Kontakt 2018, 20(4):e333-e339 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2018.10.003
Zdravotní gramotnost matek v prvním roce mateřství - interpretativní mapa expertůOšetřovatelství - původní práce
- a Univerzita Palackého v Olomouci, Lékařská fakulta, Ústav veřejného zdravotnictví, Olomouc, Česká republika
- b Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav zdravotnických věd, Zlín, Česká republika
- c Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky, Praha, Česká republika
Dětství má pro zdraví lidí zásadní význam, proto je nezbytné, aby děti mohly žít v příznivých a bezpečných podmínkách. Jednou z takových podmínek je výše zdravotní gramotnosti jejich matek. Cílem výzkumu bylo upřesnit a doplnit obsah zdravotní gramotnosti matek v prvním roce mateřství o zkušenosti a názory expertů. Data byla získána nestrukturovanými rozhovory s experty (n = 12) z oblasti medicíny, ošetřovatelství, sociální práce, pedagogiky, sociologie a andragogiky a analyzována a popsána podle tematické interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). V interpretativním rámci (mapě) expertního pojetí mateřské zdravotní gramotnosti jsou jako klíčové kontexty stanoveny fenomény "láska, vztahy, zájem", které v určité podobě zmiňují všichni experti. Tematicky nasycených fenoménů bylo stanoveno 6 a jsou jimi: 1) začít ve škole; 2) chybějící rodová zkušenost; 3) matka v pohodě; 4) vědět, na koho se obrátit; 5) matka jako partner lékaře; 6) pozor na extrémy.
Základním kontextem zdravotní gramotnosti matek jsou vztahy: láska matky k dítěti, její zájem o dítě a láskyplné otcovství. Takové vztahy podporují psychickou pohodu matky.
Klíčová slova: zdravotní gramotnost; matky; děti do jednoho roku života; experti; normativní pojetí; interpretativní pojetí
Vloženo: 30. červen 2018; Revidováno: 29. srpen 2018; Přijato: 3. říjen 2018; Zveřejněno: 30. listopad 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Kickbusch IS. Health literacy: addressing the health and education divide. Health Promot Int 2001;16(3):289-97.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nutbeam D. Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promot Int 2000;15(3):259-67.
Přejít k původnímu zdroji...
- CDC (National Center for Health Statistics). Healthy people 2010. Infant Mortality. Page last reviewed; 2018. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: https://www.cdc.gov/reproductivehealth/maternalinfanthealth/infantmortality.htm
- Riveros JE, Martins FT, Mobarec EM. La Alfabetización de la Salud en el Sistema de Salud Pública en Chile. Santiago, Chile; 2008. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2008/escoda_j/sources/escoda_j.pdf
- Renkert S, Nutbeam D. Opportunities to improve maternal health literacy through antenatal education: an exploratory study. Health Promot Int 2001;16(4):381-8.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Holčík J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. In: Výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem. Brno; 2011. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/38/texty/sbornik_cze.pdf
- Wilkinson R, Marmot M. (Eds). Social determinants of Health: The Solid facts. 2nd ed. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2003. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/108082/e59555.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha: MZ ČR; 2001.
- Langhamrová J. Vývoj kojenecké úmrtnosti v České republice v letech 1950-2011. In: Reprodukce lidského kapitálu - vzájemné vazby a souvislosti 9. a 10. prosinec 2013. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: https://kdem.vse.cz/resources/relik13/sbornik/download/pdf/137-Langhamrova-Jana-paper.pdf
- Ivanova K, Olecka I, Dobiaš M, Lemrova A, Klugar M, Mihal V. Characteristics of Mothers Whose Infants Died of Suffocation. Eur J Public Health 2017;27 (Suppl. 3):507.
Přejít k původnímu zdroji...
- Olecká I, Ivanová K, Mihál V. Pilotní studie potřeb prvorodiček s dítětem v symbiotickém období života v oblasti zdravotní gramotnosti. Profese online 2016;9(2):9-17.
- Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Ministerstvo zdravotnictví ČR; 2002. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: https://www.databaze-strategie.cz/cz/mzd/strategie/zdravi-21?typ=struktura
- Usnesení vlády č. 1046/2002 ze dne 30. října 2002 č. 1046 k Dlouhodobému programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky Zdraví pro všechny v 21. století. [online] [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://www.khsolc.cz/files/091Usneseni_vlady_CR_c_1046.pdf
- Maříková H. Mateřství, rodina a práce z pohledu matek malých dětí. Gender, rovné příležitosti, výzkum 2008;8(2):45-55.
- Wilhelmová R, Hrubá D. Determinanty zdravotní gramotnosti těhotných žen. Praktická gynekologie 2013;17(3):244-51.
- Kempner N. Health Literacy in a Changing World. The Patient's Network. International Alliance of Patients' Organizations (IAPO) 2003;(18):16-17.
- Olecká I, Ivanová K. Health literacy of primiparae in the first six months of maternity - review. Cent Eur J Nurs Midw 2016;7(3):494-503.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith JA, Osborn M. Qualitative Psychology, 2nd ed. Sage, London (Chapter 4); 2008.
- Pietkiewicz I, Smith JA. A practical guide to using Interpretative Phenomenological Analysis in qualitative research psychology. Psychol J 2014;20(1):7-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith JA, Flowers P, Larkin M. Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research. London: Sage; 2009.
- Pringle A, Browning M, Cowen PJ, Harmer CJ. A cognitive neuropsychological model of antidepressant drug action. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2011;35(7):1586-92.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Save the Children, State of the World's Mothers. Save the Children, Westport, CT, USA; 2000. [online] [cit. 2018-07-26]. Dostupné z: www.SavetheChildren.org
- Desai S, Soumya A. Maternal Education and Child Health: Is there a strong causal relationship? Demography 1998;35(1):71-81.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wu Song F, West JE, Lundy L, Dahmen NS. Women, Pregnancy, and Health Information Online: The Making of Informed Patients and Ideal Mothers. Gender and Society 2012;26(5):773-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- Parker RM, Baker DW, Williams MV, Nurss JR. The test of functional health literacy in adults: a new instrument for measuring patients' literacy skills. J Gen Inter Med 1995;10(10):537-41.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kaňová P, Holčík J. Zdravotní gramotnost pohledem studentů LF MU v Brně. Zdravotnictví v ČR 2006;9(4):160 -2.
- Carolan M. Health literacy and the information needs and dilemmas of first-time mothers over 35 years. J Clin Nurs 2007;16(6):1162-72.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Olecká I, Ivanová K, Hanák P, Juríčková L. Konstruování významového rámce zdravotní gramotnosti matek s dítětem v symbiotickém období. In: 6. olomoucká sociologická konference; 2016. [online] [cit. 2018-07-26]. Dostupné z: http://www.ksoc.upol.cz/fileadmin/ksa/konference-sociologie-2016/PREZENTACE/PREZENTACE_07/Olecka_Konstruovani_vyznamoveho_ramce_zdravotni_gramotnosti_matek_s.pdf