Kontakt 2024, 26(3):246-251 | DOI: 10.32725/kont.2024.045

Intimidation and bullying in nursing: experiences, responses, and consequencesOšetřovatelství - původní práce

Ajda Plos1, *, Maša Černelič Bizjak2, Mirko Prosen2
1 Health Education Center, Health Center, Grosuplje, Slovenia
2 University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Izola, Slovenia

Introduction: The shortage of nursing staff is a major problem in an ageing population. One of the reasons for leaving the profession is an unsupportive working environment, including bullying. The aim of this study is to gain an in-depth insight into nurses' perceptions of workplace bullying.

Methods: A qualitative descriptive interpretive method was used. A semi-structured interview was used to collect data. Nine nurses from all levels of healthcare participated in the study. Thematic analysis of qualitative data was used to analyse the data.

Results: Respondents described in detail their views on bullying in nursing and their personal experiences. Data analysis identified five themes: (1) causes of workplace bullying, (2) experiences of workplace bullying, (3) characteristics of perpetrators and victims, (4) ways of responding to and coping with bullying, and (5) consequences of workplace bullying. This study provides a comprehensive examination of nurses' perceptions of workplace bullying, underscoring its pervasiveness in healthcare settings. It underscores the imperative for organisational interventions to mitigate its impact.

Conclusion: To improve conditions in healthcare and reduce bullying, it is necessary to implement organisational changes that focus on zero-tolerance policies, staff education, and improved staff relations.

Klíčová slova: Lateral violence; Mobbing; Nurse; Work environment
Granty a financováni:

Financial support for the article publication was provided by the research programme SiZDRAV – Synergy between Health, Work and Education, co-financed by the Slovenian Research and Innovation Agency (ARIS) under the stable funding item PUP.

Střet zájmů:

The authors have no conflict of interest to declare.

