Kontakt 2023, 25(4):298-306 | DOI: 10.32725/kont.2023.042

Vliv sociálního aspektu na spořicí chování studentů na volné noze ve vztahu k finanční gramotnosti a sebekontroleSociální vědy ve zdraví - původní práce

G S Prakasha1, *, Jose Shruti1, Joseph Jestin2, Sebastian Mathai1, S Thirumalesha3
1 Christ University, Bangalore, India
2 Christ Junior College, Bangalore, India
3 Mount Carmel College, Bangalore, India

V současné době patří Indie mezi země s největší populací mladých lidí, kde 65 % lidí je ve věku do 35 let. Tito mladí lidé se zabývají mnoha věcmi, které si generace X neuvědomovala. Jejich denní režim, studijní návyky, zábava, počítačové znalosti a finanční záležitosti jsou od dřívější generace rozdílné. Je potřeba studovat jejich finanční situaci a spořicí návyky, protože jejich přístup k zábavě, rekreaci a životnímu stylu jsou ovlivněny faktory, jako jsou sociální média a populární kultura. Tato studie si klade za cíl zjistit mediační efekt finanční gramotnosti a sebekontroly na vztah mezi vlivem společnosti a spořicím chováním studentů bakalářského studia, kteří jsou při studiu na volné noze. Studie získala 357 odpovědí na dotazníky metodou účelového vzorkování. Studie přijala návrh výzkumu kauzální mediace a použila mediační analýzu k nalezení přímých, nepřímých a celkových účinků vztahu mezi sociálním vlivem a spořicím chováním mezi studenty bakalářského studia na volné noze. Výsledky studie odhalily částečnou souvislost, což naznačuje, že sociální vliv měl nejen přímý dopad na spořicí chování studentů bakalářského studia v Indii, ale také byl prokázán vztah k finanční gramotnosti a sebekontrole. Další výzkum by se mohl zaměřit na pochopení znalostí studentů o digitálně finančním managementu, protože digitalizace finančního sektoru se rychle rozšiřuje.

Klíčová slova: digitální finance; finanční povědomí; finanční řízení; vliv rodičů
Střet zájmů:

The study sought permission from research conducts and ethics committee to carry out the present study. The researchers obtained informed consent from all the participants of the study. The participants were given the privilege to withdraw from the study at any point of time. The data collected is stored in a password-protected file to ensure data security and is accessible only to the researchers. The authors have no competing interests to declare.

Vloženo: 8. červen 2023; Revidováno: 29. září 2023; Přijato: 13. listopad 2023; Zveřejněno online: 21. listopad 2023; Zveřejněno: 18. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prakasha GS, Shruti J, Jestin J, Mathai S, Thirumalesha S. Effect of social influence on the saving behaviour of freelancing undergraduate students, mediated by financial literacy and self-control. Kontakt. 2023;25(4):298-306. doi: 10.32725/kont.2023.042.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alekam JME, Salleh MS, Mokhtar SS (2018). The effect of family, peer, behavior, saving and spending behavior on financial literacy among young generations. Int J Organ Leadersh 7(2018): 309-323. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ali MAS, Ammer MA, Elshaer IA (2022). Determinants of investment awareness: A moderating structural equation modeling-based model in the Saudi Arabian context. Mathematics 10(20): 3829. DOI: 10.3390/math10203829. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Alshebami AS, Aldhyani TH (2022). The interplay of social influence, financial literacy, and saving behaviour among Saudi youth and the moderating effect of self-control. Sustainability 14(14): 8780. DOI: 10.3390/su14148780. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Alyahya RY (2017). Financial literacy among college students in Saudi Arabia. Master's Thesis, School of Economics, The University of Queensland. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:677345
  5. Ammer MA, Aldhyani TH (2022). An investigation into the determinants of investment awareness: Evidence from the young Saudi generation. Sustainability 14(20): 13454. DOI: 10.3390/su142013454. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Ansari Y, Albarrak MS, Sherfudeen N, Aman A (2022). A study of financial literacy of investors - a bibliometric analysis. Int J Financ Stud 10(2): 36. DOI: 10.3390/ijfs10020036. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Bandaranayake R, Iqbal T, Galpaya H, Senanayake L, Perampalam S (2020). "Now we are Independent": Female Online Freelancers in India and Sri Lanka. Proceedings of the 3rd International Conference on Gender Research, pp. 40-47. Reading, UK: University of Reading. DOI: 10.34190/igr.20.121. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Bandura A (1997). Self-efficacy: The exercise of control; American Psychological Association: Washington, DC, USA, p. 604.
