematic review. J Am Med Dir Assoc 17(2): 104-116. DOI: 10.1016/j.jamda.2015.08.016. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Chen T, Lucock M (2022). The mental health of university students during the COVID-19 pandemic: An online survey in the UK. PLoS One 17(1): e0262562. DOI: 10.1371/journal.pone.0262562. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Chung E, Subramaniam G, Dass LC (2020). Online learning readiness among university students in Malaysia amidstCovid-19. Asian J Univ Educ 16(2): 45-58. DOI: 10.24191/ajue.v16i2.10294. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Cohen J (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. New York, Routledge, 567 p. DOI: 10.4324/9780203771587. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Dias P, Campos L, Almeida H, Palha F (2018). Mental health literacy in young adults: adaptation and psychometric properties of the mental health literacy questionnaire. Int J Environ Res Public Health 15(7): 1318. DOI: 10.3390/ijerph15071318. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Erikson EH (1994). Identity and the life cycle. WW Norton & Company, 192 p.
  16. Fong HX, Cornish K, Kirk H, Ilias K, Shaikh MF, Golden KJ (2021). Impact of the COVID-19 lockdown in Malaysia: An examination of the psychological well-being of parent-child dyads and child behavior in families with children on the autism spectrum. Front Psychiatry 12: 733905. DOI: 10.3389/fpsyt.2021.733905. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Gülaçti F (2010). The effect of perceived social support on subjective well-being. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2(2): 3844-3849. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.03.602. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Gurung RAR (2006). Health Psychology: A Cultural Approach. Belmont CA: Thomson Wadsworth, 487 p.
  19. Hardeman RR, Przedworski JM, Burke SE, Burgess DJ, Phelan SM, Dovidio JF, et al. (2015). Mental well-being in first year medical students: A Comparison by race and gender: A Report from the Medical Student CHANGE Study. J Racial Ethn Health Disparities 2(3): 403-413. DOI: 10.1007/s40615-015-0087-x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Haque A (2005). Mental health concepts and program development in Malaysia. J Ment Health 14(2): 183-195. DOI: 10.1080/09638230500059997. Přejít k původnímu zdroji...
  21. He FX, Turnbull B, Kirshbaum MN, Phillips B, Klainin-Yobas P (2018). Assessing stress, protective factors and psychological well-being among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today 68: 4-12. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.05.013. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Herbert C, Meixner F, Wiebking C, Gilg V (2020). Regular physical activity, short-term exercise, mental health, and well-being among university students: the results of an online and a laboratory study. Front Psychol 11: 509. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.0050. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Hsieh CM, Tsai BK (2019). Effects of social support on the stress-health relationship: gender comparison among military personnel. Int J Environ Res Public Health 16(8): 1317. DOI: 10.3390/ijerph16081317. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Irfan M, Shahudin F, Hooper VJ, Akram W, Abdul Ghani RB (2021). The psychological impact of coronavirus on university students and its socio-economic determinants in Malaysia. Inquiry 58: 00469580211056217. DOI: 10.1177/00469580211056217. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Jorm AF, Korten AE, Jacomb PA, Christensen H, Rodgers B, Pollitt P (1997). "Mental health literacy": A survey of thepublic's ability to recognise mental disorders and their beliefs about the effectiveness of treatment. Med J Aust 166(4): 182-186. DOI: 10.5694/j.1326-5377.1997.tb140071.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Jung CG (1933). Modern man in search of a soul. Harcourt, Brace.
