Kontakt 2023, 25(1):18-24 | DOI: 10.32725/kont.2023.003
Identifikace prediktorů duševní pohody vysokoškolských studentů během pandemie covidu-19Sociální vědy ve zdraví - původní práce
- Universiti Putra Malaysia, Faculty of Educational Studies, Serdang, Selangor, Malaysia
Pandemie covidu-19 byla široce zkoumána jako ekonomická i zdravotní krize s důrazem na zvyšování duševního zdraví a pohody vysokoškolských studentů. Tato studie zkoumá vztahy mezi fyzickým zdravím, sociální podporou a gramotností v oblasti duševního zdraví s duševní pohodou studentů malajsijských univerzit během pandemie covidu-19. Studijní soubor tvořilo 199 studentů. Průřezový průzkum byl proveden pomocí dotazníků, které si sami zadali. Tyto dotazníky využívaly Short Warwick Edinburgh Mental Well-Being Scale (SWEMWBS), nástroj Multidimenzionální škála vnímané sociální podpory a nástroj Škála duševního zdraví. Průzkum zahrnoval i položky z dotazníku Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ). Výsledky této studie ukázaly, že fyzické zdraví má pozitivní a silný vztah k duševní pohodě. Podobně výsledky ukázaly, že sociální podpora má významný a pozitivní vztah k duševní pohodě. Nicméně duševní zdravotní gramotnost nebyla významně spojena s duševní pohodou. Výsledky tohoto výzkumu by mohly poskytnout zákonodárcům, odborníkům z praxe a vedení univerzit užitečné poznatky, které podporují pozitivní výsledky provádění intervenčních programů ke zlepšení duševní pohody studentů.
Klíčová slova: duševní pohoda; fyzické zdraví; gramotnost v oblasti duševního zdraví; malajsijští vysokoškolští studenti; pandemie covidu-19; sociální podpora
Granty a financováni:
This research was funded by the Ministry of Higher Education FRGS/1/2019/SS06/UPM/02/10, (05-01-19-2115FR) and Universiti Putra Malaysia (5540240).
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare.
Vloženo: 10. srpen 2022; Revidováno: 20. listopad 2022; Přijato: 23. leden 2023; Zveřejněno online: 7. únor 2023; Zveřejněno: 30. březen 2023 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Adelinejad F, Alipour F (2022). Investigating the relationship between perceived social support and preventive behaviors in the COVID-19 epidemic mediated by hope and mental wellbeing: A case study of women living in Tehran City, Iran. Health Emerg Disasters 7(2): 87-96. DOI: 10.32598/hdq.7.2.419.1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ahmed W, Minnaert A, van der Werf G, Kuyper H (2010). Perceived social support and early adolescents' achievement: The mediational roles of motivational beliefs and emotions. J Youth Adolesc 39(1): 36-46. DOI: 10.1007/s10964-008-9367-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Allen SF, Stevenson J, Lazuras L, Akram U (2022). The role of the COVID-19 pandemic in altered psychological well-being, mental health and sleep: An online cross-sectional study. Psychol Health Med 27(2): 343-351. DOI: 10.1080/13548506.2021.1916963.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Aristovnik A, Keržič D, Ravšelj D, Tomaževič N, Umek L (2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability 12(20): 8438. DOI: 10.3390/su12208438.
Přejít k původnímu zdroji...