  9. Brandstätter H (1988). Sechzehn Persönlichkeits-Adjektivskalen (16PA) als Forschungsinstrument anstelle des 16PF [Sixteen personality adjective scales as a substitute of the 16PF]. Z Exp Angew Psychol 13: 53-63. DOI: 10.23668/psycharchives.10967. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Canova L, Paladino G (2023). Gen Z, personality traits and sustainability awareness: An econometric investigation. Munich Personal RePEc Archive, pp. 1-15.
  11. Chalimah SN, Martono S, Khafid M (2019). The saving behavior of public vocational high school students of business and management program in Semarang. J Econ Educ 8(1): 22-29. DOI: 10.15294/jeec.v8i1.29741. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Chellasamy A, Almeida SM, Prakasha GS, Nagarathinam A, Rangasamy S (2022). Social Media Disengagement Among Gen Y and Gen Z: a Quantitative Investigation. Media Literacy and Academic Research 5(1): 230-252.
  13. Chia YK, Chai MT, Fong SN, Lew WC, Tan CT (2012). Determinants of saving behaviour among the university students in Malaysia. Universiti Tunku Abdul Rahman Faculty
  14. of Business and Finance Department of Commerce and Accountancy, pp. 1-109. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://www.semanticscholar.org/paper/Determinants-of-saving-behaviour-among-the-students-Chia-Chai/7fb388eeb692ba855ac982d2c5e269d90da77f62
  15. Dewi PSS, Leon FM, Purba YE (2023). Factors that affect financial well- being in master program students. Int J Manag Stud Soc Sci Res, pp. 163174. DOI: 10.56293/IJMSSSR.2022.4559. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Dobrowolski Z, Drozdowski G, Panait M (2022). Understanding the impact of generation Z on risk management - a preliminary views on values, competencies, and ethics of the generation Z in public administration. Int J Environ Res Public Health 19(7): 3868. DOI: 10.3390/ijerph19073868. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Elshaer IA, Sobaih AEE (2023). Antecedents of risky financial investment intention among higher education students: a mediating moderating model using structural equation modeling. Mathematics 11(2): 353. DOI: 10.3390/math11020353. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Faisal A, Fauzi A, Respati DK (2023). The effect of financial literacy, self control, and peers on saving behavior students of state vocational high school in west Jakarta region. International Journal of Multidisciplinary Research and Literature 2(2): 121-134. DOI: 10.53067/ijomral.v1i1. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Fietroh MN, Mandasari J (2022). The impact of financial knowledge, financial attitude, and parents' income on financial management behaviour in generation Z. Iconic Res Eng J 5(7): 61-65.
  20. Gomez E, Zhou J, Yu J (2023). Financial literacy of college students: Focus on first-generation students. J Bus Divers 23(1): 1-8. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Griesdorn T, Lown JM, DeVaney SA, Cho SH, Evans D (2014). Association between behavioral life-cycle constructs and financial risk tolerance of low-to moderate-income households. J Financ Couns Plan 25(1): 27-40.
