Kontakt 2021, 23(1):52-57 | DOI: 10.32725/kont.2020.035

Požadavky na učitele v kontextu postgraduálního ošetřovatelského vzdělávání: polské zkušenostiOšetřovatelství - původní práce

Dorota Ozga1*, Wioletta Mędrzycka-Dąbrowska2, Aleksandra Gutysz-Wojnicka3, Asta Heikkilä4, Leena Salminen4
1 University of Rzeszow, College of Medical Sciences, Institute of Health Sciences, Rzeszow, Poland
2 Medical University in Gdansk, Department of Anaesthesiology Nursing and Intensive Care, Gdansk, Poland
3 University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Collegium Medicum, School of Public Health, Olsztyn, Poland
4 University of Turku, Department of Nursing Science, Turku, Finland

Pro dosažení vysoce kvalitního ošetřovatelského vzdělání založeného na důkazech jsou kompetence vzdělavatelů zdravotních sester a spolupráce s vedoucími sester a mentory zásadní. Profese vzdělavatele zdravotních sester má důvěru veřejnosti a vyžaduje integraci dovedností, postojů, standardů a teoretických znalostí i povědomí o individuálních, organizačních a sociálních okolnostech. Data byla shromážděna pomocí strukturovaného dotazníku (Nástroj pro hodnocení požadavků zdravotní sestry), který byl rozeslán e-mailem. Hodnocení profesních kompetencí respondentů a celkové hodnocení odpovídalo jejich věku. Starší respondenti dosáhli vyššího skóre v profesních a pedagogických kompetencích, osobnostních faktorech a vyššího obecného skóre ERNT (p = 0,019). Nejnižší skóre bylo uděleno za pedagogické kompetence - což ukazuje, že postgraduální vzdělávání by mělo být v tomto ohledu pečlivěji sledováno. Nástroj pro hodnocení požadavků vzdělavatele sester (ERNT) určený pro potřeby vzdělávání sester lze implementovat také do hodnocení postgraduálního vzdělávání sester a porodních asistentek.

Klíčová slova: polská verze ERNT; postgraduální vzdělávání sester; psychometrické vlastnosti

Vloženo: 28. květen 2020; Revidováno: 20. červenec 2020; Přijato: 21. září 2020; Zveřejněno online: 29. září 2020; Zveřejněno: 3. březen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ozga D, Mędrzycka-Dąbrowska W, Gutysz-Wojnicka A, Heikkilä A, Salminen L. Requirements for teachers in the context of postgraduate nursing education: Polish experiences. Kontakt. 2021;23(1):52-57. doi: 10.32725/kont.2020.035.
Stáhnout citaci

