Kontakt 2013, 15(1):38-45 | DOI: 10.32725/kont.2013.006

Vyhodnocení organizační kultury nemocnice v dimenzi komunikace a vztahu k práciOšetřovatelství

Zuzana Šachová, Iva Brabcová*
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství a porodní asistence

Předmětem výzkumného šetření bylo zmapovat organizační kulturu vybraného zdravotnického zařízení v dimenzi komunikace a vztahu zaměstnanců k práci. Pro realizaci výzkumného šetření byla zvolena kvantitativní metoda dotazování. Výzkumný soubor tvořilo 76 sester Nemocnice Písek, a. s. Dotazníky byly rozdány na chirurgickém, interním, gynekologickém, urologickém, neurologickém a ortopedickém oddělení. Výběr respondentek byl veden záměrem výzkumného šetření. Šetření probíhalo v únoru 2011. Otázky v dimenzi "Komunikace" mapovaly úroveň horizontálního a vertikálního předávání informací na pracovišti. Dále pak včasnost, přesnost, srozumitelnost, úplnost a pravdivost předávaných informací. Otázky v dimenzi "Vztah k práci" se týkaly motivace, spokojenosti s pracovním prostředím, atmosféry na pracovišti a míry angažovanosti sester k práci. V oblasti komunikace byl prokázán dobrý systém předávání informací jak na úrovni horizontální (sestra-sestra), tak na úrovni vertikální (vedoucí sestra-sestra). Z výzkumu vyplynulo, že sestry považují za důležité předávat si informace mezi sebou (84,2 %), potřebné informace dostávají včas (81,6 %) a diskutují o návrzích a připomínkách týkajících se organizace práce (86,9 %). Zároveň jsou spokojeny s komunikací (75 %) a způsobem řešení konfliktů ze strany vedoucí sestry (64,5 %). Slabou stránkou v této dimenzi bylo nezapojení části respondentek do rozhodování o chodu oddělení (42,1 %). Většina respondentek hodnotí svou práci jako zajímavou a přitažlivou (76,4 %), která jim přináší uspokojení (75 %). Nicméně pouze 45,9 % uvádí, že se ve své práci může seberealizovat (tedy plně rozvinout a uplatnit své osobní vlastnosti a schopnosti). Přestože na pracovišti převládá pozitivní atmosféra (63,1 %), určitým varovným signálem je zjištění, že 23,7 % respondentek hodnotí atmosféru na pracovišti spíše negativně.

Klíčová slova: komunikace; nemocnice; organizační kultura; vztah k práci

Vloženo: 19. září 2012; Přijato: 29. listopad 2012; Zveřejněno: 15. březen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šachová Z, Brabcová I. Assessment of organizational culture of hospital in dimension of communication and relationship to work. Kontakt. 2013;15(1):38-45. doi: 10.32725/kont.2013.006.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bártlová S, Trešlová M (2010). Jak nahlížejí sestry na pracovní vztahy s lékaři. Kontakt. 12/1: 7-19. ISSN 1804-7122. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Davies H, Nutley S, Mannion R (2000). Organisational culture and quality of health care. BMJ Quality and Safety. 9: 111-119. ISSN 2044-5416. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Dědina J, Cejthamr V (2005). Management a organizační chování. Praha: Grada. ISBN 80-247-1300-4.
  4. Gladkij I (2003). Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press. ISBN 80-7226-996-8.
  5. Horňáková A, Uhrová Z (2009). Jak úspěšně komunikovat. Sestra 19/7-8: 31. ISSN 1210-0404.
  6. Hospodářová I (2008). Kreativní management v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1737-1.
  7. Ivanová K (2006). Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO. ISBN 80-7013-442-9.
  8. Kollárik T et al. (1993). Škála sociálnej atmosféry v skupine. 2. vyd. Bratislava: Psychodiagnostika. ISBN neuvedeno.
  9. Lukášová R, Nový I a kol. (2004). Organizační kultura. Praha: Grada. ISBN 80-247-0648-2.
  10. Medlíková O (2007). Jak řešit konflikty s podřízenými. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1732-6.
  11. Pokojová R (2010). Hodnocení zaměstnanců jako součást kariérního růstu. Praha: Sestra. Praha: 12: 24-26. ISSN 1210-0404.
  12. Ptáček R, Kuželová H (2010). Prevence přepracování. [online]. [cit. 2011-01-26]. Dostupné z
  13. Svobodník P (2009). Management pro zdravotníky v kostce. Brno: NCO NZO. ISBN 978-80-7013-498-6.
  14. Škrla P, Škrlová M (2003). Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion. ISBN 80-7172-841-1.
  15. Venglářová M, Mahrová G (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. ISBN 80-247-1262-8.
  16. Zacharová E (2010). Motivační faktory v sesterském povolání. Sestra. 20/6: 30-31. ISSN 1210-0404.