Kontakt 2012, 14(3):340-352 | DOI: 10.32725/kont.2012.036

Jak rodinám kompenzovat sjednocení DPH: slevit pracujícím, nebo přidat nejchudším?Zdravotně sociální vědy - recenze

Petr Janský1,*, Klára Kalíšková2
1 Národohospodářský ústav AVČR, v. v. i., a Institut ekonomických studií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze
2 CERGE-EI, společné pracoviště Centra pro ekonomický výzkum a postgraduální vzdělání Univerzity Karlovy a Národohospodářského ústavu AVČR, v. v. i., Praha

Sociální a daňové politiky jsou v České republice provázány v řadě dimenzí včetně té redistribuční a tedy, že se významně podílejí na míře přerozdělování. V tomto článku analyzujeme konkrétní interakce sociálních a daňových politik s ohledem na změny míry přerozdělování a s důrazem na plánované změny daně z přidané hodnoty (DPH) a politik na podporu rodin a dětí. V hlavní části článku odhadujeme dopady kompenzací sjednocení sazeb DPH na 17,5 % rodinám s dětmi a vyhodnocujeme zvýšení slevy na dani za dítě o 150 Kč měsíčně od roku 2012 a jeho alternativy. Rozšiřujeme a navazujeme tak na odhady dopadů sjednocení DPH na 17,5 % ve studiích IDEA při CERGE-EI, které sníží reálné příjmy domácností v průměru dlouhodobě zhruba o 0,8 % a tedy 200 Kč za měsíc. Odhadujeme, že kompenzační opatření vlády by snížila podíl domácností negativně zasažených sjednocením DPH z 80 na 65 % a pokles reálných příjmů by rodinám s dětmi v průměru v podstatě kompenzoval (domácnosti s dětmi by v průměru ztratily 35 Kč měsíčně). Zvýšení slevy na dani za dítě však nedostatečně kompenzuje nejchudší rodiny, protože přispívá hlavně rodinám s pracujícími rodiči. Hlavní výhodou tohoto mechanismu je ale to, že celkově ovlivňuje velký podíl domácností s dětmi. Dále analyzujeme zvýšení přídavků na děti jako alternativní formu kompenzace rodin s dětmi. Ta by pozitivněji ovlivnila nejchudší rodiny, má však dopad na menší procento rodin s dětmi. Kombinace zvýšení slevy na dani za dítě o 120 Kč a přídavků na děti o 115 Kč umožňuje spojit výhody obou kompenzačních mechanismů při stejných nákladech pro státní rozpočet jako vládního návrhu zvýšení slevy na dani za dítě o 150 Kč. Tento kombinovaný návrh alespoň částečně kompenzuje 99 % všech rodin s dětmi a zároveň více než dostatečně chrání i nejchudší rodiny.

Klíčová slova: sociální politika; daňová politika; daň z přidané hodnoty; rodiny s dětmi; přídavky na děti; slevy na dani

Vloženo: 13. únor 2012; Přijato: 5. červen 2012; Zveřejněno: 27. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janský P, Kalíšková K. How to compensate families for the VAT unification: to reduce tax in employed people or to increase allowances in the poorest ones? Kontakt. 2012;14(3):340-352. doi: 10.32725/kont.2012.036.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Benešová R (2010). Hledání modelu péče o nesoběstačné rodinné členy. Kontakt, Praha. 12/4: 435-445. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Besley T, Rosen H (1999). Sales taxes and prices: an empirical analysis. National tax journal. 52/2: 157-178. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Budinský P, Valenčík R (2009). Teorie redistribučních systémů. Politická ekonomie. 5: 644-659. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Carbonnier C (2005). Is Tax Shifting Asymmetric: Evidence from French VAT reforms, 1995-2000. Jourdan Sciences Économiques (PSE), Paris, Working Paper, 34.
  5. Carbonnier C (2007). Who pays sales taxes? Evidence from French VAT reforms, 1987-1999. Journal of Public Economics. 91/5-6: 1219-1229. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Caspersen E, Metcalf G (1995). Is a value added tax progressive? Annual versus lifetime incidence measures. National Bureau of Economic Research, Working Paper 4387.
  7. Crawford I, Keen M, Smith S (2010). Value added tax and excises. In Institute for Fiscal Studies: Dimensions of Tax Design: The Mirrlees, Oxford University Press, Oxford, p. 275-362.
  8. Dušek L, Janský P (2011a). Dopady sjednocení sazeb DPH na 20 % na životní úroveň domácností. Studie think tanku IDEA při CERGE-EI, 12 s.
  9. Dušek L, Janský P (2011b). Jak by sjednocení DPH na 17,5 % dopadlo na domácnosti a veřejné rozpočty. Studie think tanku IDEA při CERGE-EI, 18 s.
  10. Dušek L, Janský P (2012). Návrhy daňových změn: kolik přidají veřejným rozpočtům? Ekonomická revue - Central European Review of Economic Issues. 15/1: 51-62. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hamermesh DS (1980). Factor market dynamics and the incidence of taxes and subsidies. The Quarterly Journal of Economics. 95/4: 751-764. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Höhne S (2008). Role dávek státní sociální podpory při redukci chudoby rodin s dětmi. FÓRUM sociální politiky. 2/5: 33-56.
  13. Izák V (2011). Vliv vládních výdajů a daní na ekonomický růst (empirická analýza). Politická ekonomie, Vysoká škola ekonomická. 2: 147-163. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Jahoda R (2004). Interakce sociálního a daňového systému a pracovní pobídky. Studie VÚPSV, v. v. i.
  15. Klazar S a kol. (2006). Zatížení spotřebního koše daněmi ze spotřeby v České republice. Závěrečná výzkumná zpráva na Vysoké škole ekonomické.
  16. Klazar S a kol. (2007). Dopad harmonizace sazeb DPH v ČR. Acta Oeconomica Pragensia. 15/1: 45-55. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kotlán I, Machová Z, Janíčková L (2011). Vliv zdanění na dlouhodobý ekonomický růst. Politická ekonomie. 2011/5: 638-658. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Lapáček M (2008). Solidarita, ekvivalence a příjmová nerovnost v českém sociálním systému. FÓRUM sociální politiky. 2/1: 6-14.
  19. OECD (2011). Taxing Wages 2009-2010. [online]. [cit. 2012-04-20]. Dostupné z: http://taxwatch.org.au/ssl/CMS/files_cms/219_OECD%20taxing%20wages.pdf
  20. Peltzman S (2000). Prices rise faster than they fall. Journal of Political Economy. 108/3: 466-502. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Poterba JM (1996). Retail price reactions to changes in state and local sales taxes. National Tax Journal. 49: 165-176. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Prušvic D, Přibyl J (2006). Komparace zatížení pracovních příjmů reprezentativních typů domácností zaměstnanců v České a Slovenské republice osobní důchodovou daní a příspěvky na sociální zabezpečení, VÚPSV, v. v. i.