- Armstrong T, Bull F (2006). Development of the World Health Organization Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ). J Public Health 14(2): 66-70. DOI: 10.1007/s10389-006-0024-x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arnett JJ, Žukauskienė R, Sugimura K (2014). The new life stage of emerging adulthood at ages 18-29 years: Implications for mental health. Lancet Psychiatry 1(7): 569-576. DOI: 10.1016/S2215-0366(14)00080-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bewick B, Koutsopoulou G, Miles J, Slaa E, Barkham M (2010). Changes in undergraduate students' psychological well-being as they progress through university. Stud High Educ 35(6): 633-645. DOI: 10.1080/03075070903216643.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bíró É, Balajti I, Adány R, Kósa K (2010). Determinants of mental well-being in medical students. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 45(2): 253-258. DOI: 10.1007/s00127-009-0062-0.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bjørnsen HN, Espnes GA, Eilertsen MEB, Ringdal R, Moksnes UK (2019). The relationship between positive mental health literacy and mental well-being among adolescents: Implications for school health services. J Sch Nurs 35(2): 107-116. DOI: 10.1177/1059840517732125.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Brett L, Traynor V, Stapley P (2016). Effects of physical exercise on health and well-being of individuals living with a dementia in nursing homes: A systematic review. J Am Med Dir Assoc 17(2): 104-116. DOI: 10.1016/j.jamda.2015.08.016.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chen T, Lucock M (2022). The mental health of university students during the COVID-19 pandemic: An online survey in the UK. PLoS One 17(1): e0262562. DOI: 10.1371/journal.pone.0262562.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chung E, Subramaniam G, Dass LC (2020). Online learning readiness among university students in Malaysia amidstCovid-19. Asian J Univ Educ 16(2): 45-58. DOI: 10.24191/ajue.v16i2.10294.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cohen J (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. New York, Routledge, 567 p. DOI: 10.4324/9780203771587.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dias P, Campos L, Almeida H, Palha F (2018). Mental health literacy in young adults: adaptation and psychometric properties of the mental health literacy questionnaire. Int J Environ Res Public Health 15(7): 1318. DOI: 10.3390/ijerph15071318.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Erikson EH (1994). Identity and the life cycle. WW Norton & Company, 192 p.
- Fong HX, Cornish K, Kirk H, Ilias K, Shaikh MF, Golden KJ (2021). Impact of the COVID-19 lockdown in Malaysia: An examination of the psychological well-being of parent-child dyads and child behavior in families with children on the autism spectrum. Front Psychiatry 12: 733905. DOI: 10.3389/fpsyt.2021.733905.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gülaçti F (2010). The effect of perceived social support on subjective well-being. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2(2): 3844-3849. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.03.602.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gurung RAR (2006). Health Psychology: A Cultural Approach. Belmont CA: Thomson Wadsworth, 487 p.
- Hardeman RR, Przedworski JM, Burke SE, Burgess DJ, Phelan SM, Dovidio JF, et al. (2015). Mental well-being in first year medical students: A Comparison by race and gender: A Report from the Medical Student CHANGE Study. J Racial Ethn Health Disparities 2(3): 403-413. DOI: 10.1007/s40615-015-0087-x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Haque A (2005). Mental health concepts and program development in Malaysia. J Ment Health 14(2): 183-195. DOI: 10.1080/09638230500059997.
Přejít k původnímu zdroji...
- He FX, Turnbull B, Kirshbaum MN, Phillips B, Klainin-Yobas P (2018). Assessing stress, protective factors and psychological well-being among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today 68: 4-12. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.05.013.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Herbert C, Meixner F, Wiebking C, Gilg V (2020). Regular physical activity, short-term exercise, mental health, and well-being among university students: the results of an online and a laboratory study. Front Psychol 11: 509. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.0050.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hsieh CM, Tsai BK (2019). Effects of social support on the stress-health relationship: gender comparison among military personnel. Int J Environ Res Public Health 16(8): 1317. DOI: 10.3390/ijerph16081317.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Irfan M, Shahudin F, Hooper VJ, Akram W, Abdul Ghani RB (2021). The psychological impact of coronavirus on university students and its socio-economic determinants in Malaysia. Inquiry 58: 00469580211056217. DOI: 10.1177/00469580211056217.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jorm AF, Korten AE, Jacomb PA, Christensen H, Rodgers B, Pollitt P (1997). "Mental health literacy": A survey of thepublic's ability to recognise mental disorders and their beliefs about the effectiveness of treatment. Med J Aust 166(4): 182-186. DOI: 10.5694/j.1326-5377.1997.tb140071.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jung CG (1933). Modern man in search of a soul. Harcourt, Brace.
- Koipysheva EA, Lebedinsky VY, Koipysheva MA (2018). Physical health (definition, semantic content, study prospects). EpSBS 50: 1-1464. DOI: 10.15405/epsbs.2018.12.73.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kutcher S, Wei Y, Coniglio C (2016). Mental health literacy: Past, present, and future. Can J Psychiatry 61(3): 154-158. DOI: 10.1177/0706743715616609.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Leme V, Del Prette Z, Coimbra S (2015). Social skills, social support and well-being in adolescents of different family configurations. Paidéia (Ribeirão Preto) 25(60): 9-17. DOI: 10.1590/1982-43272560201503.