  22. Hair JF (2003). Essential of business research methods. United Stated of America: John Wiley & Sons, 440 p.
  23. Hartono U, Isbanah Y (2022). Saving behaviour: What are the motives that influence them to save? J Ekon Bisnis Kewirausahaan 11(3): 363. DOI: 10.26418/jebik.v11i3.56561. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Hudayani AR, Ulupui IGKA, Buchdadi AD (2022). The influence of gender, lifestyle, and income on financial literacy in young employees through saving behavior as a moderating variable. Int J Soc Sci World (TIJOSSW) 4(2): 420-430. DOI: 10.5281/zenodo.7627402. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Kassim AA, Nejad MY, Othman J, Mamat S (2022). Determinants of money management behaviour among Malaysian private universities students. Int J Bus Appl Soc Sci. DOI: 10.33642/ijbass.v8n8p2. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Kathuria R, Kedia M, Varma G, Bagchi K, Khullar S (2017). Future of work in a digital era: The potential and challenges for online freelancing and microwork in India. Indian Council for Research on International Economic Relations (ICRIER). [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://medha.org.in/user-content/uploads/2020/09/Future-of-Work-in-a-Digital-Era.pdf
  27. Kaur D, Vijay P (2023). An empirical study of financial literacy among school students in (National Capital Territory) of Delhi. J Pharm Negat Results 14(1): 716-726. DOI: 10.47750/pnr.2023.14.S01.99. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Kaur J, Kaur S (2022). Study on managing work from home and freelancing employees during Covid-19 pandemic. Int J Creat Res Thoughts 10(2). [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://ijcrt.org/papers/IJCRT2202172.pdf
  29. Le Fur E, Outreville JF (2022). Financial literacy, education and risk aversion: a survey of French students. Manag Finance 48(9/10): 1530-1543. DOI: 10.1108/MF-10-2021-0509. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Lusardi A, Mitchell OS (2011). Financial literacy and planning: Implications for retirement wellbeing (No. w17078). National Bureau of Economic Research, pp. 1-37. DOI: 10.3386/w17078. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Mawad JL, Athari SA, Khalife D, Mawad N (2022). Examining the impact of financial literacy, financial self-control, and demographic determinants on individual financial performance and behavior: An insight from the Lebanese crisis period. Sustainability 14(22): 15129. DOI: 10.3390/su142215129. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Mpaata E, Koske N, Saina E (2021). Does self-control moderate financial literacy and savings relationship? A case of micro and small enterprise owners. Curr Psychol 42. DOI: 10.1007/s12144-021-02176-7. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Mazzatto M (2022). Financial literacy and investing habits of generation Z as it pertains to financial marketing. Bryant University (honors thesis).
  34. Meylandariska, Tasman A (2022). The internal locus of control and financial management behavior. Operations Management and Information System Studies 2(4): 275-284. DOI: 10.24036/omiss.v2i4.86. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Nanda AP, Banerjee R (2021). Consumer's subjective financial well-being: A systematic review and research agenda. Int J Consum Stud 45(4): 750-776. DOI: 10.1111/ijcs.12668. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Nasir NA, et al. (2023). Improving financial management literacy among undergraduate students in east coast Malaysia. In: Alareeni B, Hamdan A (Eds). Innovation of Businesses, and Digitalization during Covid-19 Pandemic. ICBT 2021. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 488. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-031-08090-6_63. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Novitasari D, Juliana J, Asbari M, Purwanto A (2021). The Effect of Financial Literacy, Parents' Social Economic and Student Lifestyle on Students Personal Financial Management. Econ Educ Anal J 10(3): 522-531. DOI: 10.15294/eeaj.v10i3.50721. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Otto AMC (2009). The economic psychology of adolescent saving. Exeter: University of Exeter, 325 p.
  39. Owusu GMY, Korankye G, Otchere OAS, Kriese M (2022). Money on the mind: Emotional and non-cognitive predictors and outcomes of financial behaviour of young adults. SN Bus Econ 2(11): 165. DOI: 10.1007/s43546-022-00340-0. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Pamikatsih TR, Lusia A, Rahayu AS, Maisara P, Farida A (2022). The influencing factors for financial behavior of gen Z. 2nd International Conference of Business and Social Sciences, pp. 440-449.
  41. Pangestu S, Karnadi EB (2020). The effects of financial literacy and materialism on the savings decision of generation Z Indonesians. Cogent Bus Manag 7(1): 1743618. DOI: 10.1080/23311975.2020.1743618. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Peiris TUI (2021). Effect of Financial Literacy on Individual Savings behavior; the Mediation Role of Intention to Saving. Eur J Bus Manag Res 6(5): 94-99. DOI: 10.24018/ejbmr.2021.6.5.1064. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Philippas ND, Avdoulas C (2019). Financial literacy and financial well-being among generation-Z university students: Evidence from Greece. Eur J Finance 26(4-5): 360-381. DOI: 10.1080/1351847X.2019.1701512. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Poniran H, Tamsir F, Zain NNM, Rahman ARA (2022). Determinants of saving behaviour among university students in Selangor, Malaysia: Mediating role of self-spending control. Selangor Bus Rev 7(2): 19-33
  45. Prakasha GS, Kenneth A, Lapina M (2023). Social media disorder in relation to device screen time and autosuggested social media content engagement. Kontakt 25(2): 117-123. DOI: 10.32725/kont.2023.021. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Prasetyo AA, Rahadi RA (2022). A conceptual study on the influence of financial literacy and behavioral biases on generation Z investment decision making in the stock market. Himalayan J Econ Bus Manag 3(2). [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://himjournals.com/article/articleID=606
  47. Rosdiana R (2020). Analysis of investment interests, motivation, social environment, financial literacy (Comparative study of generation Z and millennial generation). Int J Bus Econ Law 22(1): 111-121. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Sconti A (2022). Digital vs. in-person financial education: What works best for generation Z?. J Econ Behav Organ 194: 300-318. DOI: 10.1016/j.jebo.2021.12.001. Přejít k původnímu zdroji...