  27. Koipysheva EA, Lebedinsky VY, Koipysheva MA (2018). Physical health (definition, semantic content, study prospects). EpSBS 50: 1-1464. DOI: 10.15405/epsbs.2018.12.73. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Kutcher S, Wei Y, Coniglio C (2016). Mental health literacy: Past, present, and future. Can J Psychiatry 61(3): 154-158. DOI: 10.1177/0706743715616609. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Leme V, Del Prette Z, Coimbra S (2015). Social skills, social support and well-being in adolescents of different family configurations. Paidéia (Ribeirão Preto) 25(60): 9-17. DOI: 10.1590/1982-43272560201503. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Li Y, Zhao J, Ma Z, McReynolds LS, Lin D, Chen Z, et al. (2021). Mental health among college students during the COVID-19 pandemic in China: A 2-wave longitudinal survey. J Affect Disord 281: 597-604. DOI: 10.1016/j.jad.2020.11.109. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Liu C, McCabe M, Dawson A, Cyrzon C, Shankar S, Gerges N, et al. (2021). Identifying Predictors of University Students' Wellbeing during the COVID-19 Pandemic-A Data-Driven Approach. Int J Environ Res Public Health 18(13): 6730. DOI: 10.3390/ijerph18136730. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Maslow AH (1968). Toward a psychology of being (2nd ed.). D. Van Nostrand Company, 240 p.
  33. Mat Ruzlin AN, Chen XW, Yunus RM, Samsudin EZ, Selamat MI, Ismail Z (2021). Promoting mental health during the COVID-19 Pandemic: A hybrid, innovative approach in Malaysia. Front Public Health 9: 747953. DOI: 10.3389/fpubh.2021.747953. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Maugeri G, Castrogiovanni P, Battaglia G, Pippi R, D'Agata V, Palma A, et al. (2020). The impact of physical activity on psychological health during Covid-19 pandemic in Italy. Heliyon 6(6): e04315. DOI: 10.1016/j.heliyon.2020.e04315. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. McCloughen A, Foster K, Huws-Thomas M, Delgado C (2012). Physical health and wellbeing of emerging and young adults with mental illness: An integrative review of international literature. Int J Ment Health Nurs 21(3): 274-288. DOI: 10.1111/j.1447-0349.2011.00796.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Meo SA, Abukhalaf AA, Alomar AA, Sattar K, Klonoff DC (2020). COVID-19 pandemic: Impact of quarantine on medical students' mental wellbeing and learning behaviors. Pak J Med Sci 36(COVID19-S4), S43-S48. DOI: 10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2809. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  37. O'Connor RC, Wetherall K, Cleare S, McClelland H, Melson AJ, Niedzwiedz CL, et al. (2021). Mental health and well-being during the COVID-19 pandemic: longitudinal analyses of adults in the UK COVID-19 mental health & wellbeing study. Br J Psychiatry 218(6): 326-333. DOI: 10.1192/bjp.2020.212. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. Panahi S, Yunus ASM, Roslan S, Jaafar RAK, Jaafar WMW, Panahi MS (2016). Predictors of psychological well-being among malaysian graduates. Eur J Soc Behavioural Sci 16(2): 122-137. DOI: 10.15405/ejsbs.186. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Pedrelli P, Nyer M, Yeung A, Zulauf C, Wilens T (2015). College students: mental health problems and treatment considerations. Acad Psychiatry 39(5): 503-511. DOI: 10.1007/s40596-014-0205-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. Poudel A, Gurung B, Khanal GP (2020). Perceived social support and psychological wellbeing among Nepalese adolescents: the mediating role of self-esteem. BMC Psychol 8(1): 43. DOI: 10.1186/s40359-020-00409-1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. Qi M, Zhou SJ, Guo ZC, Zhang LG, Min HJ, Li XM, Chen JX (2020). The effect of social support on mental health in Chinese adolescents during the outbreak of COVID-19. J Adolesc Health 67(4): 514-518. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2020.07.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  42. Ryff CD (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. J Pers Soc Psychol 57: 1069-1081. DOI: 10.1037/0022-3514.57.6.1069. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Rueger SY, Malecki CK, Pyun Y, Aycock C, Coyle S (2016). A meta-analytic review of the association between perceived social support and depression in childhood and adolescence. Psychol Bull 142(10): 1017-1067. DOI: 10.1037/bul0000058. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. Savitz-Romer M, Jager-Hyman J, Coles A (2009). Removing Roadblocks to Rigor: Linking Academic and Social Supports to Ensure College Readiness and Success. Annotated Bibliography. TERi (The Education Resources Institute, Inc).