Přejít k původnímu zdroji...
- Li Y, Zhao J, Ma Z, McReynolds LS, Lin D, Chen Z, et al. (2021). Mental health among college students during the COVID-19 pandemic in China: A 2-wave longitudinal survey. J Affect Disord 281: 597-604. DOI: 10.1016/j.jad.2020.11.109.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Liu C, McCabe M, Dawson A, Cyrzon C, Shankar S, Gerges N, et al. (2021). Identifying Predictors of University Students' Wellbeing during the COVID-19 Pandemic-A Data-Driven Approach. Int J Environ Res Public Health 18(13): 6730. DOI: 10.3390/ijerph18136730.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Maslow AH (1968). Toward a psychology of being (2nd ed.). D. Van Nostrand Company, 240 p.
- Mat Ruzlin AN, Chen XW, Yunus RM, Samsudin EZ, Selamat MI, Ismail Z (2021). Promoting mental health during the COVID-19 Pandemic: A hybrid, innovative approach in Malaysia. Front Public Health 9: 747953. DOI: 10.3389/fpubh.2021.747953.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Maugeri G, Castrogiovanni P, Battaglia G, Pippi R, D'Agata V, Palma A, et al. (2020). The impact of physical activity on psychological health during Covid-19 pandemic in Italy. Heliyon 6(6): e04315. DOI: 10.1016/j.heliyon.2020.e04315.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- McCloughen A, Foster K, Huws-Thomas M, Delgado C (2012). Physical health and wellbeing of emerging and young adults with mental illness: An integrative review of international literature. Int J Ment Health Nurs 21(3): 274-288. DOI: 10.1111/j.1447-0349.2011.00796.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Meo SA, Abukhalaf AA, Alomar AA, Sattar K, Klonoff DC (2020). COVID-19 pandemic: Impact of quarantine on medical students' mental wellbeing and learning behaviors. Pak J Med Sci 36(COVID19-S4), S43-S48. DOI: 10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2809.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- O'Connor RC, Wetherall K, Cleare S, McClelland H, Melson AJ, Niedzwiedz CL, et al. (2021). Mental health and well-being during the COVID-19 pandemic: longitudinal analyses of adults in the UK COVID-19 mental health & wellbeing study. Br J Psychiatry 218(6): 326-333. DOI: 10.1192/bjp.2020.212.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Panahi S, Yunus ASM, Roslan S, Jaafar RAK, Jaafar WMW, Panahi MS (2016). Predictors of psychological well-being among malaysian graduates. Eur J Soc Behavioural Sci 16(2): 122-137. DOI: 10.15405/ejsbs.186.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pedrelli P, Nyer M, Yeung A, Zulauf C, Wilens T (2015). College students: mental health problems and treatment considerations. Acad Psychiatry 39(5): 503-511. DOI: 10.1007/s40596-014-0205-9.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Poudel A, Gurung B, Khanal GP (2020). Perceived social support and psychological wellbeing among Nepalese adolescents: the mediating role of self-esteem. BMC Psychol 8(1): 43. DOI: 10.1186/s40359-020-00409-1.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Qi M, Zhou SJ, Guo ZC, Zhang LG, Min HJ, Li XM, Chen JX (2020). The effect of social support on mental health in Chinese adolescents during the outbreak of COVID-19. J Adolesc Health 67(4): 514-518. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2020.07.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ryff CD (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. J Pers Soc Psychol 57: 1069-1081. DOI: 10.1037/0022-3514.57.6.1069.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rueger SY, Malecki CK, Pyun Y, Aycock C, Coyle S (2016). A meta-analytic review of the association between perceived social support and depression in childhood and adolescence. Psychol Bull 142(10): 1017-1067. DOI: 10.1037/bul0000058.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Savitz-Romer M, Jager-Hyman J, Coles A (2009). Removing Roadblocks to Rigor: Linking Academic and Social Supports to Ensure College Readiness and Success. Annotated Bibliography. TERi (The Education Resources Institute, Inc).
