Kontakt 2013, 15(1):38-45 | DOI: 10.32725/kont.2013.006
Vyhodnocení organizační kultury nemocnice v dimenzi komunikace a vztahu k práciOšetřovatelství
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství a porodní asistence
Předmětem výzkumného šetření bylo zmapovat organizační kulturu vybraného zdravotnického zařízení v dimenzi komunikace a vztahu zaměstnanců k práci. Pro realizaci výzkumného šetření byla zvolena kvantitativní metoda dotazování. Výzkumný soubor tvořilo 76 sester Nemocnice Písek, a. s. Dotazníky byly rozdány na chirurgickém, interním, gynekologickém, urologickém, neurologickém a ortopedickém oddělení. Výběr respondentek byl veden záměrem výzkumného šetření. Šetření probíhalo v únoru 2011. Otázky v dimenzi "Komunikace" mapovaly úroveň horizontálního a vertikálního předávání informací na pracovišti. Dále pak včasnost, přesnost, srozumitelnost, úplnost a pravdivost předávaných informací. Otázky v dimenzi "Vztah k práci" se týkaly motivace, spokojenosti s pracovním prostředím, atmosféry na pracovišti a míry angažovanosti sester k práci. V oblasti komunikace byl prokázán dobrý systém předávání informací jak na úrovni horizontální (sestra-sestra), tak na úrovni vertikální (vedoucí sestra-sestra). Z výzkumu vyplynulo, že sestry považují za důležité předávat si informace mezi sebou (84,2 %), potřebné informace dostávají včas (81,6 %) a diskutují o návrzích a připomínkách týkajících se organizace práce (86,9 %). Zároveň jsou spokojeny s komunikací (75 %) a způsobem řešení konfliktů ze strany vedoucí sestry (64,5 %). Slabou stránkou v této dimenzi bylo nezapojení části respondentek do rozhodování o chodu oddělení (42,1 %). Většina respondentek hodnotí svou práci jako zajímavou a přitažlivou (76,4 %), která jim přináší uspokojení (75 %). Nicméně pouze 45,9 % uvádí, že se ve své práci může seberealizovat (tedy plně rozvinout a uplatnit své osobní vlastnosti a schopnosti). Přestože na pracovišti převládá pozitivní atmosféra (63,1 %), určitým varovným signálem je zjištění, že 23,7 % respondentek hodnotí atmosféru na pracovišti spíše negativně.
Klíčová slova: komunikace; nemocnice; organizační kultura; vztah k práci
Vloženo: 19. září 2012; Přijato: 29. listopad 2012; Zveřejněno: 15. březen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Bártlová S, Trešlová M (2010). Jak nahlížejí sestry na pracovní vztahy s lékaři. Kontakt. 12/1: 7-19. ISSN 1804-7122.
Přejít k původnímu zdroji...
- Davies H, Nutley S, Mannion R (2000). Organisational culture and quality of health care. BMJ Quality and Safety. 9: 111-119. ISSN 2044-5416.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dědina J, Cejthamr V (2005). Management a organizační chování. Praha: Grada. ISBN 80-247-1300-4.
- Gladkij I (2003). Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press. ISBN 80-7226-996-8.
- Horňáková A, Uhrová Z (2009). Jak úspěšně komunikovat. Sestra 19/7-8: 31. ISSN 1210-0404.
- Hospodářová I (2008). Kreativní management v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1737-1.
- Ivanová K (2006). Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO. ISBN 80-7013-442-9.
- Kollárik T et al. (1993). Škála sociálnej atmosféry v skupine. 2. vyd. Bratislava: Psychodiagnostika. ISBN neuvedeno.
- Lukášová R, Nový I a kol. (2004). Organizační kultura. Praha: Grada. ISBN 80-247-0648-2.
- Medlíková O (2007). Jak řešit konflikty s podřízenými. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1732-6.
- Pokojová R (2010). Hodnocení zaměstnanců jako součást kariérního růstu. Praha: Sestra. Praha: 12: 24-26. ISSN 1210-0404.
- Ptáček R, Kuželová H (2010). Prevence přepracování. [online]. [cit. 2011-01-26]. Dostupné z
- Svobodník P (2009). Management pro zdravotníky v kostce. Brno: NCO NZO. ISBN 978-80-7013-498-6.
- Škrla P, Škrlová M (2003). Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion. ISBN 80-7172-841-1.
- Venglářová M, Mahrová G (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. ISBN 80-247-1262-8.
- Zacharová E (2010). Motivační faktory v sesterském povolání. Sestra. 20/6: 30-31. ISSN 1210-0404.