Kontakt 2008, 10(1):159-162 | DOI: 10.32725/kont.2008.022

Sociální podpora žáka se zdravotním postižením poskytovaná při přechodu ze školního do pracovního prostředíZdravotně sociální vědy

Vladimíra Nechvátalová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra praxe a supervize

Klientům s mentálním postižením nabízí agentury pro podporované zaměstnávání komplex služeb zaměřených na podporu žáka se speciálními potřebami při přechodu ze školního do pracovního prostředí. V následujícím článku se autorka snaží popsat faktory ovlivňující výběr zaměstnání u žáka se zdravotním postižením a analyzovat činitele ovlivňující úspěšné působení žáka na pracovišti v rámci školní praxe. Na základě provedeného rozboru pak stanoví, jaká má být optimální podpora žáka se zdravotním postižením při přechodu do nového prostředí.
Vzhledem k charakteristice a cíli výzkumu byl zvolen kvalitativní výzkum - případová studie se žákem praktické školy oboru vzdělávání 78-62-C/001 Praktická škola jednoletá. V rámci případové studie byly provedeny rozhovory s uživatelem služeb, třídním učitelem žáka, zástupcem zaměstnavatele, spolupracovníky, pracovní konzultantkou a pracovní asistentkou. Údaje získané v rozhovorech doplňují data získaná pomocí obsahové analýzy dat ve složce klienta.
Z dat získaných v rozhovorech byl vytvořen tzv. verbatim. Záznamy byly označeny pod číselným kódem dle pořadí, ve kterém byly uskutečněny. Získaná data byla analyzována na menší počet jednotek a ty byly seskupeny do souvisejících kategorií (clustering). Validita výzkumu byla zajištěna pomocí techniky triangulace metod a zdrojů. Kontrola efektu výzkumníka byla prováděna pomocí dlouhodobé přítomnosti badatele v místě výzkumu a jeho včlenění do prostředí a současně byla ošetřena informováním respondentů o záměrech badatele.

Klíčová slova: klient s mentálním postižením; tranzitní program; sociální poradenství; sociální a pracovní rehabilitace

Vloženo: 10. březen 2008; Přijato: 30. duben 2008; Zveřejněno online: 27. červen 2008; Zveřejněno: 27. červenec 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nechvátalová V. Social support provided for handicapped pupils in their switch from school environment to occupational environment. Kontakt. 2008;10(1):159-162. doi: 10.32725/kont.2008.022.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Agentura Osmý den. Tranzitní program ZE ŠKOLY DO PRÁCE. [online]. [cit. 2006-03-26]. Dostupný z www: http://osmyden.jurta.cz/cs/index.php?action=pro-zajemce_tranzitni-program
  2. ČERMÁK, I., ŠTĚPANÍKOVÁ, I.: Kontrola validity dat v psychologickém výzkumu. Československá psychologie. 1998, č. 1, s. 50-62.
  3. DOOSE, S.: I want my dream: Personliche Zukunftsplanung. 1. vyd., Hamburg: Netzwerk People First Deutschland, 1996.
  4. HOHN, K.: Perspektivy, jednání a rozhodování různých aktérů v procesech přechodu ze školy do pracovního života. In: Bartoňová, M. (ed.): Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005 s. 8-18.
  5. HYNKOVÁ, J.: Některé aspekty další vzdělávací cesty žáků základní školy. Pedagogicko-psychologické poradenství: zpravodaj. 2004, č. 38, s. 77-83.
  6. RADATZ, J., KOENIG, F.: Arbeitsweltbezogene Bildungsbegleitung im Űbergangsfeld zwischen Schule und Beruf. Impulse: Zeitschrift der Bundesarbeitsgemeinschaft für Unterschtützte Bescheftigung. 2005, č. 36, s. 23-32.