Kontakt 2008, 10(1):159-162 | DOI: 10.32725/kont.2008.022
Sociální podpora žáka se zdravotním postižením poskytovaná při přechodu ze školního do pracovního prostředíZdravotně sociální vědy
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra praxe a supervize
Klientům s mentálním postižením nabízí agentury pro podporované zaměstnávání komplex služeb zaměřených na podporu žáka se speciálními potřebami při přechodu ze školního do pracovního prostředí. V následujícím článku se autorka snaží popsat faktory ovlivňující výběr zaměstnání u žáka se zdravotním postižením a analyzovat činitele ovlivňující úspěšné působení žáka na pracovišti v rámci školní praxe. Na základě provedeného rozboru pak stanoví, jaká má být optimální podpora žáka se zdravotním postižením při přechodu do nového prostředí.
Vzhledem k charakteristice a cíli výzkumu byl zvolen kvalitativní výzkum - případová studie se žákem praktické školy oboru vzdělávání 78-62-C/001 Praktická škola jednoletá. V rámci případové studie byly provedeny rozhovory s uživatelem služeb, třídním učitelem žáka, zástupcem zaměstnavatele, spolupracovníky, pracovní konzultantkou a pracovní asistentkou. Údaje získané v rozhovorech doplňují data získaná pomocí obsahové analýzy dat ve složce klienta.
Z dat získaných v rozhovorech byl vytvořen tzv. verbatim. Záznamy byly označeny pod číselným kódem dle pořadí, ve kterém byly uskutečněny. Získaná data byla analyzována na menší počet jednotek a ty byly seskupeny do souvisejících kategorií (clustering). Validita výzkumu byla zajištěna pomocí techniky triangulace metod a zdrojů. Kontrola efektu výzkumníka byla prováděna pomocí dlouhodobé přítomnosti badatele v místě výzkumu a jeho včlenění do prostředí a současně byla ošetřena informováním respondentů o záměrech badatele.
Klíčová slova: klient s mentálním postižením; tranzitní program; sociální poradenství; sociální a pracovní rehabilitace
Vloženo: 10. březen 2008; Přijato: 30. duben 2008; Zveřejněno online: 27. červen 2008; Zveřejněno: 27. červenec 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Agentura Osmý den. Tranzitní program ZE ŠKOLY DO PRÁCE. [online]. [cit. 2006-03-26]. Dostupný z www: http://osmyden.jurta.cz/cs/index.php?action=pro-zajemce_tranzitni-program
- ČERMÁK, I., ŠTĚPANÍKOVÁ, I.: Kontrola validity dat v psychologickém výzkumu. Československá psychologie. 1998, č. 1, s. 50-62.
- DOOSE, S.: I want my dream: Personliche Zukunftsplanung. 1. vyd., Hamburg: Netzwerk People First Deutschland, 1996.
- HOHN, K.: Perspektivy, jednání a rozhodování různých aktérů v procesech přechodu ze školy do pracovního života. In: Bartoňová, M. (ed.): Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005 s. 8-18.
- HYNKOVÁ, J.: Některé aspekty další vzdělávací cesty žáků základní školy. Pedagogicko-psychologické poradenství: zpravodaj. 2004, č. 38, s. 77-83.
- RADATZ, J., KOENIG, F.: Arbeitsweltbezogene Bildungsbegleitung im Űbergangsfeld zwischen Schule und Beruf. Impulse: Zeitschrift der Bundesarbeitsgemeinschaft für Unterschtützte Bescheftigung. 2005, č. 36, s. 23-32.