  49. Seldal MMN, Nyhus EK (2022). Financial vulnerability, financial literacy, and the use of digital payment technologies. J Consum Policy (Dordr) 45(2): 281-306. DOI: 10.1007/s10603-022-09512-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  50. Setiawan M, Effendi N, Santoso T, Dewi VI, Sapulette MS (2022). Digital financial literacy, current behaviour of saving and spending and its future foresight. Econ Innov New Technol 31(4): 320-338. DOI: 10.1080/10438599.2020.1799142. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Shankar N, Vinod S, Kamath R (2022). Financial well-being - a generation Z perspective using a structural equation modeling approach. Invest Manag Financial Innov 19(1): 32-50. DOI: 10.21511/imfi.19(1).2022.03. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Shinu, Mullappallykayamkulath MA (2022). Digital financial literacy and its impact on the financial behaviour of millennials: An empirical investigation. Int J Financial Manag 12(3): 10-16.
  53. Singhal S, Prakash N (2023). A narrative inquiry into the meaning of career identity of Indian emerging adults amid Covid-19. Int J Educ Vocat Guid 6(1): 26. DOI: 10.1007/s10775-023-09590-2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  54. Sobaih AEE, Elshaer IA (2023). Risk-taking, financial knowledge, and risky investment intention: Expanding theory of planned behavior using a moderating-mediating model. Mathematics 11(2): 453. DOI: 10.3390/math11020453. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Stibe A, Cugelman B (2019). Social influence scale for technology design and transformation. In Human-Computer Interaction - INTERACT 2019: 17th IFIP TC 13 International Conference, Paphos, Cyprus, September 2-6, 2019, Proceedings, Part III 17, pp. 561-577. Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-030-29387-1_33. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Susanti, Hardini HT, Pratiwi V, Bahtiari MD (2023). Learning finance, financial literacy and financial technology as predictors of student financial behavior in the covid-19 pandemic era. Unima International Conference on Social Sciences and Humanities (UNICSSH 2022), pp. 546-552. Atlantis Press. DOI: 10.2991/978-2-494069-35-0_67. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Tiwari A, Yadav A (2022). A study of financial literacy and financial behaviour among millennials and generation Z. Journal of the Asiatic society of Mumbai. DOI: 10.5281/zenodo.7251292. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Trzcińska A, Sekścińska K, Maison D (2021). The role of self-control and regulatory foci in money-saving behaviours among children. Curr Psychol 40: 344-354. DOI: 10.1007/s12144-018-9944-1. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Utami N, Sitanggang ML (2021). The analysis of financial literacy and its impact on investment decisions: A study on generation Z in Jakarta. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis 9(1): 33-40. DOI: 10.35314/inovbiz.v9i1.1840. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Wee LLM, Goy SC (2022). The effects of ethnicity, gender and parental financial socialisation on financial knowledge among gen Z: The case of Sarawak, Malaysia. Int J Soc Econ 49(9): 1349-1367. DOI: 10.1108/IJSE-02-2021-0114. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Wongsowinoto F, Susanto S (2022). The effect of financial knowledge, technology, and behavioral control on student financial behavior. International Journal of Accounting Finance in Asia Pasific (IJAFAP) 5(3): 50-60. DOI: 10.32535/ijafap.v5i3.1879. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Worang J, Tulung JE, Pandowo MH (2022). The influence of financial literacy and financial inclusion on saving behavior in Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi 10(4): 893-902. DOI: 10.35794/emba.v10i4.43656. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.