Kontakt 2022, 24(4/2022):346-353 | DOI: 10.32725/kont.2022.042

Co formuje zájem studentů o práci v různých zdravotnických zařízeních? Případová studie studentů dietologie ve SlovinskuSociální vědy ve zdraví - původní práce

Katarina Babnik1, Darja Barlič Maganja2, Tadeja Jakus2, Mojca Stubelj2, Tamara Poklar Vatovec2, *
1 University of Ljubljana, Faculty of Arts, Department of Psychology, Ljubljana, Slovenia
2 University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nutrition Counselling - Dietetics, Izola, Slovenia

Úvod: Systém zdravotní péče zaměřený na holistickou a preventivní péči se mimo jiné opírá o vzdělávací instituce, které připravují budoucí odborníky pro různé specializace. Předchozí výzkumy ukazují, že práce v primární zdravotní prevenci je pro studenty zdravotnických oborů méně atraktivní.

Cíl: Studie zkoumala profesní zájmy studentů dietetiky a roli získaných dovedností, spokojenost se studiem a délku studia na tyto zájmy.

Metody: Tři škály měřící sebehodnocení kompetencí, spokojenost se studiem a profesní zájmy byly validovány a použity ve studii na vzorku (N = 123) studentů dietetiky ve Slovinsku. Byly provedeny analýzy spolehlivosti a dimenzionální struktury škál, deskriptivní statistiky a lineární regresní analýzy.

Výsledky: Studenti se zajímali především o práci dietologa ve veřejném zdravotnictví a projevili malý zájem o práci dietologa v administrativě. Sebehodnocení kompetencí, spokojenost s programem a délka studia vysvětlovaly mírné rozdíly v profesních aspiracích na práci klinického dietologa a na výzkum v oblasti dietologie. Zkoumané faktory však nevysvětlovaly profesní preference pro práci dietologa v administrativě nebo ve veřejném zdravotnictví.

Závěr: Studie ukazuje, že preference a zájmy pro různé profesní podoblasti v dietetice jsou určeny různými faktory a že obecný prediktivní model není platným přístupem ke studiu preferencí a zájmů pro práci.

Klíčová slova: profesní preference; profesní rozvoj; sebehodnocení kompetencí; spokojenost se studiem; studenti dietetiky; systém zdravotní péče; trh práce
Granty a financováni:

This work was supported (co-financed) by the Republic of Slovenia and the European Union under the European Social Fund within the project “Innovative learning and teaching in higher education” under Grant (numer 5442-163/2017/78).

Střet zájmů:

The authors confirm that they have no conflict of interests associated with this publication.

