Kontakt 2022, 24(4/2022):346-353 | DOI: 10.32725/kont.2022.042
Co formuje zájem studentů o práci v různých zdravotnických zařízeních? Případová studie studentů dietologie ve SlovinskuSociální vědy ve zdraví - původní práce
- 1 University of Ljubljana, Faculty of Arts, Department of Psychology, Ljubljana, Slovenia
- 2 University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nutrition Counselling - Dietetics, Izola, Slovenia
Úvod: Systém zdravotní péče zaměřený na holistickou a preventivní péči se mimo jiné opírá o vzdělávací instituce, které připravují budoucí odborníky pro různé specializace. Předchozí výzkumy ukazují, že práce v primární zdravotní prevenci je pro studenty zdravotnických oborů méně atraktivní.
Cíl: Studie zkoumala profesní zájmy studentů dietetiky a roli získaných dovedností, spokojenost se studiem a délku studia na tyto zájmy.
Metody: Tři škály měřící sebehodnocení kompetencí, spokojenost se studiem a profesní zájmy byly validovány a použity ve studii na vzorku (N = 123) studentů dietetiky ve Slovinsku. Byly provedeny analýzy spolehlivosti a dimenzionální struktury škál, deskriptivní statistiky a lineární regresní analýzy.
Výsledky: Studenti se zajímali především o práci dietologa ve veřejném zdravotnictví a projevili malý zájem o práci dietologa v administrativě. Sebehodnocení kompetencí, spokojenost s programem a délka studia vysvětlovaly mírné rozdíly v profesních aspiracích na práci klinického dietologa a na výzkum v oblasti dietologie. Zkoumané faktory však nevysvětlovaly profesní preference pro práci dietologa v administrativě nebo ve veřejném zdravotnictví.
Závěr: Studie ukazuje, že preference a zájmy pro různé profesní podoblasti v dietetice jsou určeny různými faktory a že obecný prediktivní model není platným přístupem ke studiu preferencí a zájmů pro práci.
Klíčová slova: profesní preference; profesní rozvoj; sebehodnocení kompetencí; spokojenost se studiem; studenti dietetiky; systém zdravotní péče; trh práce
Granty a financováni:
This work was supported (co-financed) by the Republic of Slovenia and the European Union under the European Social Fund within the project “Innovative learning and teaching in higher education” under Grant (numer 5442-163/2017/78).
Střet zájmů:
The authors confirm that they have no conflict of interests associated with this publication.
Vloženo: 26. červenec 2022; Revidováno: 9. prosinec 2022; Přijato: 14. prosinec 2022; Zveřejněno online: 16. prosinec 2022; Zveřejněno: 19. prosinec 2022 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Akseer N, Kandru G, Keats EC, Bhutta ZA (2020). COVID-19 pandemic and mitigation strategies: implications for maternal and child health and nutrition. Am J Clin Nutr 112(2): 251-256. DOI: 10.1093/ajcn/nqaa171.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Allen J, Robbins S (2010). Effects of interest-major congruence, motivation, and academic performance on timely degree attainment. J Couns Psychol 57(1) 23-35. DOI: 10.1037/a0017267.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Babnik K, Bizjak M, Ličen S, Poklar Vatovec T, Pucer P, Štemberger Kolnik T, Žvanut B (2015). Dejavniki poklicnega odločanja v zdravstveni negi in v prehranskem svetovanju - dietetiki. In: D. Hozjan (Ed). Razvijanje kakovosti na Univerzi na Primorskem (pp. 121-134). Založba Univerze na Primorskem. [online] [cit. 2019-01-10]. Available from: http://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-6963-66-4/mobile/index.html#p=137
- Bandura A (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co.
- Bartram D (2005). The Great Eight competencies: a criterion-centric approach to validation. The J Appl Psychol 90(6): 1185-1203. DOI: 10.1037/0021-9010.90.6.1185.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Begley A, Bird A, Palermo C (2020). Developing National Conceptual Understanding to Describe Entry-to-Practice Dietetics Competence. J Nutr Educ Behav 52(4): 351-358. DOI: 10.1016/j.jneb.2019.08.003.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Butler MJ, Barrientos RM (2020). The impact of nutrition on COVID-19 susceptibility and long-term consequences. Brain Behav Immun 87: 53-54. DOI: 10.1016/j.bbi.2020.04.040.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Čuk V, Štemberger Kolnik T, Ličen S, Stubelj M, Poklar Vatovec T, Žvanut B, Pucer P (2015). Razvoj kompetenc v zdravstveni negi in prehranskem svetovanju - dietetiki. In:
- Hozjan D (Ed). Razvijanje kakovosti na Univerzi na Primorskem (pp. 135-153). Založba Univerze na Primorskem. [online] [cit. 2019-01-15]. Available from: http://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-6963-66-4/mobile/index.html#p=137
- EFAD (2019). European academic and practitioner standards for dietetics, 2005. [online] [cit. 2019-09-10]. Available from: http://www.efad.org/media/1442/efad_benchmarkjune2005_uk.pdf
- EFAD (2020a). European academic and practitioner standards for dietetics, 2018. [online] [cit. 2020-10-11]. Available from: http://www.efad.org/media/1633/efad-academic-standards-revised-june-2018.pdf
- EFAD (2020b). Revised Dietetic Competence and the six domains of dietetic competency in Europe, 2016. [online] [cit. 2020-10-10]. Available from: http://www.efad.org/media/1418/revised-dietetic-competence-and-6-domains-of-competency.pdf
- Ensher E, Ehrhardt K (2020). Antecedents and outcomes of callings for university students: An examination of mentoring and insight experiences. J Career Dev 49(2). DOI: 10.1177/0894845320941103.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fazio RH, Zanna MP, Cooper J (1978). Direct experience and attitude-behavior consistency: An information processing analysis. Pers Soc Psychol Bull 4(1): 48-51. DOI: 10.1177/014616727800400109.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hair JF, Black WC, Babin BJ, Anderson RE, Tatham RL (1998). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 745 p.