- Seetan K, Al-Zubi M, Rubbai Y, Athamneh M, Khamees AA, Radaideh T (2021). Impact of COVID-19 on medical students' mental wellbeing in Jordan. PLoS One 16(6): e0253295. DOI: 10.1371/journal.pone.0253295.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Shaigerova L, Dolgikh A, Almazova O, Vakhantseva O, Shilko R (2022). Perceived social support as a factor in mental health during the COVID-19 pandemic. Eur Psychiatry 65(S1): S493-S493. DOI: 10.1192/j.eurpsy.2022.1254.
Přejít k původnímu zdroji...
- Son C, Hegde S, Smith A, Wang X, Sasangohar F (2020). Effects of COVID-19 on college students' mental health in the United States: Interview survey study. J Med Internet Res 22(9): e21279. DOI: 10.2196/21279.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sundarasen S, Chinna K, Kamaludin K, Nurunnabi M, Baloch GM, Khoshaim HB, et al. (2020). Psychological impact of COVID-19 and lockdown among university students in Malaysia: Implications and policy recommendations. Int J Environ Res Public Health 17(17): 6206. DOI: 10.3390/ijerph17176206.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Stewart-Brown S, Janmohamed K (2008). Warwick-Edinburgh mental well-being scale. User guide. Version 1. [online] [cit. 2022-01-22]. Available from: http://www.mentalhealthpromotion.net/resources/user-guide.pdf
- Uchino BN (2006). Social support and health: a review of physiological processes potentially underlying links to disease outcomes. J Behav Med 29(4): 377-387. DOI: 10.1007/s10865-006-9056-5.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2022). Education: from school closure to recovery. [online] [cit. 2022-08-18]. Available from: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
- Vasquez AE (2016). Mental health literacy among college students: Conceptualizations of mental and emotional health. Social Sciences Capstone Projects, 25 p.
- Villani L, Pastorino R, Molinari E, Anelli F, Ricciardi W, Graffigna G, Boccia S (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on psychological well-being of students in an Italian university: A web-based cross-sectional survey. Global Health 17: 39. DOI: 10.1186/s12992-021-00680-w.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Visser M, Law-van Wyk E (2021). University students' mental health and emotional wellbeing during the COVID-19 pandemic and ensuing lockdown. S Afr J Psychol 51(2): 229-243. DOI: 10.1177/00812463211012219.
Přejít k původnímu zdroji...
- World Health Organization (2016). World health statistics 2016: Monitoring health for the SDGs sustainable development goals. [online] [cit. 2022-01-22]. Available from: https://books.google.com.my/books?hl=en&lr=&id=-A4LDgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=The+World+Health+Organization+(2016)+&ots=dcofYQfpwz&sig=EDfHWth6UBYQNcwudHNJMXrNsk4&redir_esc=y#v=onepage&q=The%20World%20Health%20Organization%20(2016)&f=false
- Wunsch K, Kasten N, Fuchs R (2017). The effect of physical activity on sleep quality, well-being, and affect in academic stress periods. Nat Sci Sleep 9: 117-126. DOI: 10.2147/NSS.S132078.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Xiong J, Lipsitz O, Nasri F, Lui LMW, Gill H, Phan L, et al. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review. J Affect Disord 277: 55-64. DOI: 10.1016/j.jad.2020.08.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Yassin AA, Razak NA, Saeed MA, Al-Maliki MAA, Al-Habies FA (2021). Psychological impact of the COVID-19 pandemic on local and international students in Malaysian universities. Asian Educ Dev Stud 10(4): 574-586. DOI: 10.1108/AEDS-05-2020-0098.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang F, Or PPL, Chung JWY (2021). How different health literacy dimensions influences health and well-being among men and women: The mediating role of health behaviours. Health Expect 24(2): 617-627. DOI: 10.1111/hex.13208.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Zimet GD, Dahlem NW, Zimet SG, Farley GK (1988). The multidimensional scale of perceived social support. J Pers Assess 52(1): 30-41. DOI: 10.1207/s15327752jpa5201_2.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.