Kontakt 2024, 26(4):361-368 | DOI: 10.32725/kont.2024.046
Mandated work duties of students: situational analysis of the actors involvedSociální vědy ve zdraví - původní práce
- 1 University of Ostrava, Faculty of Social Studies, Department of Social Work, Ostrava, Czech Republic
- 2 University of Ostrava, Faculty of Social Studies, Department of Health and Social Studies, Ostrava, Czech Republic
Purpose: To comprehensively analyze the work duties of students from the Faculty of Social Studies at the University of Ostrava during the COVID-19 pandemic, focusing on the perspectives and discourses of those involved in managing the crisis.
Methods: Interpretive paradigm, qualitative strategies, situational analysis, questionnaire survey, semi-structured interview.
Results: The result is a presentation of the discourses of different actors involved in the students' work duties. The students felt dissatisfaction with their work duty and valued the experience gained. The public administration authorities perceived inconsistency in the practices between the political subdivisions and appreciated the students' motivation to help. Social service organisations pointed out an absence of a crisis management methodology.
Conclusion: Social work educators should prepare students for mandatory work duties during crises or emergencies, such as at that time ongoing pandemic. They should also offer compulsory elective courses that introduce students to nursing activities needed during work duties, such as general care, meal preparation, and communication with clients. Recommendations for social service organisations and public administration should focus on crisis management and mentoring.
Klíčová slova: COVID-19 in the Czech Republic; Situational analysis; Social work; Student; Work duty
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interest to declare.
Vloženo: 28. únor 2024; Revidováno: 23. červenec 2024; Přijato: 17. září 2024; Zveřejněno online: 11. říjen 2024; Zveřejněno: 17. prosinec 2024 Zobrazit citaci
Reference
- Act No. 110/1998 Coll., Ústavní zákon o bezpečnosti České republiky. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 39/1998.
- Act No. 108/2006 Coll., zákon o sociálních službách. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 37/2006.
- Act No. 240/2020 Coll., zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). In: Sbírka zákonů České republiky, částka 73/2000.
- Bryant A, Charmaz K (2007). The SAGE Handbook of Grounded Theory. SAGE Publications Ltd eBooks. DOI: 10.4135/9781848607941.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čermáková B, Kment Š, Gargulák K (2020). Dopady uzavření škol kvůli pandemii koronaviru: logický model. Otevřený analytický vstup. [The impact of school closures due to the coronavirus pandemic: Open analytical input: logic model]. Prague: EduIn. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.eduin.cz/wpcontent/uploads/2020/08/Dopady_uzavreni_skol_pandemie_koronaviru.pdf
- Chew QH, Wei KC, Vasoo S, Chua HC, Sim K (2020). Narrative synthesis of psychological and coping responses towards emerging infectious disease outbreaks in the general population: practical considerations for the COVID-19 pandemic. Singapore Med J 61(7): 350-356. DOI: 10.11622/smedj.2020046.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CSWE - Council on Social Work Education (2020). Social Work Student Perceptions: Impact of COVID-19 Pandemic on Educational Experience and Goals. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: file:///C:/Users/zstrakova/Downloads/Impact-of-Covid-19-Pandemic-on-Educational-Experience-and-Goals.pdf
- Davis A, Mirick RG (2021). COVID-19 and Social Work Field Education: A Descriptive study of students' experiences. J Soc Work Educ 57(sup1), 120-136. DOI: 10.1080/10437797.2021.1929621.
Přejít k původnímu zdroji...
- Duprey R (2020). The impact of a deadly pandemic on individual, society, economy and the world. Trafford Publishing, 272 p.
- Ferjenčík J (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši [Introduction to psychological research methodology: how to study the human soul]. Prague: Portál, 255 p.
- Garrett PM (2009). The 'Whalebone' in the (Social Work) 'Corset'? notes on Antonio Gramsci and social work educators. Soc Work Educ 28(5): 461-475. DOI: 10.1080/02615470802256402.
Přejít k původnímu zdroji...
- Glumbíková K (2020). Reflexivita v sociální práci s rodinami [Reflexivity in social work with families]. Prague: Grada Publishing, 176 p.
- Hendl J (2016). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace [Qualitative research: basic methods and applications]. Prague: Portál, 496 p.
- Horecký J (2021). Stal jsem se krizovým manažerem [I became a crisis manager]. Odborný časopis Sociální služby 22(6-7): 35-36.
