Kontakt 2024, 26(3):285-292 | DOI: 10.32725/kont.2024.042

The perspective of cooperation between foster parents and the school social workers in elementary schoolsSociální vědy ve zdraví - původní práce

Barbora Faltová1, *, Adéla Mojžíšová1, Jana Holá2
1 University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, České Budějovice, Czech Republic
2 University of Pardubice, Faculty of Health Studies, Pardubice, Czech Republic

Goal: This study aims to discover the interest of foster parents in cooperating with the school social workers in elementary schools to support the children's school success during foster care.

Methods: The quantitative survey was based on a non-standardised questionnaire validated for comprehensibility and relevance by professionals in non-profit organisations who conducted a pilot survey with cooperating foster parents. The research group was created by purposive sampling (n = 102). Descriptive statistics and exploratory analysis methods were used to evaluate the obtained data.

Results: Foster parents are provided with expert advice by a non-profit organisation supporting foster families in social services, child rearing, education, and health. In schools, they use the entire spectrum of consulting services of pedagogical staff. They are somewhat satisfied with the support services provided, but show an interest in working with the school social worker to support the children's school success, health, and well-being.

Conclusion: The need to institutionalise the profession of a school social worker in a Czech primary school appears to be a desirable prospective support of a child's school success and healthy growth, and a necessary help for parents regarding health and social counselling and services, especially when dealing with challenging life situations associated with school attendance. The social worker's global role has already been institutionalised in many countries around the world.

Klíčová slova: Child in foster care; Foster care; School social worker; School success
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interest to declare.

