Kontakt 2008, 10(1):90-95 | DOI: 10.32725/kont.2008.013
Vzdělávání dětí s mentálním postižením se zaměřením na Jihočeský krajZdravotně sociální vědy
- Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Štítného 3, České Budějovice, Speciálně pedagogické centrum
Právo na vzdělání je jedním ze základních lidských práv a mělo by se bez rozdílu týkat všech občanů našeho státu. Ještě nedávno bylo toto právo některým občanům, zejména dětem s mentálním postižením, když ne přímo upíráno, tak alespoň hodně omezováno. Děti s těžším postižením byly často osvobozovány od povinné školní docházky a rodičům bylo doporučováno tyto děti umístit do ústavů, děti s lehčím typem mentálního postižení navštěvovaly zvláštní školy. Postupem času u nás došlo k velkým změnám ve speciálním školství a školství vůbec a všem dětem se otevřela cesta ke vzdělání. Tato cesta byla značně komplikovaná - na jedné straně se zavedením Rehabilitačního vzdělávacího programu umožnila vzdělávání i dětem s nejtěžším postižením, na druhé straně omezovala integraci dětí s mentálním postižením do běžných základních škol. V současné době mají všechny děti právo plnit povinnou školní docházku ve spádové škole. Pro mnoho z nich je však integrace do základní, eventuálně mateřské nebo střední školy možná teprve díky pedagogické asistenci, na tuto asistenci jsou však jen omezené finanční prostředky. Řešením není ani osobní asistence, kterou by hradili rodiče z příspěvku na péči. Je potřeba ještě mnoho jednání mezi ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a ministerstvem práce a sociálních věcí, jak tuto situaci vyřešit a kde nalézt potřebné finanční prostředky. Po ukončení jakéhokoliv typu základní školy mohou absolventi pokračovat dle svých možností ve studiu v některém učebním oboru či v některé praktické škole. V současné době je teoreticky zajištěna možnost vzdělávání pro všechny děti mateřskou školou počínaje a některým typem středního vzdělávání konče, nejsou však zajištěny dostatečné finanční prostředky; vzdělávání ve vybrané škole také často znemožňuje velká vzdálenost od místa bydliště.
Klíčová slova: mentální retardace; speciální školství; integrace; asistence
Vloženo: 25. leden 2008; Přijato: 26. březen 2008; Zveřejněno online: 27. červen 2008; Zveřejněno: 27. červenec 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Sdělení MŠMT č. j. 10 849/2004-24
- Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č.j. 13 710/2001-24
- ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace. 1. vydání. Praha: Portál, 2000.
- Vyhláška 291/1991 Sb., o základní škole
- Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
- Vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních
- Vyhláška č. 62/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
- Zákon 29/1984 Sb., o soustavě základních daných škol, středních škol a vyšších odborných škol
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném dělávání
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách