Kontakt 2005, 7(3-4):305-313 | DOI: 10.32725/kont.2005.059
Pracovní a životní spokojenost Sociálních pracovníků a Percepce rozvoje jejich profesních kompetencíZdravotně sociální vědy
Příspěvek se zabývá empirickým studiem vztahů mezi pracovní a životní spokojeností a percepcí rozvoje profesních kompetencí u souboru sociálních pracovnic. Pracovní spokojenost, stejně jako všechny složky životní spokojenosti u souboru sociálních pracovnic, mají globálně průměrnou úroveň, nižší úroveň je možné konstatovat pouze v oblasti spokojenosti se zdravím, s finanční situací a s vlastní osobou. Pracovně spokojenější sociální pracovnice se od méně spokojenějších sociálních pracovnic liší celkovou životní spokojeností i tím, že u sebe percipují vyšší úroveň všech sledovaných pracovních kompetencí.
Klíčová slova: pracovní spokojenost; životní spokojenost; profesní kompetence
Zveřejněno: 22. listopad 2005 Zobrazit citaci
Reference
- Arches, J.1991: Social structure, burnout, and job satisfaction. Social work, Vol. 36, No. 3, p. 202 - 206.
Přejít na PubMed...
- Armstrong, M. 1999: Personální management. Praha, Grada Publishing.
- Armstrong, M. 2002: Řízení lidských zdrojů. Praha, Grada Publishing.
- Bedrnová, E., Nový, I. a kol. 1998: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press.
- Central Council for Education and Training of Social Workers: Rules and requirements for the diploma in social work. CCETSW Paper 30, Revized Edition, London, CCETSW 1995.
- Duncan, C. 1995: Life and job satisfaction: A two-wave panel study. The Journal of Psychology, Vol. 129, Iss. 3, p. 261-266.
Přejít k původnímu zdroji...
- Havrdová, Z. 1999: Kompetence v praxi sociální práce. Metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha, Osmium.
- Knopp, R. 1994: Work values and job satisfaction. The Journal of Psychology. Vol. 128, Iss. 6, p. 683 - 688
Přejít k původnímu zdroji...
- Kubeš, M., Spillerová, D, Kurnický, R. 2004: Manažerské kompetence. Způsobilosti výjimečných manažerů. Praha, Grada Publishing.
- Mlčák, Z. 2004c: Stres a syndrom vyhaslosti v pomáhajících profesích. In: Paulík, K. (Ed.). Psychologické poradenství v sociální práci II. Ostrava, FF OU Ostrava, s. 19 - 37.
- Mlčák, Z. 2003: Temperament, syndrom vyhaslosti a sociální opora u vybraných skupin sociálních pracovníků. In: Svoboda, M., Humpolíček, P., Humpolíčková, J. (Eds.). Sociální procesy a osobnost. Brno, Psychologický ústav FF MU, s. 199 - 209.
- Mlčák, Z. 2004b: Vybrané osobnostní dimenze a syndrom vyhaslosti v profesi sociálních pracovníků. In: Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis, 212, FF OU, 2004b, č. 9, s. 52 - 66.
- Mlčák, Z. 2004a: Základní psychologické aspekty sociální práce: afiliace, empatie a prosociální chování. In: Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis, 212, FF OU, č. 9, s. 5 - 7.
- O'Hagan, K.(Ed). 1996: Competence in social work practice. A practical Guide for professionals. London, Jessica Kingsley Publisher.
- Rice, R.W., Near, J.P., Hunt, R.G. 1980: The job satisfaction/life satisfaction relationship: A review of research. Basic and Apllied Social Psychology, No. 1, p. 37 - 64.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rodná, K., Rodný, T. 2001: Dotazník životní spokojenosti. Praha, Testcentrum.
- Spencer, L., McClelland, D., Spencer, S. 1990: Competency Assesment Methods. Boston, Hay/Mc Ber Research Press.
- Spencer, L.M., Spencer, S.M. 1993: Competence at work. Models for superior performance. New York, John Wiley &Sons.
- Steiner, D.D., Truxillo, D.M. 1987: Another look at the job satisfaction-life satisfaction relationship: A test of the disagregation hypothesis. Journal of Occupaional behavior, Vol. 8, No. 1, p. 71-77.
Přejít k původnímu zdroji...
- Štikar, J., Rymeš, M., Riegel, K, Hoskovec, J. 2003: Psychologie ve světě práce. Praha, Karolinum.
- Tait, M., Padgett, M. Y., Baldwin, T. T.: Job and life satisfaction: A reevaluation of the strenght of the relationship and gender effects as a function on the date of the study. The Journal of Applied Psychology, Vol 74, p. 502-507.
- Vass, A. A. (Ed.) 2004: Social work competencies. Core knowledge, values and skills. London, SAGE Publications.
- Woodruff, Ch. 1992: What is meant by a competence? In: Boam, R., Sparrow, P.(eds.): Designing and acheiving competency. A competency-based approach to developing people and organizations. London, McGraw-Hill.