Kontakt 2018, 20(4):e333-e339 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2018.10.003

Zdravotní gramotnost matek v prvním roce mateřství - interpretativní mapa expertůOšetřovatelství - původní práce

Kateřina Ivanováa, Ivana Oleckáb,*, Barbora Vencovác, Lubica Juríčkováa
a Univerzita Palackého v Olomouci, Lékařská fakulta, Ústav veřejného zdravotnictví, Olomouc, Česká republika
b Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav zdravotnických věd, Zlín, Česká republika
c Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky, Praha, Česká republika

Dětství má pro zdraví lidí zásadní význam, proto je nezbytné, aby děti mohly žít v příznivých a bezpečných podmínkách. Jednou z takových podmínek je výše zdravotní gramotnosti jejich matek. Cílem výzkumu bylo upřesnit a doplnit obsah zdravotní gramotnosti matek v prvním roce mateřství o zkušenosti a názory expertů. Data byla získána nestrukturovanými rozhovory s experty (n = 12) z oblasti medicíny, ošetřovatelství, sociální práce, pedagogiky, sociologie a andragogiky a analyzována a popsána podle tematické interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). V interpretativním rámci (mapě) expertního pojetí mateřské zdravotní gramotnosti jsou jako klíčové kontexty stanoveny fenomény "láska, vztahy, zájem", které v určité podobě zmiňují všichni experti. Tematicky nasycených fenoménů bylo stanoveno 6 a jsou jimi: 1) začít ve škole; 2) chybějící rodová zkušenost; 3) matka v pohodě; 4) vědět, na koho se obrátit; 5) matka jako partner lékaře; 6) pozor na extrémy.
Základním kontextem zdravotní gramotnosti matek jsou vztahy: láska matky k dítěti, její zájem o dítě a láskyplné otcovství. Takové vztahy podporují psychickou pohodu matky.

Klíčová slova: zdravotní gramotnost; matky; děti do jednoho roku života; experti; normativní pojetí; interpretativní pojetí

Vloženo: 30. červen 2018; Revidováno: 29. srpen 2018; Přijato: 3. říjen 2018; Zveřejněno: 30. listopad 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ivanová K, Olecká I, Vencová B, Juríčková L. Health literacy of mothers in the first year of motherhood - Expert interpretation map. Kontakt. 2018;20(4):e333-339. doi: 10.1016/j.kontakt.2018.10.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kickbusch IS. Health literacy: addressing the health and education divide. Health Promot Int 2001;16(3):289-97. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Nutbeam D. Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promot Int 2000;15(3):259-67. Přejít k původnímu zdroji...
  3. CDC (National Center for Health Statistics). Healthy people 2010. Infant Mortality. Page last reviewed; 2018. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: https://www.cdc.gov/reproductivehealth/maternalinfanthealth/infantmortality.htm
  4. Riveros JE, Martins FT, Mobarec EM. La Alfabetización de la Salud en el Sistema de Salud Pública en Chile. Santiago, Chile; 2008. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2008/escoda_j/sources/escoda_j.pdf
  5. Renkert S, Nutbeam D. Opportunities to improve maternal health literacy through antenatal education: an exploratory study. Health Promot Int 2001;16(4):381-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Holčík J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. In: Výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem. Brno; 2011. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/38/texty/sbornik_cze.pdf
  7. Wilkinson R, Marmot M. (Eds). Social determinants of Health: The Solid facts. 2nd ed. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2003. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/108082/e59555.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  8. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha: MZ ČR; 2001.
  9. Langhamrová J. Vývoj kojenecké úmrtnosti v České republice v letech 1950-2011. In: Reprodukce lidského kapitálu - vzájemné vazby a souvislosti 9. a 10. prosinec 2013. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: https://kdem.vse.cz/resources/relik13/sbornik/download/pdf/137-Langhamrova-Jana-paper.pdf
  10. Ivanova K, Olecka I, Dobiaš M, Lemrova A, Klugar M, Mihal V. Characteristics of Mothers Whose Infants Died of Suffocation. Eur J Public Health 2017;27 (Suppl. 3):507. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Olecká I, Ivanová K, Mihál V. Pilotní studie potřeb prvorodiček s dítětem v symbiotickém období života v oblasti zdravotní gramotnosti. Profese online 2016;9(2):9-17.
  12. Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Ministerstvo zdravotnictví ČR; 2002. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: https://www.databaze-strategie.cz/cz/mzd/strategie/zdravi-21?typ=struktura
  13. Usnesení vlády č. 1046/2002 ze dne 30. října 2002 č. 1046 k Dlouhodobému programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky Zdraví pro všechny v 21. století. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://www.khsolc.cz/files/091Usneseni_vlady_CR_c_1046.pdf
  14. Maříková H. Mateřství, rodina a práce z pohledu matek malých dětí. Gender, rovné příležitosti, výzkum 2008;8(2):45-55.
  15. Wilhelmová R, Hrubá D. Determinanty zdravotní gramotnosti těhotných žen. Praktická gynekologie 2013;17(3):244-51.
  16. Kempner N. Health Literacy in a Changing World. The Patient's Network. International Alliance of Patients' Organizations (IAPO) 2003;(18):16-17.
  17. Olecká I, Ivanová K. Health literacy of primiparae in the first six months of maternity - review. Cent Eur J Nurs Midw 2016;7(3):494-503. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Smith JA, Osborn M. Qualitative Psychology, 2nd ed. Sage, London (Chapter 4); 2008.
  19. Pietkiewicz I, Smith JA. A practical guide to using Interpretative Phenomenological Analysis in qualitative research psychology. Psychol J 2014;20(1):7-14. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Smith JA, Flowers P, Larkin M. Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research. London: Sage; 2009.
  21. Pringle A, Browning M, Cowen PJ, Harmer CJ. A cognitive neuropsychological model of antidepressant drug action. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2011;35(7):1586-92. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Save the Children, State of the World's Mothers. Save the Children, Westport, CT, USA; 2000. [online] [cit. 2018-07-26]. Dostupné z: www.SavetheChildren.org
  23. Desai S, Soumya A. Maternal Education and Child Health: Is there a strong causal relationship? Demography 1998;35(1):71-81. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Wu Song F, West JE, Lundy L, Dahmen NS. Women, Pregnancy, and Health Information Online: The Making of Informed Patients and Ideal Mothers. Gender and Society 2012;26(5):773-98. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Parker RM, Baker DW, Williams MV, Nurss JR. The test of functional health literacy in adults: a new instrument for measuring patients' literacy skills. J Gen Inter Med 1995;10(10):537-41. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Kaňová P, Holčík J. Zdravotní gramotnost pohledem studentů LF MU v Brně. Zdravotnictví v ČR 2006;9(4):160 -2.
  27. Carolan M. Health literacy and the information needs and dilemmas of first-time mothers over 35 years. J Clin Nurs 2007;16(6):1162-72. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Olecká I, Ivanová K, Hanák P, Juríčková L. Konstruování významového rámce zdravotní gramotnosti matek s dítětem v symbiotickém období. In: 6. olomoucká sociologická konference; 2016. [online] [cit. 2018-07-26]. Dostupné z: http://www.ksoc.upol.cz/fileadmin/ksa/konference-sociologie-2016/PREZENTACE/PREZENTACE_07/Olecka_Konstruovani_vyznamoveho_ramce_zdravotni_gramotnosti_matek_s.pdf