Vloženo: 11. březen 2024; Revidováno: 18. červenec 2024; Přijato: 28. srpen 2024; Zveřejněno online: 19. září 2024; Zveřejněno: 24. září 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Plos A, Černelič Bizjak M, Prosen M. Intimidation and bullying in nursing: experiences, responses, and consequences. Kontakt. 2024;26(3):246-251. doi: 10.32725/kont.2024.045.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al Omar M, Salam M, Al-Surimi K (2019). Workplace bullying and its impact on the quality of healthcare and patient safety. Hum Resour Health 17(1): 89. DOI: 10.1186/s12960-019-0433-x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Al-Ghabeesh SH, Qattom H (2019). Workplace bullying and its preventive measures and productivity among emergency department nurses. BMC Health Serv Res 8: 44. DOI: 10.1186/s12913-019-4268-x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Anusiewicz CV, Ivankova NV, Swiger PA, Gillespie GL, Li P, Patrician PA (2020). How does workplace bullying influence nurses' abilities to provide patient care? A nurse perspective. J Clin Nurs 29(21-22): 4148-4160. DOI: 10.1111/jocn.15443. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Bambi S, Foà C, De Felippis C, Lucchini A, Guazzini A, Rasero L (2018). Workplace incivility, lateral violence and bullying among nurses. A review about their prevalence and related factors. Acta Biomed 89(6-S): 51-79. DOI: 10.23750/abm.v89i6-S.7461. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Bloom EM (2019). Horizontal violence among nurses: Experiences, responses, and job performance. Nurs Forum 54(1): 77-83. DOI: 10.1111/nuf.12300. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Bryman A (2016). Social research methods. 5th ed. United Kingdom: Oxford University Press.
  7. Creswell JW, Creswell JD (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th ed. Sage publications: Newbury Park.
  8. Difazio RL, Vessey JA, Buchko OA, Chetverikov DV, Sarkisova VA, Serebrennikova NV (2019). The incidence and outcomes of nurse bullying in the Russian Federation. Int Nurs Rev 66(1): 94-103. DOI: 10.1111/inr.12479. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Edmonson C, Zelonka C (2019). Our own worst enemies: The nurse bullying epidemic. Nurs Adm Q 43(3): 274-279. DOI: 10.1097/NAQ.0000000000000353. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Einarsen SV, Hoel H, Zapf D, Cooper CL (2020). The concept of bullying and harassment at work: The European tradition. Bullying and harassment in the workplace. 3rd ed. Boca Raton: CRC press, 51 p. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Elliott R, Timulak L (2021). Essentials of descriptive-interpretive qualitative research: A generic approach. American Psychological Association, 100 p. DOI: 10.1037/0000224-000. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Hartin P, Birks M, Lindsay D (2020). Bullying in nursing: How has it changed over 4 decades? J Nurs Manag 28(7): 1619-1626. DOI: 10.1111/jonm.13117. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. International Council of Nurses (2017). Prevention and Management of workplace violence. Geneva: ICN.
  14. Johnson SL (2021). Workplace bullying in the nursing profession. Special topics and particular occupations, professions, and sectors, pp. 331-360. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kiger ME, Varpio L (2020). Thematic analysis of qualitative data: AMEE Guide No. 131. Med Teach 42(8): 846-854. DOI: 10.1080/0142159X.2020.1755030. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Kozáková R, Bužgová R, Zeleníková R (2018). Mobbing of nurses: prevalence, forms and psychological consequences in the Moravian-Silesian region. Cesk Psychol 62(4): 316-329.
  17. Krakar M (2021). Teaching nurses cognitive rehearsal training to confront bullying and lateral violence. [Part of doctoral dissertation, University of Missouri Kansas City].
  18. Mammen BN, Hills DJ, Lam L (2018). Newly qualified graduate nurses' experiences of workplace incivility in Australian hospital settings. Collegian 25(6): 591-599. DOI: 10.1016/j.colegn.2018.08.003. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Mammen BN, Lam L, Hills D (2023). Newly qualified graduate nurses' experiences of workplace incivility in healthcare settings: An integrative review. Nurse Educ Pract. 69(1): 103611. DOI: 10.1016/j.nepr.2023.103611. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Maze H (2020). Ukrepi menedžmenta zdravstvene nege za zadržanje medicinskih sester v bolnišnici. Menedžment - pomemben dejavnik učinkovitosti in uspešnosti v zdravstveni negi: Zbornik prispevkov/12. dnevi Marije Tomšič, Dolenjske Toplice, 17. januar 2020. Novo Mesto: Fakulteta za zdravstvene vede, pp. 58-64.
  21. Meires J (2018). The essentials: Using emotional intelligence to curtail bullying in the workplace. Urol Nurs 38(3): 150-153. Přejít k původnímu zdroji...
  22. O'Connell KM, Garbark RL, Nader KC (2019). Cognitive rehearsal training to prevent lateral violence in a military medical facility. J Perianesth Nurs 34(3): 645-653,e1. DOI: 10.1016/j.jopan.2018.07.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Plos A, Prosen M, Černelič-Bizjak M (2022). Workplace mobbing and intimidation among Slovenian hospital staff nurses: A pilot study. Kontakt 24(3): 225-232. DOI: 10.32725/kont.2022.023. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Pringle-Nelson C (2023). Interpretive Description. In: Okoko JM, Tunison S, Walker KD (Eds). Varieties of Qualitative Research Methods. Springer Texts in Education. Springer, Cham, pp. 257-261. DOI: 10.1007/978-3-031-04394-9_41. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Rosi IM, Contiguglia A, Millama KR, Rancati S (2020). Newly graduated nurses' experiences of horizontal violence. Nurs Ethics 27(7): 1556-1568. DOI: 10.1177/0969733020929063. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Shorey S, Wong PZE (2021). A qualitative systematic review on nurses' experiences of workplace bullying and implications for nursing practice. J Adv Nurs 77(11): 4306-4320. DOI: 10.1111/jan.14912. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Smythe L (2012). Discerning which qualitative approach fits best. Journal - New Zealand College of Midwives 46: 5-12.
  28. Stergiannis P (2019). Mobbing against nurses: a serious problem that has to be solved. Health Res J 5(3): 84-85. DOI: 10.12681/healthresj.20998. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Thompson Burdine J, Thorne S, Sandhu G (2021). Interpretive description: a flexible qualitative methodology for medical education research. Med Educ 55(3): 336-343. DOI: 10.1111/medu.14380. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Uradni list RS (2013). Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1), Med Educ ZDR-1. [online] [cit. 2023-02-08]. Available from: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO5944#
  31. Yosep I, Hikmat R, Mardhiyah A (2022). Types of Nursing Intervention to Reduce Impact of Bullying and Aggression on Nurses in the Workplace. Healthcare (Basel) 10(8): 1463. DOI: 10.3390/healthcare10081463. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Zulkarnain Z, Ginting EDJ, Novliadi F, Pasaribu SP (2023). Workplace bullying and its impact on quality of work life. Kontakt 25(1): 31-36. DOI: 10.32725/kont.2023.002. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.