- Hansen J-IC, Wiernik BM (2018). Work preferences: Vocational interests and values. In: Ones DS, Anderson N, Viswesara C, Sinangil HK (Eds). The SAGE Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology. Personal Psychology and Employee Performance, 2nd ed. (pp. 408-448). SAGE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hughes R, Desbrow B (2005). Aspiring dietitians study: A pre-enrolment study of students motivations, awareness and expectations relating to careers in nutrition and dietetics. Nutr Diet 62(2/3): 106-109. DOI: 10.1111/j.1747-0080.2005.00015.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- ICDA (2020). International Competency Standards for Dietitian-Nutritionist, 2016. [online] [cit. 2020-10-29]. Available from: https://www.internationaldietetics.org/Downloads/International-Competency-Standards-for-Dietitian-N.aspx
- Johansen AS, Vracko P, West R (2020). The evolution of community-based primary health care, Slovenia. Bull World Health Organ 98(5): 353-359. DOI: 10.2471/BLT.19.239616.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kao AC, Jager AJ (2018). Medical students' views of medicine as a calling and selection of a primary care-related residency. Ann Fam Med 16(1): 59-61. DOI: 10.1370/afm.2149.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Landy FJ, Conte JM (2013). Work in the 21st Century. 4th Ed. Hoboken, 720 p.
- Lent RW, Brown SD (2019). Social cognitive career theory at 25: Empirical status of the interest, choice, and performance models. J Vocat Behav 115: 103316. DOI: 10.1016/j.jvb.2019.06.004.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lent RW, Brown SD, Hackett G (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. J Vocat Behav 45(1): 79-122. DOI: 10.1006/jvbe.1994.1027.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministry of Health of the Republic of Slovenia (2020). Health Promotion. [online] [cit. 2020-06-20]. Available from: https://www.krepitev-zdravja.si/eng/
- Naja F, Hamadeh R (2020). Nutrition amid the COVID-19 pandemic: a multi-level framework for action. Eur J Clin Nutr 74(8): 1117-1121. DOI: 10.1038/s41430-020-0634-3.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Palermo C (2020). Leadership and practice in times of complexity and uncertainty. Nutr Diet 77(5): 487-489. DOI: 10.1111/1747-0080.12646.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Palermo C, Dart J, Begley A, Beck EJ, Bacon R, Tweedie J, et al. (2018). Dietetics students' construction of competence through assessment and placement experiences. Nutr Diet 75(3): 307-315. DOI: 10.1111/1747-0080.12359.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Paterson C, Paterson N, Jackson W, Work F (2019). What are students' needs and preferences for academic feedback in higher education? A systematic review. Nurse Educ Today 85(1): 104236. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.104236.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pope L, Parker HB, Ultsch S (2020). Assessment of specifications grading in an undergraduate dietetics course. J Nutr Educ Behav 52(4): 439-446. DOI: 10.1016/j.jneb.2019.07.017.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Van Iddekinge CH, Putka DJ, Campbell JP (2011). Reconsidering vocational interests for personnel selection: The validity of an interest-based selection test in relation to job knowledge, job performance, and continuance intentions. J Appl Psychol 96(1): 13-33. DOI: 10.1037/a0021193.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wille B, De Fruyt F, Dingemanse SA, Vergauwe J (2015). A closer look at the psychological diversity within Holland interest types: Construct validation of the Career Insight Questionnaire. Consult Psychol J 67(3): 234-257. DOI: 10.1037/cpb0000041.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zineldin M, Akdag HC, Vasicheva V (2011). Assessing Quality in Higher Education: New Criteria for Evaluating Students' Satisfaction. Qual High Educ 17(2): 231-243. DOI: 10.1080/13538322.2011.582796.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.