Kontakt 2013, 15(2):165-172 | DOI: 10.32725/kont.2013.020
Jak hodnotí pracovníci úřadů práce svou pracovní zátěžZdravotně sociální vědy - původní práce
- Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, katedra psychologie
Tento příspěvek se zabývá subjektivním vnímáním pracovní zátěže zaměstnanců úřadů práce zabývajících se přímo klienty a jejich problémy. Cílem příspěvku je postihnout, jak tito pracovníci, které lze vzhledem k charakteru jejich pracovních povinností řadit do skupiny pomáhajících profesí, pociťují svou pracovní zátěž vůbec, jak subjektivně hodnotí a prožívají změny na svém pracovišti a v pracovní náplni související s reformou veřejné správy a jak se snaží s nároky své práce vyrovnat. Výzkum byl realizován v únoru a březnu 2012 na úřadech práce v ČR. Respondenty (N = 150, průměrný věk 39,23 let; průměrná doba působení na úřadu práce 12,5 roku) byli zaměstnanci úřadů práce pracující přímo s klienty. Použitou metodou byl inventář tvořený sedmi položkami, z nichž 3 zjišťují subjektivní hodnocení pracovní a mimopracovní zátěže a srovnání pracovní náročnosti zaměstnání v komparaci s jinými profesemi na pětibodových škálách Lickertova typu. Další položky se vztahují k hlavním zdrojům zvýšené pracovní zátěže, ke způsobům voleným pro její zvládání a k hodnocení předností a nedostatků provedené reformy dotýkající se činnosti úřadů práce. Z výsledků vyplývá, že respondenti posuzují svou vlastní pracovní zátěž jako relativně vysokou (vyšší než zátěž mimo zaměstnání i než zátěž v jiných srovnatelných profesích). K hlavním zdrojům zátěže ve své práci řadí nedostatek volného času, konflikty s kolegy, problémy s technikou. Nelze vyloučit, že se do pocitu vysoké pracovní zátěže na úřadech práce promítá i hodnocení uskutečněných reforem na úřadech práce, na nichž řada respondentů neshledala žádné pozitivní výsledky. Převažovaly kritické připomínky (nepřipravený software, nedostatek pracovníků, chyby v realizaci) nad konstatováním kladů (jedno výplatní místo). Ke zvládání zátěže volí respondenti nejčastěji odpočinek, kontakt s členy rodiny a přáteli, sport a další oblíbené zájmové aktivity.
Klíčová slova: pomáhající profese; pracovní zátěž; stres; zvládání zátěže; úřad práce
Vloženo: 6. září 2012; Přijato: 14. únor 2013; Zveřejněno: 18. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Hartl J, Hartlová H (2004). Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-569-1.
- Hladký A a kol. (1993). Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: UK. 172 s. ISBN 80-7066-784-2.
- Lazarus RS (1966). Psychological stress and coping process. New York: McGraw-Hill.
- Paulík K (2001). K otázce subjektivní náročnosti sociální práce. Kontakt. 3: 86-90. ISSN 1212-4117.
- Paulík K (2005). Ženy a muži v sociální práci. In: Heller D, Procházková J, Sobotková I (ed.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů: polarita a vzájemné obohacování. Sborník příspěvků, 6 s., dostupné na CD-ROMu. Olomouc: UP. ISBN 80-244-1059-1.
- Paulík K (2006). K otázce zvládání pracovních nároků v sociální práci. Kontakt. 8: 292-300. ISSN 1804-7122.
Přejít k původnímu zdroji...
- Paulík K (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2959-6.
- Tichý M (2011). Zvládání zátěže u pracovníků pomáhajících profesí. Dizertační práce. Ostrava: OU FF.