Vloženo: 11. květen 2024; Revidováno: 23. červenec 2024; Přijato: 9. září 2024; Zveřejněno online: 12. září 2024; Zveřejněno: 24. září 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Faltová B, Mojžíšová A, Holá J. The perspective of cooperation between foster parents and the school social workers in elementary schools. Kontakt. 2024;26(3):285-292. doi: 10.32725/kont.2024.042.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Act No. 359/1999 Coll., o sociálně-právní ochraně dětí. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 111/1999.
  2. Act No. 561/2004 Coll., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky, částka 190/2004.
  3. Act No. 108/2006 Coll., o sociálních službách. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 37/2006.
  4. Avant DW (2014). The Role of School Social Workers in Implementation of Response to Intervention. School Social Work Journal (Follmer Group). 38(2): 11-31.
  5. Cutuli JJ (2022). School-based health centers as a context to engage and serve communities. Curr Opin Pediatr 34(1): 14-18. DOI: 10.1097/MOP.0000000000001086. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Decree No. 116/2011 Coll., vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 43/2011.
  7. Decree No. 147/2011 Coll., vyhláška kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 56/2011.
  8. Decree No. 473/2012 Coll., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 177/2012.
  9. Ding X, Lightfoot E, Berkowitz R, Guz S, Franklin C, DiNitto DM (2023). Characteristics and Outcomes of School Social Work Services: A Scoping Review of Published Evidence 2000-June 2022. School Ment Health 15(3): 787-811. DOI: 10.1007/s12310-023-09584-z. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Elswick SE, Cuellar MJ, Mason SE (2019). Leadership and School Social Work in the USA: A Qualitative Assessment. School Ment Health 11(3): 535-548. DOI: 10.1007/s12310-018-9298-8. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Franklin C, Kim JS, Tripodi SJ (2009). A Meta-Analysis of Published School Social Work Practice Studies: 1980-2007. Research on Social Work Practice 19(6): 667-677. DOI: 10.1177/1049731508330224. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Font SA, Gershoff ET (2020). Foster Care: How We Can, and Should, Do More for Maltreated Children. Soc Policy Rep 33(3): 1-40. DOI: 10.1002/sop2.10. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Forenza B, Eckhardt B (2020). Education, Training, Case, and Cause: A Descriptive Study of School Social Work. Children and Schools 42(2): 99-109. DOI:10.1093/cs/cdaa003. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Gherardi SA, Whittlesey-Jerome WK (2018). Role Integration through the Practice of Social Work with Schools. Children and Schools 40(1): 35-43. DOI: 10.1093/cs/cdx028. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Havlíková J (2019). České základní školy v měnící se společnosti: nazrála již doba na zavedení školní sociální práce? Sociální práce / Sociálna práca 19(5): 121-137.
  16. Hrušková M, Mrhálek T (2018). Risky behaviour in older school children. Kontakt 20(1): e81-e88. DOI: 10.1016/j.kontakt.2017.11.001. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hurjui E (2016). Ways to prevent and combat school failure. Scientific Research and Education In the Air Force 18(2): 557-560. DOI: 10.19062/2247-3173.2016.18.2.10. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Huxtable M (2022). A Global Picture of School Social Work in 2021. Int J Sch Soc Work 7(1): 1-27. DOI: 10.4148/2161-4148.1090. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Jacobsen ChB, Koustrup C, Sjö NM (2024). Attentive to learning? Supporting social workers' monitoring of learning skills in children placed in foster care. Child Youth Serv Rev 162: 107690. DOI: 10.1016/j.childyouth.2024.107690. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Jarolmen JA, Bautista-Thomas C (2023). School Social Work: A Direct Practice Guide, Waveland Press, 446 p.
  21. Jones JS, Goldring J (2022). Exploratory and Descriptive Statistics. SAGE Publications, 180 p. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Kjellgren M, Lilliehorn S, Markström U (2024). The counselling practice of school social workers in Swedish elementary schools. A focus group study. Nord Soc Work Res 14(1): 18-31. DOI: 10.1080/2156857X.2022.2041467 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Knotová D, et al. (2014). Školní poradenství, Praha: Grada, 264 p.
  24. Kolář Z, Šikulová R (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada, 200 p.
  25. Kolbe LJ (2019). School Health as a Strategy to Improve Both Public Health and Education. Annu Rev Public Health 40: 443-460. DOI: 10.1146/annurev-publhealth-040218-043727. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Koslouski JB, Stark K, Chafouleas SM (2023). Understanding and responding to the effects of trauma in the classroom: A primer for educators. Social and Emotional Learning Research, Practice and Policy 1: 100004. DOI: 10.1016/j.sel.2023.100004. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Marková M (2007). Effects of social support on the risk behaviour of adolescents. Kontakt 9(1): 137-140. DOI: 10.32725/kont.2007.016. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Matoušek O (2020). Dítě traumatizované v blízkých vztazích: manuál pro profesionály a rodiny. Prague: Portál, 208 p.
  29. Matoušek O (2022). Strategie a postupy v sociální práci. Prague: Portál, 528 p.
  30. Miller H, Bourke R, Dharan V (2021). Fostering success: young people's experience of education while in foster care. Int J Inclusive Educ 27(6): 689-703. DOI: 10.1080/13603116.2020.1867378. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic (2013). Informace k dohodám o výkonu pěstounské péče. [online] [cit. 2024-04-21]. Available from: d46b6072-7a41-22fc-4a5e-1f2eea0b29d4 (mpsv.cz)
  32. Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic (2023). Doprovázení osob pečujících, osob v evidenci a jim svěřených dětem: metodický materiál MPSV, 32 p.
  33. NASW - National Association of Social Workers (2012). NASW standards for school social work services. [online] [cit. 2024-03-21]. Available from: https://www.socialworkers.org/LinkClick.aspx?fleticket=1Ze4-9-Os7E%3D&portalid=0
  34. Navrátilová J, Navrátil P, Punová M (2021). The Well-being of Children and Young People: The Context of Social Services from the Perspective of the Capability Approach. Clin Soc Work Health Intervent 12(4): 49-61. DOI: 10.22359/cswhi_12_4_06. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Paton K, Gillam L, Warren H, Mulraney M, Coghill D, Efron D et al. (2022). How can the education sector support children's mental health? Views of Australian healthcare clinicians. PLoS One 17(1): e0261827. DOI: 10.1371/journal.pone.0261827. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Pazlarová H (2016). Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Prague: Portál, 256 p.
  37. Průcha J, Walterová E, Mareš J (2013). Pedagogický slovník, Prague: Portál, 400 p.
  38. Řezáč K (2022). Potencialita dětí v náhradní rodinné péči: ... od očekávání k autonomii. Západočeská univerzita v Plzni, 379 p. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Rollins W (2020). Social Worker-Client Relationships: Social Worker Perspectives. Aust Soc Work 73(4): 395-407. DOI: 10.1080/0312407X.2019.1669687. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Šámalová K, Vojtíšek P (2021). Sociální správa: organizace a řízení sociálních systémů. Prague: Grada, 456 p.
  41. Sears JA, Barton AL, Blevins M, Chambers CR (2023). Meeting the Mental Health and Behavioral Needs of Children and Youth in Rural Foster Care: The Role of Schools. Rural Spec Educ Q 42(4): 213-222. DOI: 10.1177/87568705231206848. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Smékalová E (2014). Školní psycholog ‒ Ohrožený druh? Současná situace ve školním poradenství v České republice. E-psychologie 8(4): 23-29.
  43. Testa D (2023). Interprofessional Collaboration: How Social Workers, Psychologists, and Teachers Collaborate to Address Student Wellbeing. Aust J Soc Work 1-14. DOI: 10.1080/0312407X.2023.2256703. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Vágnerová M (2012). Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Prague: Středisko náhradní rodinné péče, 181 p.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.