Kontakt 2009, 11(1):175-177 | DOI: 10.32725/kont.2009.032

Specializační vzdělávání pro všeobecné sestry a porodní asistentky v komunitní péči e-learningemPotřeba rozvoje ošetřovatelské komunitní péče

Sylva Bártlová, Marie Marková
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství
Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, Brno

Na základě mezinárodního projektu "E-learning v komunitní péči" je připravován distanční specializační vzdělávací program pro sestry a porodní asistentky v komunitní péči. Tento projekt je realizován v programu Leonardo da Vinci a spolupracují na něm partneři ze Slovenska, Maďarska, Polska a Francie. Struktura vzdělávacího programu má modulární uspořádání. Připravovaný program bude pilotně testován na třiceti sestrách a třiceti porodních asistentkách v České republice, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Na základě analýzy, která byla provedena mezi výše uvedenými státy, lze říci, že komunitní péče se v těchto zemích vyvíjí zhruba na stejné úrovni a neexistují vzdělávací programy, které by pracovníky v této oblasti efektivně pro tuto práci připravovaly. Proto je reálný předpoklad plošné návaznosti a vzájemné prostupnosti studia a následných uznávání specializací v oblasti komunitní péče. Projekt reaguje na absenci vzdělávacích programů v oblasti poskytování služeb zaměřujících se na podporu a udržení zdraví u jedince a komunity. Specifickým cílem je vytvořit přirozenou návaznost a propojenost s modulovým způsobem specializačního vzdělávání v komunitní péči a zároveň nabídnout vhodnou alternativu pro studenty, kteří nemohou absolvovat běžnou formu výuky.
Jedná se o oblast zdravotní péče, které je v řadě vyspělých zemích věnována vysoká pozornost pro její nesporně velký společenský význam. Je proto potřeba připravit vzdělávací program pro všeobecné sestry a porodní asistentky takovou formou, aby byl efektivní a jednoduše dostupný pro všechny. Jednou z možností je realizovat vzdělávací program formou e-learningu.

Klíčová slova: e-learnig; komunitní péče; sestry; porodní asistentky

Vloženo: 6. říjen 2008; Přijato: 5. únor 2009; Zveřejněno: 27. květen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bártlová S, Marková M. Specialized education for nurses and midwives involved in community care by e-learning. Kontakt. 2009;11(1):175-177. doi: 10.32725/kont.2009.032.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BÁRTLOVÁ, S.: Analysis of the community nursing. Brno: NCO NZO, 2005, 12 s.
  2. GAZDÍKOVÁ, V.: Základy distančního elektronického vzdelávania. 1. vyd., Trnava: Pedagogická fakulta Trnavské univerzity, 2003, 64 s.
  3. POŠKUBKOVÁ, J., POSPÍŠIL, J.: Didaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. 1. vyd., Olomouc: UP v Olomouci, 2006. 150 s.
  4. PRŮCHA, J.: Akreditace v distančním vzdělávání. 1. vyd., Olomouc: Centrum distančního vzdělávání UP, 2003, 58 s.
  5. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky (2). Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 2002. 271 s.