Kontakt 2008, 10(1):62-67 | DOI: 10.32725/kont.2008.008

Pojem osoba ve filozofické antropologiiZdravotně sociální vědy

Josef Dolista
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra filozofie a etiky v pomáhajících profesích

Autor článku vychází z dějinného aspektu na pojem osoby ve filozofii. Analyzuje díla citovaných autorů v textu a poukazuje na skutečnost, že filozofický pojem osoby vede životy lidí ke společenství, zatímco silné zdůraznění individualismu vede k atomizovanému způsobu života. V posledních letech se člověk intenzivně dotazuje po své hodnotě a smyslu žití. Nikdo jiný na světě než člověk si neklade tyto otázky po svém vlastním bytí, hledá sám sebe jako objekt pozorování a zkoumání. Vědomí člověka o sobě samém jej vede k otázce "kdo jsem"? Člověk se chce poznat jako bytost mezi druhými, odpovídá si na danou otázku uprostřed druhých, mezi kterými žije, ale i umírá. Úplnou a vyčerpávající definici člověka nelze nabídnout, protože člověk je neproniknutelné tajemství. Současná filozofie nechce nabízet jasné definice člověka, spíše si všímá fenomenologického popisu člověka. Do tohoto popisu patří pojmy komunikace, dialog a sdílení. Autor článku poukazuje na problematičnost definice Boethia a Tomáše Akvinského, dále pak vnímá rozdílnost v pokusech o definici člověka u M. Schelera, G. Marcela, J. Maritaina, M. Bubera, E. Lévinase a dalších filozofů. Zvláštní stručnou kapitolu věnuje autor pojetí člověka z pohledu Jana Sokola, současného pražského filozofa. Závěr práce cituje současného papeže Benedikta XVI., který ve svém Prohlášení k oslavě světového míru dne 1. 1. 2008 poukázal na význam bratrství a sesterství všech lidí na zemi.

Klíčová slova: pojem osoby ve filozofii; individualismus; společenství osob; význam filozofie pro etiku

Vloženo: 11. únor 2008; Přijato: 28. duben 2007; Zveřejněno online: 27. červen 2008; Zveřejněno: 27. červenec 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dolista J. Concept of person in philosophical anthropology. Kontakt. 2008;10(1):62-67. doi: 10.32725/kont.2008.008.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BOETHIUS. Liber de persona et duabus naturis contra Eutychen et Nestorium. In: PL 64, 1343 D.
  2. BUBER, M.: Der Mensch als Person. Heidelberg 1948, s. 165-170.
  3. BUBER, M.: Já a ty. Praha" MF 1969, s. 56-56.
  4. LÉVINAS, E.: Být pro druhého. Praha, 1997.
  5. LORENZINI, M.: L'uomo in quanto persona. L'antropologia di J. Maritain, Bologna, 1990.
  6. MARCEL, G.: Positions et approches concrètes du mystère ontologique. Lovaň a Paříž, 1949. 60 s.
  7. SCHELER, M.: Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. In: Gesammelte Werke, Bd. 2, Bern 1954, s. 397 ff; srov. tentýž, Die Stellung des Menschen im Kosmos, in: Gesammlete Werke, Bd. 9, Bern 1976, 31 s.
  8. SOKOL, J.: Filosofická antropologie Člověk jako osoba. Praha, 2002.