  45. Seetan K, Al-Zubi M, Rubbai Y, Athamneh M, Khamees AA, Radaideh T (2021). Impact of COVID-19 on medical students' mental wellbeing in Jordan. PLoS One 16(6): e0253295. DOI: 10.1371/journal.pone.0253295. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  46. Shaigerova L, Dolgikh A, Almazova O, Vakhantseva O, Shilko R (2022). Perceived social support as a factor in mental health during the COVID-19 pandemic. Eur Psychiatry 65(S1): S493-S493. DOI: 10.1192/j.eurpsy.2022.1254. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Son C, Hegde S, Smith A, Wang X, Sasangohar F (2020). Effects of COVID-19 on college students' mental health in the United States: Interview survey study. J Med Internet Res 22(9): e21279. DOI: 10.2196/21279. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  48. Sundarasen S, Chinna K, Kamaludin K, Nurunnabi M, Baloch GM, Khoshaim HB, et al. (2020). Psychological impact of COVID-19 and lockdown among university students in Malaysia: Implications and policy recommendations. Int J Environ Res Public Health 17(17): 6206. DOI: 10.3390/ijerph17176206. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  49. Stewart-Brown S, Janmohamed K (2008). Warwick-Edinburgh mental well-being scale. User guide. Version 1. [online] [cit. 2022-01-22]. Available from: http://www.mentalhealthpromotion.net/resources/user-guide.pdf
  50. Uchino BN (2006). Social support and health: a review of physiological processes potentially underlying links to disease outcomes. J Behav Med 29(4): 377-387. DOI: 10.1007/s10865-006-9056-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  51. UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2022). Education: from school closure to recovery. [online] [cit. 2022-08-18]. Available from: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  52. Vasquez AE (2016). Mental health literacy among college students: Conceptualizations of mental and emotional health. Social Sciences Capstone Projects, 25 p.
  53. Villani L, Pastorino R, Molinari E, Anelli F, Ricciardi W, Graffigna G, Boccia S (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on psychological well-being of students in an Italian university: A web-based cross-sectional survey. Global Health 17: 39. DOI: 10.1186/s12992-021-00680-w. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  54. Visser M, Law-van Wyk E (2021). University students' mental health and emotional wellbeing during the COVID-19 pandemic and ensuing lockdown. S Afr J Psychol 51(2): 229-243. DOI: 10.1177/00812463211012219. Přejít k původnímu zdroji...
  55. World Health Organization (2016). World health statistics 2016: Monitoring health for the SDGs sustainable development goals. [online] [cit. 2022-01-22]. Available from: https://books.google.com.my/books?hl=en&lr=&id=-A4LDgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=The+World+Health+Organization+(2016)+&ots=dcofYQfpwz&sig=EDfHWth6UBYQNcwudHNJMXrNsk4&redir_esc=y#v=onepage&q=The%20World%20Health%20Organization%20(2016)&f=false
  56. Wunsch K, Kasten N, Fuchs R (2017). The effect of physical activity on sleep quality, well-being, and affect in academic stress periods. Nat Sci Sleep 9: 117-126. DOI: 10.2147/NSS.S132078. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  57. Xiong J, Lipsitz O, Nasri F, Lui LMW, Gill H, Phan L, et al. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review. J Affect Disord 277: 55-64. DOI: 10.1016/j.jad.2020.08.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  58. Yassin AA, Razak NA, Saeed MA, Al-Maliki MAA, Al-Habies FA (2021). Psychological impact of the COVID-19 pandemic on local and international students in Malaysian universities. Asian Educ Dev Stud 10(4): 574-586. DOI: 10.1108/AEDS-05-2020-0098. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Zhang F, Or PPL, Chung JWY (2021). How different health literacy dimensions influences health and well-being among men and women: The mediating role of health behaviours. Health Expect 24(2): 617-627. DOI: 10.1111/hex.13208. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  60. Zimet GD, Dahlem NW, Zimet SG, Farley GK (1988). The multidimensional scale of perceived social support. J Pers Assess 52(1): 30-41. DOI: 10.1207/s15327752jpa5201_2. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.