Vloženo: 26. červenec 2022; Revidováno: 9. prosinec 2022; Přijato: 14. prosinec 2022; Zveřejněno online: 16. prosinec 2022; Zveřejněno: 19. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Babnik K, Barlič Maganja D, Jakus T, Stubelj M, Poklar Vatovec T. What shapes students' interest in working in different health care settings? A case study of dietetics students in Slovenia. Kontakt. 2022;24(4):346-353. doi: 10.32725/kont.2022.042.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akseer N, Kandru G, Keats EC, Bhutta ZA (2020). COVID-19 pandemic and mitigation strategies: implications for maternal and child health and nutrition. Am J Clin Nutr 112(2): 251-256. DOI: 10.1093/ajcn/nqaa171. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Allen J, Robbins S (2010). Effects of interest-major congruence, motivation, and academic performance on timely degree attainment. J Couns Psychol 57(1) 23-35. DOI: 10.1037/a0017267. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Babnik K, Bizjak M, Ličen S, Poklar Vatovec T, Pucer P, Štemberger Kolnik T, Žvanut B (2015). Dejavniki poklicnega odločanja v zdravstveni negi in v prehranskem svetovanju - dietetiki. In: D. Hozjan (Ed). Razvijanje kakovosti na Univerzi na Primorskem (pp. 121-134). Založba Univerze na Primorskem. [online] [cit. 2019-01-10]. Available from: http://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-6963-66-4/mobile/index.html#p=137
  4. Bandura A (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co.
  5. Bartram D (2005). The Great Eight competencies: a criterion-centric approach to validation. The J Appl Psychol 90(6): 1185-1203. DOI: 10.1037/0021-9010.90.6.1185. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Begley A, Bird A, Palermo C (2020). Developing National Conceptual Understanding to Describe Entry-to-Practice Dietetics Competence. J Nutr Educ Behav 52(4): 351-358. DOI: 10.1016/j.jneb.2019.08.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Butler MJ, Barrientos RM (2020). The impact of nutrition on COVID-19 susceptibility and long-term consequences. Brain Behav Immun 87: 53-54. DOI: 10.1016/j.bbi.2020.04.040. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Čuk V, Štemberger Kolnik T, Ličen S, Stubelj M, Poklar Vatovec T, Žvanut B, Pucer P (2015). Razvoj kompetenc v zdravstveni negi in prehranskem svetovanju - dietetiki. In:
  9. Hozjan D (Ed). Razvijanje kakovosti na Univerzi na Primorskem (pp. 135-153). Založba Univerze na Primorskem. [online] [cit. 2019-01-15]. Available from: http://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-6963-66-4/mobile/index.html#p=137
  10. EFAD (2019). European academic and practitioner standards for dietetics, 2005. [online] [cit. 2019-09-10]. Available from: http://www.efad.org/media/1442/efad_benchmarkjune2005_uk.pdf
  11. EFAD (2020a). European academic and practitioner standards for dietetics, 2018. [online] [cit. 2020-10-11]. Available from: http://www.efad.org/media/1633/efad-academic-standards-revised-june-2018.pdf
  12. EFAD (2020b). Revised Dietetic Competence and the six domains of dietetic competency in Europe, 2016. [online] [cit. 2020-10-10]. Available from: http://www.efad.org/media/1418/revised-dietetic-competence-and-6-domains-of-competency.pdf
  13. Ensher E, Ehrhardt K (2020). Antecedents and outcomes of callings for university students: An examination of mentoring and insight experiences. J Career Dev 49(2). DOI: 10.1177/0894845320941103. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Fazio RH, Zanna MP, Cooper J (1978). Direct experience and attitude-behavior consistency: An information processing analysis. Pers Soc Psychol Bull 4(1): 48-51. DOI: 10.1177/014616727800400109. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Hair JF, Black WC, Babin BJ, Anderson RE, Tatham RL (1998). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 745 p.
  16. Hansen J-IC, Wiernik BM (2018). Work preferences: Vocational interests and values. In: Ones DS, Anderson N, Viswesara C, Sinangil HK (Eds). The SAGE Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology. Personal Psychology and Employee Performance, 2nd ed. (pp. 408-448). SAGE. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hughes R, Desbrow B (2005). Aspiring dietitians study: A pre-enrolment study of students motivations, awareness and expectations relating to careers in nutrition and dietetics. Nutr Diet 62(2/3): 106-109. DOI: 10.1111/j.1747-0080.2005.00015.x. Přejít k původnímu zdroji...
  18. ICDA (2020). International Competency Standards for Dietitian-Nutritionist, 2016. [online] [cit. 2020-10-29]. Available from: https://www.internationaldietetics.org/Downloads/International-Competency-Standards-for-Dietitian-N.aspx
  19. Johansen AS, Vracko P, West R (2020). The evolution of community-based primary health care, Slovenia. Bull World Health Organ 98(5): 353-359. DOI: 10.2471/BLT.19.239616. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Kao AC, Jager AJ (2018). Medical students' views of medicine as a calling and selection of a primary care-related residency. Ann Fam Med 16(1): 59-61. DOI: 10.1370/afm.2149. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Landy FJ, Conte JM (2013). Work in the 21st Century. 4th Ed. Hoboken, 720 p.
  22. Lent RW, Brown SD (2019). Social cognitive career theory at 25: Empirical status of the interest, choice, and performance models. J Vocat Behav 115: 103316. DOI: 10.1016/j.jvb.2019.06.004. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Lent RW, Brown SD, Hackett G (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. J Vocat Behav 45(1): 79-122. DOI: 10.1006/jvbe.1994.1027. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Ministry of Health of the Republic of Slovenia (2020). Health Promotion. [online] [cit. 2020-06-20]. Available from: https://www.krepitev-zdravja.si/eng/
  25. Naja F, Hamadeh R (2020). Nutrition amid the COVID-19 pandemic: a multi-level framework for action. Eur J Clin Nutr 74(8): 1117-1121. DOI: 10.1038/s41430-020-0634-3. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Palermo C (2020). Leadership and practice in times of complexity and uncertainty. Nutr Diet 77(5): 487-489. DOI: 10.1111/1747-0080.12646. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Palermo C, Dart J, Begley A, Beck EJ, Bacon R, Tweedie J, et al. (2018). Dietetics students' construction of competence through assessment and placement experiences. Nutr Diet 75(3): 307-315. DOI: 10.1111/1747-0080.12359. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Paterson C, Paterson N, Jackson W, Work F (2019). What are students' needs and preferences for academic feedback in higher education? A systematic review. Nurse Educ Today 85(1): 104236. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.104236. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Pope L, Parker HB, Ultsch S (2020). Assessment of specifications grading in an undergraduate dietetics course. J Nutr Educ Behav 52(4): 439-446. DOI: 10.1016/j.jneb.2019.07.017. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Van Iddekinge CH, Putka DJ, Campbell JP (2011). Reconsidering vocational interests for personnel selection: The validity of an interest-based selection test in relation to job knowledge, job performance, and continuance intentions. J Appl Psychol 96(1): 13-33. DOI: 10.1037/a0021193. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Wille B, De Fruyt F, Dingemanse SA, Vergauwe J (2015). A closer look at the psychological diversity within Holland interest types: Construct validation of the Career Insight Questionnaire. Consult Psychol J 67(3): 234-257. DOI: 10.1037/cpb0000041. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Zineldin M, Akdag HC, Vasicheva V (2011). Assessing Quality in Higher Education: New Criteria for Evaluating Students' Satisfaction. Qual High Educ 17(2): 231-243. DOI: 10.1080/13538322.2011.582796. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.