Přílohy

Stáhnout souborKONT_Ozga_622_035_appendix.pdf

Velikost: 360.81 kB

Reference

  1. Act on professions of nurse and midwife (2011), with subsequent changes (in Polish). [online] [cit. 2020-08-31]. Available at: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111741039/U/D20111039Lj.pdf
  2. Aiken LH, Clarke SP, Cheung RB, Sloane DM, Silber JH (2003). Educational levels of hospital nurses and surgical patient mortality. JAMA 290(12): 1617-1623. DOI: 10.1001/jama.290.12.1617. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Baxter R, Edvardsson D (2018). Impact of a critical care postgraduate certificate course on nurses' self-reported competence and confidence: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today 65: 156-161. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.03.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Centre of Postgraduate Education of Nurses and Midwives (2017a). Training programme for the specialist training in anaesthesia and intensive care nursing. Warsaw (in Polish). [online] [cit. 2020-05-26]. Available at: http://www.ckppip.edu.pl/uploads/docs/Programy_ksztalcenia/Szkolenia%20specjalizacyjne_1/Pi el%C4%99gniarstwo%20anestezjologiczne%20i%20intensywnej%20opieki.pdf
  5. Centre of Postgraduate Education of Nurses and Midwives (2017b). Training programme for the specialised course on cardiopulmonary resuscitation. Warsaw (in Polish). [online] [cit. 2020-04-27]. Available at: http://www.ckppip.edu.pl/uploads/docs/Programy_ksztalcenia/kursy_specjalistyczne_3/Resuscytacja%20krazeniowo-oddechowa.pdf
  6. Doughty L, McKillop A, Dixon R, Sinnema C (2018). Educating new graduate nurses in their first year of practice: The perspective and experiences of the new graduate nursesand the director of nursing. Nurse Educ Pract 30: 101-105. DOI: 10.1016/j.nepr.2018.03.006 . Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Gardner A, Gardner G, Coyer F, Gosby H ( 2016). Educating for health service reform: clinical learning, governance and capability - a case study protocol. BMC Nurs 15: 32. DOI: 10.1186/s12912-016-0152-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Göncz L (2017). Teacher personality: a review of psychological research and guidelines for a more comprehensive theory in educational psychology. Open Review of Educational Research (4)1: 75-95. DOI: 10.1080/23265507.2017.1339572. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Heikkilä A, Hupli M, Katajisto J, Leino-Kilpi H (2018). Finnish graduating nursing students' research utilization competence. J Nurs Educ Pract 8(8): 119-127. DOI: 10.5430/jnep.v8n8p119. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Ilic D, Harding J, Allan C, Diug B (2016). What are the attributes of a good health educator? Int J Med Educ 7: 206-211. DOI: 10.5116/ijme.5765.0b6a. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Kinsella D, Fry M, Zecchin A (2018). Motivational factors influencing nurses to undertake postgraduate hospital-based education. Nurse Educ Pract 31: 54-60. DOI: 10.1016/j.nepr.2018.04.011. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Koivula M, Tarkka MT, Simonen M, Katajisto J, Salminen L (2011). Research utilization among nursing teachers in Finland: a national survey. Nurs Educ Today 31(1): 24-30. DOI: 10.1016/j.nedt.2010.03.008. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. McKillop A, Doughty L, Atherfold Ch, Shaw K (2016). Reaching their potential: Perceived impact of a collaborative academic-clinical partnership programme for early career nurses in New Zealand. Nurs Educ Today 36: 145-151. DOI: 10.1016/j.nedt.2015.09.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Mikkonen K, Ojala T, Sjögren T, Piirainen A, Koskinen C, Koskinen M, et al. (2018). Competence areas of health science teachers - a systematic review of quantitative studies. Nurs Educ Today 70: 77-86. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.08.017. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Mogan J, Knox JE (1987). Characteristics of 'best' and 'worst' clinical teachers as perceived by university nursing faculty and students. J Adv Nurs 12(3): 331-337. DOI: 10.1111/j.1365-2648.1987.tb01339.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Ng L, Eley R, Tuckett A (2016). Exploring factors affecting registered nurses' pursuit of postgraduate education in Australia. Nurs Health Sci 18(4): 435-441. DOI: 10.1111/nhs.12289. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Numminen O, van der Arend A, Leino-Kilpi H (2009). Nurse educators' and nursing students' perspectives on teaching codes of ethics. Nurs Ethics 16(1): 69-82. DOI: 10.1177/0969733008097991. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Nyhagen R, Strøm A (2016). Postgraduate students' perceptions of high-quality precepting in critical care nursing. Nurs Educ Pract 21: 16-22. DOI: 10.1016/j.nepr.2016.09.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Oermann MH, Yarbrough SS, Saewert KJ, Ard N, Charasika ME (2009). Clinical evaluation and grading practices in schools of nursing: national survey findings part II. Nurs Educ Perspect 30(6): 352-357.
  20. Ordinance of the Minister of Health no. 497, on the type and scope of preventive, diagnostic, therapeutic and rehabilitation services provided by a nurse or a midwife independently
  21. without a doctor's order (2017) (in Polish). [online] [cit. 2031-08-31]. Available at: http://www.oipip.pila.pl/images/rozp._MZ_497.pdf
  22. Pitkänen S, Kääriäinen M, Oikarainen A, Tuomikoski AM, Elo S, Ruotsalainen H, et al. (2018). Healthcare students' evaluation of the clinical learning environment and supervision - a cross-sectional study. Nurse Educ Today 62: 143-149. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.01.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Rautiainen E, Vallimies-Patomäki M (2016). A review of the organization, regulation, and financing practices of postgraduate education in clinical nursing in 12 European countries. Nurse Educ Today 36: 96-104. DOI: 10.1016/j.nedt.2015.08.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Salminen L (2000). Hoitotyön opettajan muotokuva - opettajaan kohdistuvat vaatimukset ja niiden arvionti [Portrait of a nurse teacher - requirements for teachers evaluated]. Doctoral dissertation. Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. C Osa - Tom. 158. Scripta Lingua Fennica Edita. Turku.
  25. Salminen L, Melender HL, Leino-Kilpi H (2009). The competence of student nurse teachers. Int J Nurs Educ Scholars 6(1): 35. DOI: 10.2202/1548-923X.1803. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Salminen L, Minna S, Sanna K, Jouko K, Leino-Kilpi H (2013). The competence and the cooperation of nurse educators. Nurs Educ Today 33(11): 1376-1381. DOI: 10.1016/j.nedt.2012.09.008. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H (2010). Future challenges for nursing education - European perspective. Nurs Educ Today 30(3): 233-238. DOI: 10.1016/j.nedt.2009.11.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Scully NJ (2011). The theory-practice gap and skill acquisition: an issue for nursing education. Collegian. 18(2): 93-98. DOI: 10.1016/j.colegn.2010.04.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Ślusarska B, Zarzycka D, Dobrowolska B, Marcinowicz L, Nowicki G (2018). Nursing education in Poland - The past and the new development perspectives. Nurs Educ Pract 31: 118-125. DOI: 10.1016/j.nepr.2018.05.010. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Wangensteen S, Finnbackk E, Adolfsson A, Kristjansdottir G, Roodbol P, Ward H, Fagerström E (2018). Postgraduate nurses' self-assessment of clinical competence and need for further training. A European cross-sectional survey. Nurs Educ Today 62: 101-106. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.12.020. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. WHO (2016). Nurse educator core competencies. [online] [cit. 2019-12-20]. Available at: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/nurse_educ_core_competencies/en/
  32. Zamanzadeh V, Jasemi M, Valizadeh L, Keogh B, Taleghani F (2015). Effective factors in providing holistic care: a qualitative study. Indian J Palliat Care 21(2): 214-224. DOI: 10.4103/0973-1075.156506. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. Zlatanovic T, Havnes A, Mausethagen S (2017). A Research Review of Nurse Teachers' Competencies. Vocations and Learning 10: 201-233. DOI: 10.1007/s12186-016-9169-0. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.