- Horecký J, Švehlová A (2021). Pandemie covidu-19 a sociální služby 2020-2021 [The covid-19 pandemic and social services 2020-2021], 34 p. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.apsscr.cz/files/files/A4_FACT%20SHEETS%20PANDEMIE%20COVID-19.pdf
- Jouza L, Taranda P, Macháček I (2020). Zaměstnávání v období pandemie [Employment in a pandemic]. Poradce, 160 p.
- Kalenda J (2016). Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu [A missed opportunity: situational analysis in educational research]. Pedagogická orientace 26(3): 457-481. DOI: 10.5817/PedOr2016-3-457.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kliment P, Nádvorníková L (2020). Prvotní reflexe dopadu epidemie koronaviru na sociální služby v ČR [Initial reflection on the impact of the coronavirus epidemic on social services in the Czech Republic]. Fórum sociální práce FF UK, pp. 20-28.
- Kohls E, Baldofski S, Moelle, R, Klemm SL, Rummel-Kluge C (2021). Mental Health, Social and Emotional Well-Being, and Perceived burdens of university students during COVID-19 pandemic lockdown in Germany. Front Psychiatry 12: 643957. DOI: 10.3389/fpsyt.2021.643957.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kopecký P (2020). Pracovní povinnost studentů za časů pandemie Covid-19 [Students' work duty during the Covid-19 pandemic]. Prague: Karolinum. DOI: 10.14712/23366478.2021.19.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lusková D (2020). Blízká budoucnost v sociálních službách COVID optikou [The near future in social services through the COVID lens]. Odborný časopis Sociální služby 22(6-7): 27-28. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.apsscr.cz/media/sluzby/kampane/apss-cr-covid-news.pdf
- Ministry of Health of the Czech Republic (2011). Pandemický plán České republiky [Pandemic Plan of the Czech Republic]. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.mzcr.cz/pandemicky-plan-ceske-republiky/
- Miovský M (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu [Qualitative approach and methods in psychological research]. Prague: Grada Publishing, 332 p.
- MoLSA - The Ministry of Labour and Social Affairs (2020a). Doporučený postup č. 2/2020. Doporučený postup pro realizaci pozastavení činnosti denních stacionářů a dalších sociálních služeb [Recommended Practice No. 2/2020: Recommended Practice for the Implementation of the Suspension of Day
- Care Centres and Other Social Services]. MoLSA. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.mpsv.cz/documents/20142/1443715/doporučený+postup_stacionare_studenti.pdf/68a3d529-a791-3c88-2103-1f532ba093f2
- Morris ZA, Dragone E, Peabody C, Carr K (2020). Isolation in the midst of a pandemic: Social work students rapidly respond to community and field work needs. Soc Work Educ 39(8): 1127-1136. DOI: 10.1080/02615479.2020.1809649.
Přejít k původnímu zdroji...
- OSF - Open Society Foundations (2021). Dopady pandemie COVID-19 na neziskové organizace [Impact of the COVID-19 pandemic on NGOs]. OSF. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://osf.cz/publikace/dopady-pandemie-covid-19-na-neziskove-organizace-2021/
- Procházka J (2020). Postřehy z doby epidemie [Insights from the epidemic]. Odborný časopis Sociální služby 22(6-7): 28.
- Šefčík V, Tomek M, Hruška M (2009). Krizové řízení v MSP [Crisis management in SMEs]. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 181 p.
- Špiláčková M, Zegzulková VM, Glumbíková K, Rabasová P, Tichá I (2022). Performance of Volunteering and Work Duties during the Pandemic of Covid-19 in the Czech Republic: Lived Experience of Social Work Students. In: Baikady R, Sajid SM, Nadesan V, Islam MR (Eds). The Routledge Handbook of Field Work Education in Social Work. Routledge, 616 p.
Přejít k původnímu zdroji...
- Truhlářová Z, Havigerová JM, Haviger J (2021). Analýza dopadů pandemické zkušenosti na sociální pracovníky ve veřejné správě [Analysis of the impact of the pandemic experience on social workers in public administration]. MoLSA. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://figshare.com/articles/preprint/Anal_za_dopad_final_pdf/17105819/2
- Vrátná B (2020). Když studenti pomáhají [When students help]. University of Ostrava. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://alive.osu.cz/kdyz-studenti-pomahaji/
- Wahlquist C (2020). Coronavirus: union defends staff of Sydney aged care home after 'most' call in sick. The Guardian. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/coronavirus-union-defends-staff-of-sydney-aged-care-home-after-most-call-in-sick
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.